AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.031

Har en 320 med motorn N46-B20 årsmodell 2005 har inte den en elektrisk vattenpump?

Da
45
DaReV
BMW 540 sedan 99:a
Har precis tömt bilen på all kylarvätska och har nu fyllt på med ny. Antar att jag har en elektrisk vattenpump, men kan inte få pumpen att starta utan motorn igång.
Så som på filmen

men när jag starta bilen så kommer det vatten in i expansionskärlet som det ska.
Vore bra att kunna få igång den här "bleeding process" så jag får ur luften i systemet.
Någon som har något annat tips på hur jag ska göra eller saknar jag helt enkelt en elektriskpump eller är något fel på den?

mvh

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, denna motor har inte en elektrisk vattenpump (sitter exakt samma motor i min E87 120i).

Se detalj #1 i skissen nedan
Länk

Se instruktioner här (ska även kolla vad Haynes säger)
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, såhär säger Haynes

17. Slacken the bleed screw(s), see 11.2a and 11.2b (första bilden visar bleed screw vid expansionskärlet och den andra bilden visar bleed screw nära oljepåfyllarlocket).

18. Turn on the ignition (without starting the engine), and set the heater control to max temperature, with the fan speed set to 'low'. This opens the heating valves.

19. Remove the expansion tank filler cap. Fill the system by slowly pouring the coolant into the expansion tank to prevent airlocks from forming.

21. As soon as coolant free from air bubbles emerges from the coolant bleed screw(s), tighten the screw(s) securely.

22. Once the level in the expansion tank starts to rise, squeeze the radiator top and bottom hoses to help expel any trapped air in the system. Once all the air is expelled, top-up the coolant level until the float in the expansion tank rises to indicate the maximum level, then refit the expansion tank cap, tightening it until the arrow marks align.

23. Start the engine and run it until it reaches normal operating temperature, then stop the engine and allow it to cool.

24. Check for leaks, particularly around distrubed components. Check the coolant level in the expansion tank, and top-up if necessary. Note that the system must be cold before an accurate level is indicated in the expansion tank.
Da
45
DaReV
Tack för svaret! Kan man inte ha motorn igång på tomgång och locket av o bara låta luften försvinna ur påfyllningshålet? Är det farligt om det är luftfickor i systemet när man har den på tomgång?
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har man locket av så byggs det inte upp något tryck i ditt kylsystem. Det betyder att din kylarvätska börjar koka strax över 100 grader (vill minnas att glykolen höjer kokpunkten en aningens).

Är systemet trycksatt så höjs kokpunkten radikalt.

Eftersom tex min N46B20-motor har en arbetstemperatur på antingen ca 80 grader eller ca 102 grader beroende på driftscenario så är det ju inte bra om motorstyrsystemet bestämt sig för att ha 102 grader när du står på tomgång och din kylarvätska börjar koka precis däromkring.
Da
45
DaReV
Hur kollar jag att den går upp i 90grader som det står i beskrivningen?
Da
45
DaReV
Och min är automat ska det va 8liter i hela systemet då?
ti
100
tippz
318d E91 -10
Jag gjorde detta nyss på min bil, har inte heller elektrisk vattenpump

Vad jag gjorde var att skruva bort skruven för luftning på expansionskärlet, samt fylla på tills vattnet/kylarvätskan kommer upp i luftskruven.

Sen tryckte jag på slangarna från radiatorn för att pumpa in kylarvätskan i dom, då sjunker nivån i expansionskärlet. Jag fortsatte så och fyllde på med jämna mellanrum tills jag märkte att det inte gjorde någon större skillnad när jag tryckte på slangarna. (man hör när vattnet går i slangarna, samt luften som kommer ur expansionskärlet.)

Startade motorn, behöll locket till expansionskärlet öppet, med luftskruven iskruvad och började trycka lite på slangarna igen, varvade även upp motorn till högst 3000 varv då och då. Vattenpumpen börjar då pumpa runt vattnet och man får bort lite mer luft.

Stängde sedan locket, körde en sväng tills motorn blev varm+lite till (håll koll på motortempen). Lät bilen kylas ner ordentligt med motorhuven öppen och kollade sedan nivån i expansionskärlet, och såg då att man kunde fylla på ytterligare lite till!

Har funkat jättebra hittills, men ska hålla koll på nivån i expansionskärlet under dagarna som går för att kanske fylla på lite extra vätska!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, räkna iallafall med typ 8 liter (står dock 7.6 liter i Haynes för automat) - räkna lite i överkant så du har tillräckligt med glykol hemma.

Om det sen är 7.3, 7.7 eller 8 spelar ingen roll - man står ju inte och mäter upp hur mycket man häller i. Man häller i tills det blir fullt, precis enligt instruktionerna.

Jag pluggar in en BT OBD-II transceiver och läser ECT (Engine Coolant Temperature) PID'en med valfri OBD-II app på mobilen.

Det ska gå att få upp temperaturen på instrumentklustret om jag minns rätt, men det var ganska kluddigt. Med en BT OBD-II transceiver tar det bara 10 sekunder och man ser temperaturen klart och tydligt.

90 grader? Var såg du detta? Den ska upp i din bils arbetstemperatur vid tomgång (det varierar mellan bilmärken, bilmodeller inom samma märken och även samma bilmärken och bilmodeller men med olika motorer).

We
57
WeX
530dA x-drive -17
Jag loggade tempen på min bil idag när jag körde lite, och den låg konstant 93-94 grader, oavsett tomgång eller om jag körde i 70km/h. Har dock felkod P1619 (extra öppning av termostaten), så den kanske ligger lite högre än den borde. Mätaren stod dock kl.12 hela tiden (även när bilen fortfarande var lite kall, typ 80 grader).

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med största sannolikhet beror din konstanta temperatur på den felkod du nämner. Så denna observation kan man inte lita på.

Felkoden indikerar att din elektrisk styrda termostat inte fungerar som den ska.

Då kommer motortemperaturen att bli mer eller mindre konstant (exakt om det blir lågt eller högt kan diskuteras - beror till viss del hur den elektriska termostaten samt motorstyrsystemet är utformat).
Sen har vi en variabel till att alla motorstyrsystem har olika algoritmer för vilken motortemperatur som ska användas och när. Bara för att min N46B20-motor har ett visst beteende betyder inte att andra motorer har samma beteende. Min motor har tex bara två nivåer, medans andra lite nyare motorstyrsystem ibland har tre nivåer.

Mätaren är mest fejk, allt mellan typ 80-110 kommer att resultera att mätaren står exakt i mitten.

Såhär ser tex min motortemperatur ut i en felkodsfri E87 120i -05 N46B20-motor under en två timmars period (olika varvtal/hastigheter för att trigga de två olika arbetsnivåerna)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.