AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.539

Sänkning

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
He rik, stötdämparna påverkar inte höjden alls på bilen när den är obelastad. Däremot är de mer effektiva i dämpningen av rörelsen som blir när hjulen fjädrar in och ut.
Åtminstone enligt stötdämparverkstaden "Stötdämparexperten" i Stockholm som enbart sysslar med stötdämpare på bilar. (De borde veta vad de pratar om!)

Det är på fjädern som bilens vikt vilar! Således bestämmer de hur hög bilen skall bli.

Stötdämparna kan man trycka ihop med "handkraft". Deras funktion är enbart att dämpa själva rörelsen, inte att fjädra tillbaka den.

Mvh
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ett par kortare dämpare ihop med sänkningssats är ju också besiktningsvänligt. En orginaldämpare med sänkning är sänre, behöver inte vara obesiktningsbart men då en kortare dämpare gör att fjädern behålls utspänd så kan man säkra sig på så sätt...
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Just det ja!
När jag bytte ut orginaldämparna bak mot Bilstein på min 528 så blev bilen synligt högre.
Hur förklarar man det då?
Det finns ju tre lägen för tallriken på dom dämparna, det tråkiga är att det bara går att använda det översta annars glappar fjädrarna.
Det är en sänkningsats från Motor Nord.

//Ticco

www.ticco.com
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
HL.
En sak att vara medveten om är att framstötdämparna till M-Technik på E30 är lite speciella. De innehåller en fjäder som drar ihop stötdämparen med följd att om du monterar vanlig fjädersats ihop med den blir bilen extra låg fram alternativt monterar du M-Technikfjädern ihop med en vanlig stötdämpare måste du kapa fjäder för bilen inte ska bli tokhög fram.

/G
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Vad kostar en hjulinställning?
vart kan man göra det, lokala verkstaden?

---------------------
.. vassast på ön.. ;)
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ca 300.- betalade jag.
Nja, det krävs ju lite speciella grejer för att göra det, men vad vet jag vad din lokala verkstad pysslar med ;)

//Ticco

www.ticco.com
HL
82
HL
325iM -88
gasa: Umm förstog inte riktigt vad du menade. Men om jag kastar på 40mm sänkning fram, blir bilen lägre än 40mm då? Är det så du menar?

Hur mycket kortate är M-tecnik fjädrarna jämfört med orginal?

Och slutligen, kan jag slänga på en 40mm sänkning på M-tecnik dämparna utan att de blir "dåligt"?
Johan B
En gasdämpare som av egen kraft trycker ut kolven måste oxå påverka höjden,ej märkbart kanske men påverkar gör den.

Henrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
He rik, den skillnad du skriver om märker du inte i verkligheten!
Har det blivit skillnad efter att man har satt dit gasdämpare (samma fjädrar) beror det säkerligen att fjädern har hamnat lite annorlunda. Det beror åtminstone inte på dämparen.

Mvh
Pe
82
Petre
325 Xi -02
Betalade 600:- för hjulinställning men det var både fram och bak! 500:- för fram bara! det var klart värt bak hjulen lutade väldigt mycke fel o det har märkts på däck slitaget!

BMWCS # 4445
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
HL: Du har förstått rätt, jag vet dock inte hur mycket mer än 40 mm resultatet skulle bli.

M-technik paketet sänker ca 15-20 mm jämfört med en vanlig E30. Just pga den speciella framstötdämparen blir fria fjäderlängden på framfjädern ganska lång.

Hur "dåligt" det blir att blanda M-technik stötdämparen och vanliga sänkfjädrar, vill jag inte gissa. Men helt klart blir det inte den bästa lösningen. De flesta jag pratade med (bla Forza) avrådde ifrån det om man var ute väghållning och inte utseende.

I mitt fall rörde det sig om att stötdämparna var slitna och frågan var att köpa nya M-technik stötdämpare eller ett komplett kit eftersom det var väghållning jag var ute efter. Efter som jag ville ha något som var lite "bättre" än M-technik så köpte jag ett komplett Bilstein sprint line kit (Bilstein Sprint och Bilstein 30 mm sänkfjädrar) till min 325:a efter att ha hört gott om det och jag blev också nöjd. Vad gäller kompletta kit finns det ett flertal bra.

/G
Johan B
Detta var endast menat som en liten snabb kommentar till att ingen dämpare ändrar höjden,inget påstående att det ger någon märkbar skillnad,däremot rent tekniskt så är det bara att höja gastrycket så lyfter det tillslut bilen ;)(skulle lagt in en liten smily i första messet så hade det stannat där)

Henrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Got it He rik!

Vi är nog överens i alla fall! :O)

Mvh
HL
82
HL
325iM -88
gasa: Vart hittar jag Bilstein print dämpare till e30?? Och vad kostar ett kit på ett ungefär?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Bilstein Sprint går på ca 5000:- runt om, (~1500:-/st fram och ~1000:-/st bak).
Forza, MotorNord, Bilsdelsimporten för att nämna några som säljer Bilstein dessutom brukar det gå bra att köpa via din lokala bilresevdelshandlare (Autoexperten, Mekonomen etc).

Bilstein Sprint Line kitet kostar gissningsvis någonstans i närheten av 6500:- i dagsläget. Artikelnummret på det till en 325 -88 är BTS-95912, ring Forza och kolla pris. (Och/eller kolla vad din lokala bilreservdelsfirma kan ge dig för pris på det).
Sedan finns det som sagt ett flertal andra kit med samma stötdämpare men andra fjädrar av andra fabrikat, dessa kan vara både billigare och dyrare. Bättre eller sämre än Bilstein kitet, tja du lär få nästan lika många svar som personer du frågar. Dessutom finns det ju även Koni's prylar för att nämna ett annat märke. Jag kan dock bara ge personligt omdömme om Bilstein kitet och jag fann det mycket väl avstämt.

(Som info BTS-95912 består av stötd. P36-0335 och B36-2027 samt fjädersats FE0-9591)

/G
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Är gula Koni oxå kortslagiga?
Motsvarar dom Bilstein Sprinten?

//Ticco

www.ticco.com
HL
82
HL
325iM -88
Just nu kör jag med Bilstein och tycker att de är riktigt bra, men jag vill sänka bilen och fortfarande ha bra väghållning.

Ställbara Koni hur står sig dom mot Bilstein sprint? Jag vill ha dämpare som är ganska hårda, komfort är mindre viktigt. Men lite komfort vill man ju ha :)
Visa användare
181
Bemari
BMW 728iA -99
Om du sänker med mera än 40mm (fjädror) bör du byta dämpare! Men, kortade dämpare brukar vara märkbart dyrare.. Jag gjorde som så när ja sänkte 60mm att ja köpte originallängds dämpare som ja sen svarvade ner kolvstången på så dom passade till fjädrorna... fick ta en 4-5cm om ja minns rätt..

Bemari
Bilen före bruden..!!!
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
ingen som vet vart man kan få tag på billiga dämpare till en E30? en an minna fjädrar har går av.. inte så bra kanske :(
Fr
40
Frode 318is
318ti-95
525ia-94
Jeg har en 95 mod. 318ti som var senket 60/40 med orginale dempere.

Når jeg byttet ut demperene til Bilstein Sprint (som er kortere enn orginaldemperene) ble bilen ca.6mm høyere.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.