AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.121

Risker å startkabla

Sida 1 av 2
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hej finns det risk å startkabla Hört att elsystemen kan få fnatt hade tänkta hjälpa min bror med min BMW
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kolla i bilens instruktionsbok vad det står angående starthjälp.

Som exempel så står det beskrivet utförligt hur det ska göras i instruktionsboken till din E87 120i (dvs inga problem att använda starthjälp).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns alltid en liten risk med moderna bilar och startkablar - det kan bli strömspikar som i värsta fall kan störa/förstöra elektronik i bilen.

Det finns startkablar med ferritkärnor på kablarna som fungerar som skydd mot strömspikar. Har för mig att BMW:s startkablar har (eller åtminstone hade) den typen av skydd.

Men gör man "by the book" är det troligen rätt liten risk att något händer.

Använd väl dimensionerade kablar för det kan bli rätt stora strömrusningar genom kablarna när en bil med tomt batteri skall få hjälp av en frisk bil på förhöjd tomgångskörning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Okej ska testa köpa grova startkablar på BMW om dem har då. Använder man nöd Polen och jordpunkten på min BMW även när man ska ge hjälp ? Vet att man gör det när det är tvärt om i alla fall.

Kan den hjälpande el system också få fnatt eller enbart den som behöver hjälp ?
Det är viktigt att den bil som man tar ström ifrån har motorn avstängd. Annars kan denna bilens elektronik skadas när den andra bilen går igång och kanske levererar höga strömstyrkor precis efter starten. Men är motorn avstängd finns det ingen sådan risk.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Jörgen då blir det väl risk att den hjälpande bilen inte startar efter den hjälpt den som behöver ström?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilen som ger ström måste ha motorn igång och ha förhöjt tomgångsvarv - typ 2500 varv eller så.

När mottagarbilen har startat kopplar man loss kablarna.

Vanligaste problemet är nog att folk använder för klena kablar, även om de ser grova ut kan ledarna vara ynkliga. Så undvik de billiga startkablarna och satsa på lite bättre kvalitet/grovlek.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Johan vet du var man kan köpa ferrita kablar ? Var oss BMW dem hade inga kablar alls meca hade men inga som skyddar
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
är dessa bra Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag skulle säga att risken snarare är när man kopplar loss kablarna!
Det blir ingen strömspik när den hjälpta bilen börjar ladda! Bara en fin upprampning av strömmen. Strömmen i hjälpkablarna minskar! Med båda bilar igång ca 10-15 sek efter start på tomgång (eller hjälpande bil av) går väldigt lite ström genom startkablarna och risken är mkt låg.

Är däremot det hjälpande batteriet kortslutet på en cell kan det gå en väldig ström i startkablarna från den hjälpande bilen (om den är igång) och den hjälpande bilen får en ganska rejäl spänningsspik när man kopplar loss startkablarna och belastningen försvinner. Inte bra. Alltid säkrast att den hjälpande bilen är avstängd. Det kan den va om den har friskt batteri och man har tillräckligt grova startkablar/bra anslutningspunkter.

Man kan också ge hjälpstart med motorn på, stänga av hjälpande bilen. Vänta 10 sek och sedan ta loss kablarna. Är man en riktig fegis stänger man av båda bilar.

Är batteriet i den hjälpta bilen frisk kan man starta den utan hjälp efter ca en minut med motorn på. Att "köra runt o ladda" är bara dumheter, även om en minut givetvis är för kort.

Idiotsäkert recept alltså.
1. Stäng av.
2. Koppla ihop.
3. Starta hjälpt bil.
4. Vänta min 10 sek.
5. Koppla loss.

Går det inte att starta hjälpt bil direkt/på ett försök:
6. Starta hjälpande bil.
7. Vänta 10 sek.
8. Starta hjälpt bil.
9. Vänta min 10 sek.
5. Stäng av hjälpande bil alternativt sätt på elbakruta mm.
6. Koppla loss.

Är hjälpt batteri kortslutet (och hjälpt bil "stendöd) kommer det gnistra en del och det blir varmt just där startkablarna är inkoplade. Då bör man fundera på att inte starta alls/provladda med laddare först.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Marin menar du att man står på tomgång laddar upp den andra bilen som behöver hjälp i säg 10 min sedan stänga av bilen som ska hjälpa bort med kablar, sedan testa starta den andra ?

Man testar väll inte starta med båda avstängda utan att ens laddat upp med kablar en stund om det ens går ?
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
35mm² funkar bra, 16mm² är klent.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ma
7.450
marin849
Det kan man ju göra men om man står o laddar den andra bilen i 10 minuter kan man lika gärna starta den utan startkablar sen. ;)

Jag menade att man bara kopplar ihop o använder låter den hjälpande bilens batteri starta den hjälpta bilen.

/Martin
Man kan sluta söka efter starthjälpkablar med ferritkärnor osv, nåt sånt existerar inte i detta sammanhang. Däremot finns det kablar som har ett transientskydd inbyggt i en liten box som sitter på kablaget.
Transientskyddet sitter mellan brancherna och kapar kortvariga spänningstoppar (försöker iaf) som går över 20-30V. Oftast består skyddet av skyddsdioder av zenertyp, Tranzorb, eller liknande,
Att försöka döda mera "långsamma" spänningsökningar, dvs sådana som varar nån halvsekund eller mera, t.ex vid "load dump" när en kraftig last oväntat tas bort och generatorn inte hinner reglera ner osv, går inte med denna typ av skydd, de grillas omedelbart och försvinner med en rökpuff.

Kortvariga spikar som är fullt tillräckliga för att skada elektronik o.dyl kan däremot kapas ner till ofarliga värden. Ferritringar som minskar HF-störningar som följer längs med kablaget kan man montera men det tar inte bort nån energi som hamnat tvärs (mellan brancherna).
Bra att veta när man diskuterar med butiken, vill handla eller beställa grejorna osv.
Följer man råden ovan, använder tillräckligt grova kablar och är normalt försiktig så bör det gå bra.

FP
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Okej köper dem grova då å låter den hjälpande bilen vara avstängd vid start försök tack funkar inte det får den ladda på tomgång 10 min sedan stänger jag av å kopplar ifrån kablarna å testar igen.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Ska det vara så svårt?? Aldrig haft problem då jag hjälpt ngn eller fått hjälp, vilka kablar som helst duger..bara de är sålda som startkablar och CE-godkända! Köp på te x Cles Ohlsson funkar perfekt, det är ingen raketforskning! Koppla bara in som det står i boken, motor i hjälpande bilen på eller avstängd spelar ingen roll om batteriet är ok i övrigt! Eller köp svindyra på BMW och få samma resultat fast en tusenlapp fattigare! Mvh
ma
7.450
marin849
Lol. Tänkte förut att det var konstigt att ingen skrivigt något i stil med "vad ni krånglar till det jag har aldrig gjort nåt speciellt i 30 år o det har alltid funkat!". ;)

Oftast är det ju också så, dvs att inget går sönder oavsett hur man gör. Men om man vill vara SÄKER på att inget garanterat går sönder kan det vara bra att tänka lite.

/Martin
Njae, alla kablar som säljs som startkablar är verkligen inte dugliga.. oavsett märkning, och CE är bara ett par bokstäver som det fuskas utbrett med, ingen garanti tyvärr.

Vilken area är det på ledaren? Ytterdiametern på plastisoleringen säger ingenting, jag har sparat avklippta bitar med startkablar som var drygt 10 mm, men inuti fanns runt 1,5 mm2 ledare, gissa om de funkade bra?
Har klämmorna starka fjädrar, är de av koppar eller är de av järn, möjligen med kopparfärg på ytan... Resistans och spänningsfall skiljer en del..

Ovanstående kan vara skillnaden mellan kabelbrand och fungerande hjälpstart, många har fått erfara detta...
Det är lite skillnader i elsystem och framför allt elektronik på bilar som är 0-10 år och de som är 20-30 år, transienter och spänningstoppar förekomm även förr men gjorde ingen eller mindre skada.

Men precis som nämnts, sunt förnuft och eftertanke, en koll i instruktionsboken efter anslutningspunkter osv, så går det bra.

FP
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Haha..så om ni med ert bättre vetande blir stående på vägen och behöver hjälp..då tackar ni nej tills det kommer en med rätt kablar som ni naturligtvis kontrollmäter mm först? Haha..

Förlåt kunde inte låta bli..ni bjöd på den! :-)

Gott Nytt År
ma
7.450
marin849
Nej givetvis inte!
Men man får väl fråga om det är ok att vänta 5 min för att ladda upp mitt batteri eftersom de där kablarna inte går att direktstarta med. ;)

Jag hjälptr en person en gång som hade slut på batteri så han gick in o köpte en cigarett-tändar-starthjälp och sen var jag den första som kom förbi. "Självklart hjälper jag dig, men då tar vi mina startkablar. Den där kan du byta mot ett par riktiga startkablar SOM FUNGERAR och få pengar över!".

Lite synd att man tagit bort startkabelutbildningen i grundskolan.

/Martin
pu
547
puiu
330i-03
eller detta.
Länk

alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.