AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.924

Lane departure warning

Hej

Jag har precist köpt en BMW 420D med lane departure warning och läst att den bara vibrerar vid eventuell tillfälle där bilen drar sig och något håll. Den rättar alltså inte till bilen. Stämmer detta verkligen? Riktigt dåligt om det är fallet. Fan duger en vibration till?
Kom igen. Vad vill du?? Vill du slippa göra någonting gällande bilkörning? I så fall skaffa chaufför. Meningen med varningen är att du ska vakna upp och undvika köra av vägen eller råka byta fil in i ett annat fordon. Vill du ha hjälp att styra behöver du en självkörande bil, sådana finns men inte 4serie. Jag tycker det är en jättebra funktion hade den alltid på i min 550i E60 och har den alltid på i pappas 525xda E60. Gillar du inte funktionen är det bara koppla ur den Stephan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hörs ju på funktionens namn vad det är för något.
Var glad att den inte rättar till ratten, behöver du väja från ett hinder på vägen så vore det väl surt om bilen kör tillbaka in i hindret?
Men softa. Du reagerar som om du vore delägare på BMW. Köp en full utrustad bil för över halv miljon. Då har man en viss förväntning. Min golf har denna funktion där den stannar själv i körfältet. Min mor merca har denna funktion. Varför har inte BMW de? Det är min fråga. Är det bara 4 serien eller har inte BMW denna funktion alls?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Min 640i GC har samma. Tanken är nog att BMWs förare kan köra själv men kan behöva kvickna till ibland när det pga låg hastighet blir tröttande att köra ;-). Detta gäller dock inte parkeringsmanövrar där bilen i viss mån kan parkera själv, något jag dock inte provat.
Stannar själv i körfältet?
@delorian:

@kaparn

Jo, ja menar inte att ja vill ha en som kör min bil, är mer chockad över att alla andr tyska bilar har denna funktion men inte min nya bil för över halv mille... lite irriterande bara.
Du hör ju nästan på namnet att det inte är samma funktion... Lane assist vs Departure warning. ;)

BMW har börjat mat "fullständig" funktion i nya 7-serien, så det kommer med all säkerhet leta sig ner till G30 under året och sedan neråt i modellerna.

- Länk
Menar du att de bara handlar om en update i framtiden för att kunna aktivera detta? Känns som att alla sensorer sitter på plats för att detta ska funka.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Köpte svagdricka, undrar varför fyllan inte slog till?

Warning. Inte assistance.
Nej, det kommer inte komma en uppdatering men det kommer till nästa generation.
G30 är nya 5-serien som kommer i år.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Centrallogik: Haha! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.