AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.363

Vinterolja till luftkompressor (i ouppvärmd lokal)?

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Min oljekylda 3hk kompressor kommer inte igång när det är kallt ute. Motorn kommer inte upp i varv, löser ut eller bara stannar. Kan jag lösa detta med en 0W-40 olja?
Vad står det för rekommendationer i manualen.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Konstigt,, jag har en jula kompressor som går året runt. Nu är det inte kallare än ca -1 inne även om det är typ -25 ute. Har aldrig haft problem trots ca 10år gammal kompressor. Är den omskött med oljebyten osv? Kan det vara nått annat fel? Tar det lång tid för den att pumpa tryck?

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hittar tyvärr inte manuel ;0) Hittar liknande manuler på nätet som pratar om +5 som lägsta temp och 10W-30 olja.

Om den bara kommer upp i varv då det är lite varmare får den upp trycket snabbt. Jag har haft en mindre utan olja som bara gick trots minusgrader. Kanske ska ha en sådan för vinterbruk eller bygga värme till kompressorn.

Den har inte använts mycket så jag vet inte om den blir trög rent mekaniskt eller om det är oljan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kan säkert fungera med 0W40-olja för att få lite bättre kallstartegenskaper.

Testa - det är ju inga större volymer olja vi pratar om!

0W40-olja är tunnare när den är kall och lite tjockare när den är varm, i jämförelse med 10W30-olja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
OK 0W-30 kanske är bättre. Men är det någon större skillnad på kompressorolja och vanlig motorolja? Det skulle vara lättare att hitta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.