AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.203

320I e90 gul motorlampa

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
hej har en bmw 320I e90 med lysande gulmotorlampa, jag fick ut följande felkoder p1050 p1062

Bilen låter oh går normalt och har även försökta radera koderna men de kommer tillbaka någon som vet vad det kan va?

Var ungefär runt 0 grader te när det hände och hade även tankat bilen fullt när jag ställde ner den för några timmar sen..

mvh Henrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vet du om det är en N46- eller N43-motor i E90 320i? Dvs vilken årsmodell är det?

Nu har jag inte exkata definitioner för just någon av ovan nämnda felkoder, men baserat på vad dessa felkoder betyder på andra motorer så kan du få en uppfattning om vad som är problemet.

P1050 VVT-Control Circuit Bank 1
P1062 VVT-Limp Home Request Full Stroke Position Not Reached

Kort och gott är det något med VANOS'en (variable valve timing dvs ett system som ändrar kamaxelns timingvärden genom att vrida kamaxeln lite medurs eller moturs). VANOS är ett elektrohydrauliskt system, dvs arbetar både med elektriskt styrda ställdon och hydraulik mha motoroljans och dess oljetryck.

Vad motorstyrsystemet gjort är att den stängt av användningen av VANOS, så du kommer att ha en något sämre effekt (men inget märkbart vid vanlig familjekörning).

Det kan finnas många orsaker bakom felet. Det kan tex vara styrsignalerna som inte kommer fram pga skadad kabel / glapp i kontakt. Men det kan lika gärna vara internt läckage i VANOS-enheterna.

Jag skulle rekommendera att lämna in den på verkstad för felsökning.

Dels för att läsa ut BMW's interna felkoder - de kommer troligtvis att kunna peka ut mer i detalj vad som är fel (vi vet ju tex inte om felet gäller bara insug, avgas eller båda).

Med dedikerade diagnostikverktyg kan man koppla in sig mot motorstyrenheten och köra testsekvenser och se hur VANOS-enheten reagerar mot styrsignaler, om styrsignalen går fram men VANOS-enheten inte ställer sig rätt, om styrsignalen går fram och VANOS-enheten ställer sig rätt men sensorn för att avgöra VANOS-enhetens position rapporterar felaktigt tillbaka till motorstyrenheten med mera med mera.
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Det är en 2005, så bör vara n46. Bilen läcker lite olja vid ventilkåpspackningen så fyllde på lite förut efter det så prova jag att starta bilen och ta bort felkoder då försvann dom Och kom inte tillbaka.

Såg även att det blivit kondens vid olje locket då jag kör väldigt mycket kort körningar. Kanske fick felkoderna för det va länge sen bilen va servad? Har dock ingen aning om när bilen servade sist för har bara ägt den ett halvår. Väldigt dåligt av bmw att ta bort stickan så att man inte kan kolla skicket på oljan..

Så en ordentlig service och byte av ventilkåpspackningen kanske är lösningen

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, du har tyvärr inte löst problemet. Det fungerar inte riktigt så.

:-(

Beroende på hur ofta felet uppstår (dvs om det är ett glapp som bara händer någon gång då och då eller om det är ett konstant fel som alltid syns) kommer det att dröja olika länge innan dessa felkoder sätts (och motorlamapn tänds).

Dessutom har motorstyrsystemet regler om ett antal villkor som måste uppfyllas innan vissa felkoder sätts. Tex att de måste ha uppträtt fler än x gånger inom en viss tidsrymd, att motorn genomgått x antal kallstarter, x antal körcykler, etc etc etc innan en felkod får sättas.

Du har fortfarande ett problem med en eller båda VANOS-enheterna.

Men!

Byte av ventilkåpspackning är alltid en bra sak att göra på en N46-motor!

Kolla även där bak på motorn om den läcker olja vid vakuumpumpen (du får ha en spegel eller känn med handen).

Och oljebyten dubbelt så ofta som serviceintervallen säger skulle jag vilja säga är mer ett krav! Jag kör alltid ett extra oljebyte i "halvtid" för min N46B20-motor. Att köra länge på samma olja ökar risken att små hål sätts igen i olika mekanismer som förlitar sig på motoroljetryck som just tex VANOS-enheter.

Kör du mest korta sträckor är det ännu viktigare med tätare oljebyten!

Gå in i servicemenyn (på instrumentklustret) så ser du vad bilen anser hur långt det är kvar tills det är dags för service för olika delar.

Kolla i din instruktionsbok, den visar hur du gör för att komma in i menyn och även vad de olika symbolerna betyder.

Ingen aning? Men fanns det ingen servicehistorik på bilen!?! Inga papper!?! Serviceboken då!?!?!? Vad stod det i servicemenyn i instrumentklustret då!?!??
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Henrikkarlsson90 : Hur valde du att gå vidare med problemet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Henrikkarlsson90 : Hur valde du att gå vidare med problemet? Eller har bilen sålts?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.