|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat på bilbyte ett tag nu. Har ägt några BMW, men bara femmor av modellerna E34, E39, och E61. Bytte de sista två för några år sedan till förmån för en Chevrolet Tahoe och en Fiat Grande Punto sport, jag gillar ytterligheterna i dessa två. Fiaten med sin 1,9 liters diesel har en effekt på 155 hk och 335 nm med en KCR-box. Fanatisk rolig liten bil. Men nu tycker jag det börjar bli läge att förnya sig lite. Jag är helt såld på idén med förhållandevis stor dieselmaskin i en liten bil, och eftersom jag gillar BMW och bakhjulsdrift har jag snöat in på just 123d. Så nu undrar jag alltså, är detta den roligaste BMW:n? /Björn | |
|
Nej, i mina ögon är den inte den roligaste BMW:n Men det är säkerligen en körglad bil, med rimlig prestanda till låg förbrukning. Men det finns fler BMW som möter de kriterierna. |
|
| En 123d har inte så stor motor. 2.0 närmare bestämt och därmed samma storlek som en 116. Köp en 130i istället. | |
|
Jag äger en 123d M-Sport från 2009. Den är limmad av BSR samt att jag har bytt mot en orginal M-performance intercooler. Har inte kört 130i men kan intyga om att bilen är riktigt rolig. Inte så högvarvig och inte BMWs härliga ljud från bensinsexan men jag kommer 65-70 mil på en tank och då snålar jag inte på gasen. Nu har ju min 240 hk och 470 nm i vrid vilket säkert påverkar upplevelsen. |
|
|
Jag älskar verkligen BMW:s bensinsexor men anledningen till att jag funderar på just 123d är att jag då får en förhållandevis hög effekt och ett massivt vrid till en förhållandevis låg förbrukning. Jag antar att en 130i drar betydligt mer bränsle än en 123d och bilen ska fungera både som leksak och till långpendling. /Björn |
|
|
2-3dl mer per mil. 130i är ändå relativt snål. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| 130 drar 1,1-1,2 l/mil blandad och 123d 0,7. Skulle snarare säga 4-5 dl per mil i blandad körning. | |
|
Tveksamt om de körs lika, speciellt om 130n fungerar som den ska. 1,1-1,2 drar ju inte ens min gamla E39a! Däremot gasar man kanske mer med en 130i. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Jag har en 120d, jag kör den på 0,58 l/mil snitt. Åker 24 mil om dagen. 4 mil krokig inspirerande 70-väg, resten brukar jag ställa farthållare på 140. Kör om ca 10-12 tradare varje morgon. Fyran är en utmärkt omkörningsväxel. 60-170 drar det bra. Jag tycker bilen är riktigt rolig. En 123d borde vara ännu roligare, men drar nog inte mycket mer. |
|
|
Som sagt, min data ca 0,7 blandad körning och jag har automat. Påverkar lite. Betydligt mindre vid landsvägskörning typ 0, 5 |
|
|
Jag har inte kört 123d men den lär ju vara rätt rolig. En "vanlig" 120d är ju rätt rolig eftersom bilen är liten och lätt. Min 120d har 177 hkr och 123d har ju 27 hkr mer om jag minns rätt. Det som gör att jag tycker 120d:n är så rolig är det kraftiga vridet vid hård gasgivning från låga varv vilket jag har nytta av betydligt oftare än att kunna accelerera från 175 till 235 km/h. Dessutom, som någon annan sa så drar den ju inte så mycket och det gör att den ju är hyfsat rolig att tanka också. Jag kommer ca 77-78 mil på en tank. |
|
|
Jag har haft en del bilar av olika rang; 320i, 645Ci, A8, A45, 123d, (V40). 123d är den perfekta mixen av billig och rolig. VTECH måste dock göra sitt. Även M-sportdämpare är lite hårda enligt mig. Måste man inte ha stora utrymmen är den väldigt trevlig. Lite bullrig på motorväg, och som manuell får man växla ganska mycket - men det äkan vara roligt det med, ju! Bra moment i en liten bakhjulsdriven bil är mumma! Som tidigare sagts: ljudbilden är inte enorm. Varken från motor eller stereon... Dock blev min stulen och slaktat. RIP. Min bedömning: KÖP! |
|
|
Tack för alla svar. Det lutar åt 123d och VTECH, om jag hittar någon som passar mina behov och min smak. Eftersom jag behöver/vill ha 5-dörrars och helst inte vit eller silvergrå så är utbudet inte så stort. Antingen väntar jag tills det dyker upp en 123d eller så får jag nöja mig med en 120d. /Björn |
|
|
En 120d med M Performance powerkit är ju jämförbar - MPPK till 120d 177 hkr höjer med 21 hkr till 198 vill jag minnas. En 120d med rätt spec - vad som nu är rätt för dig alltså - lär ju vara betydligt lättare att hitta. |
|
| Jämförbar är den väl inte - en jätteskillnad i effekt ju? Typ 30% | |
|
Det jag har läst om 123d verkar lovande. T.ex att den har dubbelturbo vilket ger en lite varvvilligare karaktär. En optimerad 120d landar på ca 220 hk och en 123d på ca 260 hk och dessutom med ett högre vrid så 123 lockar absolut mer. Självklart räcker det med en 120 eller kanske en 118 om jag ska tänka förståndigt, men mina bilar är sällan förståndiga utan handlar mer om vad jag vill ha och kan tänka mig att behålla länge. Jag tror att jag väntar tills rätt 123d dyker upp, annars tror jag att jag kommer att ångra mig. /Björn |
|
|
Sani: 120d med BMW:s eget MPPK ger 177+21=198 hrk, och en 123d har 204. Vilket väl är ganska jämförbart? Och nu menar jag inte några mer eller mindre snygga "fultrimmare". |
|
|
Köp en 130 msport manuell är mitt tips. Hyfsat partisk dock i frågan :) Men den motorn är helt fantastisk och känslan att köra bilen är bland det bästa jag haft genom åren. Upplever den som billig att äga... Visst drar den en del om man är gasglad och kör stadskörning... Men den drar lagom på långkörningar. |
|
|
gustaf7:+1 Köp toppmodellen. Då vet man att man har max. |
|
| Partisk 123d ägare, köp :-)! Bor du nära Kävlinge är du välkommen att prova! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.