|
|
|
|---|---|
|
Ska snart göra en service på bilen och ha funderingar på att byta bränslefiltret. Men bilen gå skit bra. Är det då nödvändigt att byta bränslefiltret?? Och vad skulle det gynna mig om jag bytar den? Bilen är en 530i E39 2001. Har gått ca 25000mil | |
| Undrar samma sak men på e90 luft filter ska bytas vid 9000 mil om jag fattat rätt men känns lite väll långt | |
| Undrar samma sak men på e90 luft filter ska bytas vid 9000 mil om jag fattat rätt men känns lite väll långt | |
| Luft filtret bytar jag varje service. Kostar inre mycket hos biltema så jag kör biltemas i med jag bytar så ofta. Men ha funderingar på byta till modell anpassad K&N sportluftfiltret istället. | |
|
Det finns väl inget bytesintervall på dem längre men andra bilar har 8-10k mil för bränslefilter. Jag byter alltid bränslefilter när jag köper begagnade bilar om de har gått minst 15 k mil och inget står. Innan så brukar jag köra 5 liter etanol i tanken och sen fullt med bensin brukar göra det i en 3 tankar så det verkligen gör rent och hamnar i gamla filtret sen byter jag, jag vet då att systemet är rent och filtret fräsh. Kanske därför jag aldrig har haft problem med täppt filter eller bränslepump. Vid 25 k mil så hade jag passat på att byta olja i växellådan om det är manuell samt bakaxel då det troligtvis aldrig är bytt då det inte ingår i serviceprogrammet. Mängden det går åt gör kostnaden försumbar. |
|
|
På BMWs dieselbilar bytes bränslefilter var tredje oljebyte, liksom luftfilter. Mina såg rent för jävliga ut, så jag byter var sommar. Pumparna tar mycket stryk av att jobba mot igensatta filter, och bra mycket billigare att byta filter än pump + att det inte blir problem på vägen. Mycket värt hos mig. Mvh Jonas B |
|
| Då kanske jag ska byta bränslefiltret trots allt. Är det åt man kan göra själv? Byta växellåda oljan? Ja det är en manuell. Sen bakaxeln väntar jag nog med byta den när det väl är aktuellt. | |
|
Ja det är bara lossa. Vill du minska bränslespillet så kan du rycka säkringen eller relät till bränslepumpen och låta den gå tills motorn dör, det är det bara vrida på nyckeln låta bilen bygga upp tryck och sen vrida till starten. Byta olja i manuell låda är hur simpelt som helst, lossa påfyllningen först. Sedan tappa ur från avtappningspluggen sedan fylla på tills det kommer ur påfyllningshålet. Här ser du vilken olja det ska vara och mängd. Länk |
|
|
Brynet: tack för informationen! Delarna: tack för beskrivningen! Ska fixa det när jag beställt bränslefiltret och växellåda oljan. |
|
| Delorian ska det stå :-) | |
|
Om du ändå ska lyfta upp bilen och göra det själv så hade jag gjort bakaxeln samtidigt tror den tar knappt en liter. |
|
| Jaha nu missförstod jag nog. Trodde du menade att byta hela bakaxeln. Visste inte bakaxel har nåt slags olja. Jag vet tyvärr inte ens var den ligger och hur man gör. | |
|
Delorian: är diffen samma som bakaxel som du menar? hittade denna video: Är det den du menar jag ska byta olja på? |
|
|
Ja precis det är bakaxeln. Gillar inte hans video dock man ska alltid losssa påfyllningspluggen först oavsett om det är lådan eller diffen, nu hade han redn gjort det men eftersom det är en instruktionsvideo så skulle han visat det momentet. Risken är att man tappar ur oljan och sen inte får ur påfyllningspluggen och står där utan olja. Men jobbet är hur enkelt som helst, lossa påfylllning, töm ur å sätt tillbaka sen fyll på i övre plugg tills det rinner ur hålet, sätt tillbaka plugg. Alltid skönt att ha bytt då vet man hur den såg ut och att man har fräsh olja i axel och låda och inte behöver göra det på 10k mil igen. |
|
| Låter bra. Ska fixa det själv då. Men vad är det för olja man ska ha till bakaxeln då? och hur mycket liter? | |
|
Det står i oljeguiden som jag skickade lite längre upp. Ett tips är att göra rent runt pluggarna efter att man dragit åt den så är det lättare att se om det läcker i framtiden än att det är gammalt kvar, brukar alltid ta en snabbkoll när bilen är uppe varje år vid besiktningen. |
|
| Ok! Tack för tipset! | |
|
Såg nu det fanns två sorter olja till diffen. en med DIFFERENTIAL, BAKRE, MED FRIKTIONSBROMS eller DIFFERENTIAL, BAKRE. Vilken ska jag välja? och kan båda hällas i nuvarande diffen jag har? |
|
|
Och kan ni rekommendera vilken märke av bränslefilter jag ska köpa. Ska helst inte kostar över 500 :) Är denna ok att köpa? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.