|
|
|
|---|---|
|
Får inte loss bussningen till nedre generatorbulten (den som dras in någon mm i generatorns fäste då man spänner fast generatorn). Bilen står utomhus i det nollgradiga vädret. Har prövat att skruva dit bulten igen och banka framifrån med en mindre slägga men den flyttar sig inte det minsta. Har nu sprutat WD40 där bulten satt (framifrån) och utvändigt runt muttern (underifrån). Efter ca 100 slag sitter jag nu inne och hoppas att WD40 ska göra nytta efter ett tag. Vad kan jag mer göra? Motorn läcker olja på förarsidan så jag vill komma åt packningen mellan oljefilterhus och blocket. | |
|
Det verkar som bussningen sitter fast i generatorns gods. Att det skulle sitta så här fast pga den lilla bit som sticker in i fästet i oljefilterhuset känns inte rimligt. Vad tror ni om att lossa de fyra bultarna som håller ihop generatorn några mm? Vad kan hända? |
|
|
Jag antar att du försöker att plocka ur generator. Denna bussningen ska inte tas bort. Kolla detta filmklipp vid 11:35. |
|
| Tack för filmen! Hade tittat på en annan som tyckte det var en bra ide att knacka bussningen bakåt för att få loss generatorn. Jag har nu fått loss den och finns ingen utrymme för bussningen att komma in i oljefilterhuset. Ytan är helt plan så det var bara lite våld som behövdes för att kränga av den. Har nu bytt packningen mellan oljefilterhuset och blocket vilket var det egentliga skälet till att riva med motorn. Det blev många delar innan den helt förtorkade packningen var borta. Håller nu på att sätta tillbaka generatorn. Tack igen för tipset. | |
| Har nu fått tillbaka allt och kört runt ca 30 mil. Får se hur bytet av packning påverkar oljeförbrukningen. Jag kör med 5W-40 för tillfället. Återkommer efter fler mil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.