|
|
|
|---|---|
|
Sitter idag i en E90 335D 2008 som jag älskar men ska uppgradera. Jag har hittat en F30 335D Xdrive 2013 UTAN Mpaket med med Variabel sportstyrning och behöva lite stöd och handhållning om det är någon som känner sig generös. 1. på min har jag 2 avgas ut på varsin sida om bilen, på den nya F30 så är det två pipor till höger. Många bilder av F30 har precis som min 2 avgas en på var sida... kan inte lista ut skolland... trodde alla 335 hade "dubbelpips" 2. Hur är en F30 335dx utan Mpaket? 3. Kan man få in adaptiv suspension i efterhand? 4. Jag har läst på vissa ställen att F30 335D 2013 har 303 och andra 318 hästar...?! 5. Jag har läst om en facelift som skedde 2014 på F30... denna är reggad första gången 2013-08 och verkar vara före facelift. Är det några viktiga saker som skedde? 6. Alla generella tips mottas varmt INNAN jag köper bilen (typ att jag ska köpa en 2014, eller dyl). Tack. TG | |
|
Tja, (5) BMW började med att sätta in ett GSM kort på bilarna tillverkade efter juni eller juli 2013. Köper du en bil som är tillverkad innan dess som mig ( 2013-03) så kan du inte använda dig utav BMW connecteddrive med mera. Kan inte ens koppla min bil till BMW connected via USB eftersom jag använder en LG G3 som tydligen inte stödjer app funktionerna. :( Skulle vilja eftermontera ett GSM kort till min bil, men jag vete fan om det är möjligt. Dom andra frågorna ska nog entusiasterna svara på. :) |
|
|
Jag har en pipa på vardera sidan av min 335 F30, men möjligen skiljer det mellan bensin och diesel i detta avseende. När det gäller eftermontering av adaptive suspension tror jag det blir svårt. Det sitter givare på olika ställen i bilen och bilens dator använder värden från dessa för att justera dämpkrafterna. Därtill ändras dämparnas egenskaper beroende på vilket körläge man valt av sport+, sport, komfort och eco. Det finns "några" rader programkod som ska bearbeta sådan input och därefter ställa om dämparna. Med andra ord lär det inte vara någon enkel operation. |
|
|
1) 335i har en pipa på vardera sida, 335d har inte det, utan två på ena sidan. 2) I stort sett likadan som en med m-paket, men inte lika snygg. 3) Jag misstänker att det skulle kosta mer än det smakar. 4) Känner inte igen att den ska ha haft 318hk. 5) Faceliften kom sommaren 2015. |
|
|
Tack för svaren... följande får jag fram på VIN check (nedan)... Så ser ut som den har connected etc men det fattas adaptiv dämpning i bilen... SURT då den är perfekt för mig i övrigt... Mitt problem är att jag har haft 7 bmw över åren men aldrig utan Mpkt så jag undrar om den är för "svampig" helt enkelt?! Men om den upplevs som för mjuk så kan jag i alla fall byta till en lite hårdare fjädring antar jag (antar schmiedmann har ngt lite hårdare dämpare..). Vehicle information VIN long WBA3J71030F693092 Type code 3J71 Type 335D XDRIVE (EUR) Dev. series F30 () Line 3 Body type LIM Steering LL Door count 4 Engine N57Z Cubical capacity 3.00 Power 230 Transmision ALLR Gearbox AUT Colour BLACK SAPPHIRE METALLIC (475) Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW) Prod. date 2013-07-23 Order options No. Description 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 2VL VARIABLE SPORTS STEERING 230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT 248 STEERING WHEEL HEATING 249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 255 SPORTS LEATHER STEERING WHEEL 302 ALARM SYSTEM 4AD INTERIOR ALUM. LENGTHWISE FINE 4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE 4DL HIGH.TRIM FIN. BLACK HIGH-GLOSS 403 GLAS ROOF, ELECTRIC 423 FLOOR MATS, VELOUR 428 WARNING TRIANGLE 430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 441 SMOKERS PACKAGE 459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY 465 THROUGH-LOAD SYSTEM 493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 496 SEAT HEATING FOR REAR SEATS 5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL 5AL ACTIVE PROTECTION 5DA PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE 5DC FOLDING REAR-SEAT HEADRESTS 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 521 RAIN SENSOR 522 XENON LIGHT 524 ADAPTIVE HEADLIGHTS 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION 563 LIGHTS PACKAGE 575 ADDITIONAL 12V POWER SOCKET 6AC INTELLIGENT EMERGENCY CALL 6AE TELESERVICES 6AK CONNECTEDDRIVE SERVICES 6AM REAL TIME TRAFFIC INFORMATION 6AN CONCIERGE SERVICES 6AP REMOTE SERVICES 6NR APPS 6NS CONVENIENCE TELEPHONY WITH EXTENDED 6WA INSTRUMENT CLUSTER W. EXTENDED CONT 609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 610 HEAD UP DISPLAY 654 DAB TUNER 676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM 698 AREA-CODE 2 7VB COMFORT PACKAGE 7VD VISIBILITY PACKAGE 7VG HEAT COMFORT PACKAGE 7XP NAVIGATION PACKAGE CONNECTEDDRIVE 775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS 8TH SPEED LIMIT INFO 8V1 NCAP LABEL 801 GERMANY VERSION 879 GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION 931 WINTER WHEELS INSTEAD OF SUMMER WH Series options No. Description 205 AUTOMATIC TRANSMISSION 258 RUNFLAT TYRES 520 FOGLIGHTS 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 851 LANGUAGE VERSION GERMAN TG |
|
|
Faceliften började levereras till kund i början på augusti -15. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.