|
|
|
|---|---|
|
Att Volvo återkallar 30 000 bilar från 2015 och 2016 års modell har skapat en del rubriker senaste dygnet. Enligt uppgift KAN vissa bilar få slut på bränsle "trots att mätaren visar fullt" enligt GP. Bilarna skall nu få en uppdatering i mjukvaran. Det är bara ett "fåtal" som berörs men man tar med hela batchen av säkerhetsskäl. Endast dieselbilar berörs. Jag tog på mig foliehatten direkt när jag läste detta och tänkte att det känns lite VÄL märkligt. Undrar därför om någon med hyfsad koll på motorteknik kan daska av mig hatten och svara på frågan hur bränsletankens mätare hänger ihop med motorstyrningen? Att det finns ett samband mellan tankens aktuella mängd och färddatorns beräkningar förstår jag, men sedan när har bränsletankens volymgivare något med mjukvaran i motorn att göra? Borde inte tanken vara helt fristående i detta avseende? Jag hade köpt argumenten om det hade gällt en nästan tom tank där färddatorn visar felaktiga beräkningar på kvarvarande körsträcka. Men så tolkar jag inte det som skrivs. | |
|
Långskott: styrning av bränslepump(ar)? Mvh, Björn |
|
|
Förmodligen är det väl bara en slarvig skrivning av någon journalist som sedan kopierats eller citerats ett flertal gånger i media. Trots allt så är ju svensk media en ganska liten ankdamm. En mer korrekt formulering lär ju vara "bränslemätaren fortsätter att visa 1/3 tank fastän drivmedlet sakta men säkert är på väg att ta slut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.