|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken? Jag har funderat på att skaffa en 530da eller en 535da E61 ett tag. Men efter att spenderat någon timme här på forumet så verkar det finnas en del bekymmer med dom modellerna. Visst var dom ganska dyra som nya men begagnat begärs det ganska stora summor tycker jag. Både på importerade och svensksålda. Jag kör ju en billig skitbil idag (saab 9-5 aero kombi '06). Ganska tråkig bil men ändå ganska mycket bil för riktigt små pengar. Knappast heller en felfri bilmodell men vilken är det egentligen? Men jag känner ändå att det kan vara svårt att motivera att ge nästan 100 000:- mer för en E61 som oxå verkar kunna äta upp kamkedjor och annat. Eller har jag helt fel nu? Hjälp mig gärna med att försöka besluta mig. Jag gillar ju verkligen designen på E61: an. Defenitivt med M- paket *dreglar*. | |
|
Först ska du köpa en LCI. Dvs 07-10. Då slipper du mycket huvudvärk. Jag körde en 530d i 15k mil. Aldrig något problem. Service och byte av bromsskivor. Runt 16k mil brukar varningen för partikelfilter att börja lysa. Dyr åtgärd, som förvisso går att lösa på annat sätt. Ska vi jämföra driftsäkerhet mellan en 530d och en 9-5 som äter tändkassetter och kamkedja skulle jag säga att Bmwn är mycket bättre. E61 har ju även problem med kablaget till bakluckan, värt att se över. Annars finns det inte så mycket att tänka på, dags att göra sig av med SAABen nu! |
|
|
Man tackar för svaret. Nu är ju ändå "problemet" att jag har kört min 9-5 utan bekymmer dom senaste 5500 milen, bara normal service. ÄN sålänge så har den ju inte kostat mycket. Jobbigt på det viset att jag bara kommer upp 2 årsmodeller men får lägga ca 130k imellan. Jag vill ju ha en bil med mycket utrustning så klart. Då blir det dyrt. Hur är det med importerade bilar? Ska man låta bli dom eller skruvas det mindre mätare numera? |
|
|
Du måste alltid kolla upp historiken oavsett var bilen är såld ny. BMW ISPA Light som man kan göra utdrag på hos BMW är vägen att gå. Kollegan har en 9-5 alkohol-06 och den är riktigt dålig, stötdämpare, rost, tändboxen och gummilister har han bland annat problem med eller har haft. Biljäveln drar dessutom 1,2l/mil (mina 540i/6 E34 drar mindre!). En annan kollega bytte bort sin 02a 9-5 efter bland annat larmet sagt upp sig, tydligen standardfel och kostar 6tkr att fixa. Bilverkstaden jag lämnar till Danviks bil där har meken en 9-5-02 som han bytt automatlåda 3ggr på, han köpte väl beggade lådor men ändå. Jag häpnar över hur dåliga 9-5. Jag hade bytt direkt om jag var du, helt annan klass på bil. Ja jag har kört 9-5 OG. Pappa har en 525XDa E60-09 som inte haft några fel på de 3år och drygt 4000mil han haft den. Ja om man bortser från självförvållade (inte köra in i snödrivor, det klarar inte farthållaren och stötfångaren). Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.