AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.538

Sänkning

Sida 1 av 2
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Om man ska sänka sin bil med en sänkningssats, måste man köpa nya stötdämpare då? eller räcker det med 4st sänkfjädrar? blir ju lite billigare om man slipper dämparna..

läste om det på "Mekartips" och där fick jag inte riktigt rätsida på det..

---------------------
.. vassast på ön.. ;)
jeppe_L
nån som har några tips, när det gäller byta alla stötdämarna????

18 åring med BMW:)Länk

Ti
2.587
Ticco
420i -14
jeppe_L

Vad menar du?

//Ticco

www.ticco.com
An
55
Andreas328
328IC-95:a M3-optik
Hallå,Om du inte sänker mer än ca 40mm behöver du nog inte byta dämpare,men är dom lite slitna bör du byta dom till ett par med kortare "slaglängd"
Jo,du måste nästan ha sänkningsdämpare för annars kommer dämparna slitas ut innan du hunnit sagt "hej" och att den inte sänks lika mycket om du har kvar orginaldämparna....
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Vänta nu, nu hänger jag inte med...
Varför skulle den bli lägre med andra dämpare?

//Ticco

www.ticco.com
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Dämpare som är gjorda för sänkningsfjädrar är kortare i sig.
Ett par standard dämpare längre och trycker isär sänkfjädern. Det gör inte en kortare dämpare. Plus att ett par kortare sportigare dämpare har en mycket positiv inverkan på väghållningen (iof självklart);)
An
55
Andreas328
vet inte om den blir lägre med andra dämpare men om du kör i tex ett hål så är det risk att du slår dämparen i bott och kanske förstör dämparen.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Okey, trodde att alla dämpare var lika långa :-/

//Ticco

www.ticco.com
An
55
Andreas328
fan såg inte att du hade redan hade svarat :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En dämpare trycker inte isär fjädrarna de dämpar bara rörelsen!

Du kan teoretiskt ta bort dämparna helt utan att bilens höjd minskar eller ökar.

Däremot är det väsentligt att man har kortare dämpare om man sänker mycket annars riskerar man att dämparna fjädrar ut så långt att fjädrarna helt enkelt är helt obelastade och lossnar om man "hoppar" över ett gupp vid forcerad körning eller hissar upp bilen. Då kan fjädrarna hamna snett när bilen fjädrar ihop igen och i värsta fall kan det bli både dyrt och trafikfarligt!

Mvh
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

ticco: Det luktar iS kompressor i värmland;) Farligt nära nu...
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Aj aj aj, vad patar vi för effekt?

//Ticco

www.ticco.com
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hade det inte varit för att jag studerar så hade vi pratat minst kilot i laddtryck i alla fall. Men nu har jag begränsade tillgångar, så kanske nåt i stil med vad du har nu! Men, tyvärr är det nog så att jag tar dig på strippen om vi båda åker 0,4, du med turbo, jag med kompressor;) (drömtänkande) hahaha. Det slutar säkert med ett ras i vilket fall;) Hehe!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Här e mitt resultat med 0.4bar:
Länk

//Ticco

www.ticco.com
Johan B
Gasdämpare lyfter lite iallafall.

Henrik
Dämparna har visst en bestydelse när man sänker....orginaldämpare kan hålla isär sänkningsfjädrarna lite gran så de inte när sin prestanda!
Pe
82
Petre
325 Xi -02
Om man inte sänker mer än ca 30mm så kan man använda orginal dämpare men dom får väl lite mer slitage än med orinal fjädrar men det fungerar!! om man sänker mer än 30mm bör man byta även dämpare! och om man nu sänker bilen med dämpare o allt så blir ju väghållningen ganska mycket bättre än med bara fjädrar!

BMWCS # 4445
jeppe_L
jag ska byta alla stötdämpare. är det svårt?

18 åring med BMW:)Länk

Ko
663
Koffe
320iC -93
jeppe_L:

Kolla under "mekartips"...

Allmänt annars är väl att det är svårare att byta fram än bak, har det rostat är det ännu svårare och har du tummen mitt i handen är det svårast =)
Borde inte vara några större problem helt enkelt, men glöm inte att göra en hjulinställning efteråt =)

//Koffe
HL
82
HL
325iM -88
Jag har en 325iM som är sänkt från fabrik och har Bilstein dämpare. Är de dämparna kortare än orginaldämparna? Jag funderar på att sänka 40 eller 60mm fram och vill helst slippa byta dämpare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.