AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.351

~50kr att byta övre kedjespännaren N47 ?

Pratade med Bmw ÅF om rasslande N47or. Han sa att övre spännaren kostade ca.50kr och tog ~20min att byta. Han sa att denna spännare oftast är boven i dramat när det kommer till rasslande n47or.

Summa sumarum så ca 500kr att byta spännarn och ca 3-4k att byta övre kedjan.

Tycker detta lät jäävligt billigt, iaf spännaren. Vad tror ni, stämmer det eller förskönade han det hela?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nejdå, det är bara enheterna som blivit fel.
Ska vara 50 KSEK och 20 timmar :-)

Nej, men allvarligt - kan ju vara så att BMW har hittat en enklare detalj att byta som avhjälper/reducerar problemet i många fall. Det har ju haft en del motorer att lära sig ifrån om vi säger så :-)

På denna typ av enklare arbeten så brukar det alltid stå på offerten du fick vilka delar som ingår i arbetet. Där redovisas även arbetskostnaden helt separat.

Så vad stod det för artikelnummer (samt kostnad för arbete) på din offert ?
Kedjan sitter i bakkant på N47 motorn så ska man byta kedja o greja där så får man först plocka ur motorn ur bilen.

Men endast spännaren går nog rätt fort att byta men vad jag hört så brukar det få bytas både kedja, drev styrskenor mm och bli väldigt dyrt
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jupps, den övre spännaren går gissningsvis relativt enkelt att byta - man ser den bra på denna bilden
Länk

Och det bör vara detalj #10 i sprängskissen nedan
Länk

Men att spännaren kostar 50 SEK tror jag inte på. Priset hos Schmiedmann är 559 SEK, så det säger liksom allt. En sån där rabatt på reservdelar vill jag också ha! :-)

Håller med, spännaren är bara en liten del. Fast bättre att byta spännaren än ingenting alls (fast om det redan rasslar så vet i tusan)...

Vänta nu, vi blandar väl inte ihop dieselmotorerna här? Om det gäller M47 så blir det väl billigare - för de har väl kedjan där fram? Eller hur? Det är ju N47 som har kedjan där bak? Eller minns jag fel såhär efter nyårsafton?

Nä, fram med hårda fakta. Ta en bild på offerten och lägg upp den.
Detta berättade en kundmottagare för mig så har inget på papper, men skall kontakta dom igen för att boka tid för byta av spännare och kontroll av övre kedjan ifall det är så billigt som han föreslog.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Umeåt&r : Fick du tag i offerten med övre kamkedjespännare för 50 SEK och arbetet att byta denna för 450 SEK på en N47 hos en auktoriserad BMW-verkstad?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Umeåt&r : Fick du tag i offerten med övre kamkedjespännare för 50 SEK och arbetet att byta denna för 450 SEK på en N47 hos en auktoriserad BMW-verkstad?
Fick ej något på papper , utan detta berättade en kundmottagare mig som jobbar på den lokala bmw butiken.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok. Jag skulle ta de där uppgifterna med en stor näve salt.

Det är inte alltid det blir rätt, tex har två helt olika BMW-återförsäljare uppgett att det sitter gel-batteri i kundens bil (när det i verkligheten sitter ett AGM-batteri).

Speciellt när vi vet att enbart reservdelen kostar runt 600 SEK. Men tidsåtgången på 20 min bör stämma. Du landar på ca 1000 SEK. Detta var vad BMW grovt uppskattade det skulle kosta för att byta på min N46-motor (samma spännare fast sitter där fram och lite enklare att se/komma åt).

Att byta den övre kedjan på en N47 för 3000-4000 SEK låter ännu mer osannolikt. Är det ens möjligt utan att lyfta ur motorn?

Nä du, det där tror jag först på när jag ser det på pränt i en offert specificerat med reservdelar, arbete och typ av motor inkluderat!

:-)

Men bokade du tid där för byte av spännaren? Vad kostade det?
Tycker också det lät högst osanllikt , därför ka gjorde tråden ;)

Sålde bilen ^^
Vad var det för bil och år på den Umeåt&r? har hört att BMW fixade kedjeproblemet från år 2012, kan någon bekräfta om det stämmer, ska snart skaffa en F31 320d och då tror jag det sitter samma motor N47 i den
2010 320d n47 184hk.

Kedjor skall ha rasat på dom också...
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Jag har bytt alla kedjor och hela kalaset runt omkring på några bilar n47 / m57.
Det har alltid varit MITTEN kedjan som blivit för lång eller gått av helt,
den är helt enkelt för klen
övre och undre kedjan har alltid varit i bra skick.
så glöm det här med att byta övre kedja eller spännare, vanliga felet är fortfarande kvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.