|
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skall åka en liten längre tur i morgon Skövde-Hjo och bilen har stått still en del.Bäst och kolla ringstrycket är väl ett par månader sedan. har 2,7 bak 2,9 fram normalt.Det var 2,3 bak 2,5 fram det har alltså sjunkit 0,4 runt om sedan sommarvärmen. Kollade med både analog och digital.Bara att fylla på. MVH Hasso |
|
Tjenare Hasso: En liten undran varför har du högre tryck fram? På min kör jag 2,7 fram och 3,2 bak enligt rekommendation från schnitzer. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bilen är tyngre fram. 2,9 blev lite för mycket bak då däcken hade slitits aningen mera på mitten. Schnitzer är dom gummihandlare??? :) Jag använder proffsens råd, gummigubbens som har full koll.Men du har väl också mera tejprulle däck än vad jag har. För att få ett jämnt slitage, så testade en kompis med att köra olika perioder med varierande lufttryck och han fick ut 1000 mil mera än på den tidigare omgången däck av sama fabrikat. Vad jag ville visa på att det skiljer nästa 0,5 i däckstryck beroende på yttertemp och kör man mycket så får man ju ett onödigt och felaktigt slitage på däcken. MVH Hasso |
|
Hmm usch nu blev jag förvirrad... Men, men...både på min förra bil (samma som dig ju, hasso) så var rekommendationen (enligt dörrstolpen) att det skulle vara högre tryck bak än fram. Likaså i den nuvarande pärlan....? Vad gäller? hasso, kom igen nu och förklara! :) |
|
|
har en angränsande undring. Man ska ju ha högre tryck om man kör med tung last. Men ska man höja INNAN man lastar? Eller höjs trycket FÖR ATT man lastar, dvs en tyngre bil 'klämmer ihop' däcken med högre tryck som följd? Om man har en uppblåst ballong och klämmer ihop den, smäller den ju pga det högre tryck som uppstår. Eller...? ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Wolv:Min däckgubbe rekom.2,9 som grund runt om i mina 17 vad som står på dörrstolpen är ointressant tycker jag.Funkar väl med standardhjul. Har inte ens letat efter skylten. Men slits däcken på mitten så är det för mycket tryck. Så därför sänkte jag 0,2.bak ,fram slits det jämnt u.a. VillaRosa.Öka du trycket när du vill:)) bara att du inte glömmer att lätta på det.Att ballongen smäller beror på att du ökar trycket per kvadratmillimeter,dvs på en mindre yta men det totala trycket är det samma bara lite olika fördelat. MVH Hasso |
| hasso: Ok, det låter ju logiskt...men jag kör ju på standarhjul på M Roadstern iofs. Men du har rätt i att mitten av däcket slits snabbast när man följer BMW:s rekommendation, speciellt där bak. Man kanske ska se över däcktrycket trots allt... | |
|
Enligt min däckgubbe slits moderna däck _inte_ mer på mitten vid högt tryck. Detta gällde förr. Däremot om man har för lågt tryck spänns inte däcket ut ordentligt åt sidorna och det blir "slappt" i mitten med ökat slitage till följd. /Micke |
|
micke:Vi får väl se hur det blir med det, mina är ju bara 235 i bredd så, jag kör nog på det gamla konceptet.Blir lite "hård" över 3,0 Men "gubben" kör väl på Y-klassade stenåldersdäck :)) MVH Hasso |
|
Mina är också bara 235 breda, och de gamla var bara 205, men han tyckte att det gällde för båda. Jag har själv kört med 3.0 i sommar, tycker det funkar bra. Provade med 3.2 ett tag, men det blev märkbart stötigt. Har iof bara kört med dem sen i februari (1500mil eller nåt), men än så länge har de slitits jämt. /Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.