AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.822

Rigktigt dåligt av er Trygg-Hansa!

Eftersom jag har tillfälligt flyttat till Tyskland har jag också registrerat om bilen och har numera tyska plåtar. Och så behöver ja ju en tysk bilförsäkring. Här i Tyskland har man ett system där försäkringsbolag utbyter information om skadefria år med varandra och antal skadefria år reglerar priset på försäkring till betydligt större grad än i Sverige. Jag valde ADACs försäkring och dem bad mig att fixa ett intyg från mitt Svenska försäkringsbolag om antal år jag hade varit skadefri för att kunna tillgodoräkna dessa år till min nya tyska försäkring. Så jag ringde till Folksam som var min sista försäkringsbolag i Sverige och fick snabbt ett intyg för dem senaste 17 åren ( det täcker även tiden jag varit försäkrad hos Salusansvar som Folksam numera äger. Bra där Folksam!). Men jag har inte haft en olycka sedan 1986 då jag reggade in min första bil så jag försöker vidare med Trygghansa som har varit mitt försäkringsbolag tidigare. Och där tog det slut. Enligt Trygghansa så har jag inte haft en enda bil registerad hos dem. Det hjälper inte att påpeka att det hade jag visst, dem ger sig inte. Jag tycket att det är riktigt dåligt att ett försäkringsbolag inte har spår av mina tidigare försäkringar.
Har någon kanske ett råd att ge i ämnet?
Dom har väl som vanligt "Bytt datasystem".. Den du pratade med har antagligen ingen koll på hur man kollar i det gamla systemet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Spelar de sista åren någon roll? Brukar inte skadefria år plana ut efter 10 eller så? Jag tänker mest på hur mycket tid det är värt att lägga på något som kanske i slutändan inget ger något? Jag vet inte hur långt bak i tiden bolagen ska spara uppgifter om tidigare kunder? Är det rimligt att TH ska ha kvar dina uppgifter sedan 1986 om du inte varit kund där på snart 20 år?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Räcker det inte med dina 17 senaste år?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Det beror på att Folksam har kvar sina datasystem från 80-talet :-) (dom skall bytas ut närmsta åren)
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Mycket kan man beskylla Trygg Hansa för, men att inte spara uppgifter på någon som inte varit kund på 17 år kan väl inte sägas vara "riktigt dåligt!"?
@Silver, jag har varit kund hos dem med min veteranbil dem senaste 5 åren så det är inte så att jag har inte använt mig av dem.
"acey @Kane: nja... det går att få upp till 35% rabatt för 35 skadefria år. Visst r 17år OK men det är bara halva Rabat jag kan få ut. Dessutom gäller min rabatt på frugans och dotterns bilar oxå.
Fick nu höra att Trafikstyrelsen ska ha uppgifter om mina tidigare bilar och vart dem varit försäkrade(dem ska tydligen registrera sånt i och med försäkringsplikten) då ska jag kunna vända mig kanske till respektive försäkringsbolag och kräva besked…
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Då faller saken i ett annat ljus och jag kan hålla med om att dem borde ha uppgifterna

Mvh
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Sverige: Det är bara att ge upp. Du kommer aldrig att vinna den matchen. Tyvärr.

///BMW - Was sonst!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Sannolikt har Trygg-Hansa gallrat ut uppgifterna, med hänvisning till personuppgiftslagen. Syftet är i så fall att skydda din personliga integritet.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har 38 skadefria år men på försäkringsbrevet står det ca 20 år. När jag frågade för något år sedan fick jag svaret att det inte spelar någon roll över ett visst antal år och därför lagras inte äldre information. Men bara för att en handläggare säger en sak så är det inte säkert att det stämmer... Men mina premier är billiga i alla fall:-)

**BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
När ett kund-leverantörsförhållande avslutats har leverantören rätt att för marknadsföringsändamål behålla den före detta kunden i sina register i ett år, därefter skall de raderas. Om det finns service eller garantiåtaganden får såklart uppgifterna sparas under denna tid. Allt enligt PUL.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
FB får inte behålla uppgifter om försäkringen mer än 2 år efter att försäkringen avslutats. Har ingenting med Trygg-Hansa att göra.

-------
//Lövet
en uppdatering : försökte få fram registreringsnummer på bilar jag ägde genom åren från Transportstyrelsens Fordinsurvalsektionen. Tog stop där oxå. Dem säger sig inte ha uppgifter på vem som ägde bilar längre back i tiden än 5 år.
Då undrar jag följande, i en hypotetisk situation: låt oss säga att Tysk Polis kommer over videobilder från typ 1999 där en man kommer ut en bil med svenska skyltar och skjuter ihjäl någon ( teoretisk kan bevis komma upp lång efter saker inträffar. Har man ju sätt i diverse TV serier) Betyder det då att svenska polisen svarar, sorry vi kan inte identifiera mannen på hans bil för att vi inte håller uppgifter om bilägarna längre än 5 år?? later inte troligt. Så hur kommer man åt dessa uppgifter?

"Fordonsurval" skall det stå
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns saker arkiverade på papper också (riksarkiv osv). Polisen har andra möjligheter än gemene man.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.