AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.508

Bilen tvingas bort i Stockholm, iaf för de fattigare

Sida 3 av 4
Jamtime
Vi bilälskare måste nog börja tänka om. Det går inte att bara se sina personliga intressen som enda faktor och argument. Det är alldeles självklart att biltrafiken i storstäderna måste minska och att nya moderna kollektivmedel utvecklas. Det finns inte på kartan att för mig köra 3,5 mil till Malmö varje arbetsdag. Det är redan idag fullt på E6:an och svårt att hitta parkering centralt och då kostar p-priserna runt 160:- kr per dag. Inte svårt att räkna ut p situationen om det kostade ex 40 kr. Oavsett så blir detta ALDRIG ett alternativ för de socioekonomiskt utsatta, de har långt ifrån möjlighet att äga en bil över huvud taget. Min erfarenhet är att de som gnäller mest om detta är de som absolut inte har några bekymmer med ekonomin. Men, mycket vill ha mer..

Avsaknaden om kunskap om sociologi och människan i samhället, är stötande! Egoismen har fått ett starkt fäste.. Nu pratar jag strukturell nivå, men möjligen känner någon sig här träffad..
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Kan hålla med om avsaknaden av kunskap,ärlighet,brutna vallöften,föra ett helt land i botten och stora delar av dess befolkning i något slags självförnekelse tillstånd har uppnåtts av nuvarande regering.
Men uppvaknandet ur masspsykosen sker snabbt nu ,,! Så det finns hopp :-)
Jamtime
Daniel: Känns som din frustration är mer politisk i stort. :) Jag tänker inte ge mig in blockdiskussioner och svartmålande av den ena än den andra sidan. Man är inte idiot för att man "hör" till den ena eller andra sidan. Men det finns många tokiga och många bra idéer både här och där. Sällan finns det ett rätt och fel, utan olika sätt att betrakta saker och vi viktar olika. När jag pratar om sociologi så är det ur ett vetenskapligt perspektiv. Och jag blir ledsen över att höra/läsa så mycket trångsynta och egoistiska synpunkter. I en kort period av mitt liv för ganska länge sedan jobbade jag i en kundmottagning för en bilverkstad, och det var alltid de fetaste personerna/plånböckerna som spydde galla över politiker och energiskatter. Bullrande BMW:s och husbilar kom de med i parti och minut.. :) Sent ska syndarn vakna!
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Trådskaparen har beställt roterande nummerplåtshållare så han kommer iaf bli nöjd gällande trängselskatten. Vill man ha något gjort får man ta tag i det själv.
@torbjorn_75

Men i detta fall helt värdelöst ta upp det då det bara speglar långtidsjuka.

Hur vore det om du slutade trolla än att bara spela dum och naiv?

Vill man utröna om folk i Stockholm är landets sjukaste eller friskaste är det inte värdlöst att ta upp, utan tvärtom väldigt värdefull information.

Värdelöst är när folk inte har några som helst belägg för sina påståenden.
em
906
em3
M3 cab -03
Så, hur ska denna tråd fortsätta, med en ren debatt, skild från "låga" påhopp?

Det är upp till dom som fortsätter, hittills har det ju lite spårat ur med sjukförsäkringsstatistik och annat.

Frågan, om vi nu ska tillbaka till den, för att ger en legitim fortsättning av tråden, är:

Håller den allt mer riktade skattningen av privatbilism på att begränsa bilismen i huvudstaden genom att fasa bort de som inte har råd?

Fakta är att det har kommit ett flertal punktskatter på bilismen de senaste åren i Sthlm, och enligt TS ursprungliga lista är fler på G.

En sidofråga är, som någon tidigare tagit upp, hur mycket bilism tål systemen i staden? Och, hur lätt/svårt är det att bygga bort trafikinfarkter med stadens och omgivningarnas geografiska fakta, mao mycket vatten som delar av?

Jag är för en fortsatt, saklig diskussion, för ska sthlms-regionen vara en fortsatt huvudsaklig drivkraft för landets ekonomi, då behöver infrastrukturen fungera!

Min personliga uppfattning, gav jag på ett tidigt stadium i tråden, den går ut på att Sthlm sakta kommer att minska som nav i AB Sverige, av två skäl främst:

1. Vårt lands välstånd bygger i första hand på att vi kan vara i framkant av utveckling = vår forskning, nya företag, som kan kapitalisera i övriga världen. Den utvecklingen kommer med dagen och morgondagens IT att kunna göras utanför koncentrerade städer.

2. Just svårigheten att skapa effektiv infrastruktur i Sthlm pga geografiska förutsättningar, kommer att bli begränsande för hur många som kan bo, leva och jobba i regionen.

em3
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Nuvarande situation är en väckarklocka för folk som tror de kan bo i Huddinge och jobba in Kista, lämna på dagis innan och så ska det gå snabbt och va billigt. Man måste bara tänka om och röra sig över mindre yta. Bor man i stan går det rätt fort att ta sig till vilken förort som helst, men prioriterar man att bo i hus får
Man också köpa vissa nersidor. Iom utbyggnaden av Tvärbanan blir det och enklare att ta sig runt om kring. Men det tar tid.

Annars skaffa moppebil, då slipper man tullarna. Eller mc, cykel eller jogga.
em
906
em3
M3 cab -03
Håller mycket med Stockholm-1. Det finns fortfarande gynnsamma stråk i kommunikationen genom/förbi city, dom blir säkert fler på sikt, men det kommer att finnas begränsningar, som man får rätta sig efter.

Bo mitt i stan, då finns snabba vägar ut och in, men inte så många tvärförbindelser, även om det blivit bättre de senaste decennierna. men det är nog en fortsatt krympande andel av stor-Sthlm's befolkning....

Så, riktigt, för de flesta behöver man tänka mer lokalt, och det kan ju vara ett stort problem i ett hushåll, men arbetsplatser på helt olika ställen, t.ex.!

Alternativa, smidiga färdmedel är säkert också ett alternativ, för en del... :)

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Men ett annat ämne, som bilälskare, med entusiastbil, går det utmärkt att åka och verka i Sthlm!!! Men då pratar vi mest nöje, inte så mycket nytta, även om det fortfarande går hyfsat att komba.

em3
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Det borde inte i en relativt liten stad som Sthlm var omöjligt att bygga bort problemen med nya större och bättre vägar.

Ex fjuttbifarten, menar förbifarten handlar väl i princip om felräkningspengar när man jämför med EU-med-finansierade väginvesteringar i ex Grekland, Bulgarien eller Rumänien.

Men nu handlar det väl snarare om att kunna maximera intäkterna, spenderbyxorna finns ju som bekant på andra håll....

Länk "Greece has build and do build one of the largest and moderns traffic net in Europe." jaja....

Länk 10 miljarder euro, står det bl.a. till höger

Länk Om det nu är möjligt i Sofia varför inte i Stockholm?

Om... det nu skulle vara så att vi måste röra oss mindre, varför gäller det bara här i så fall och inte i ex. Sofia?

Att bygga vägar i Stockholm är dyrt då det inte är som att bara rulla ut en asfaltsmatta. Ansökningar, miljöutredningar samt inte minst det faktum att staden är byggd på ett antal stenbumlingar med vatten runt omkring gör prospekteringen och byggandet lite mer komplext än att bygga på en leråker (nu finns det iofs gott om berg i Grekland också...).

Sen är det tyvärr så att nya vägar ger mer trafik, en ny ringväg är bara en tillfällig lösning. Som någon skrev måste man bygga ut både vägar och kollektivtrafik parallellt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man kan ju lugnt säga att både kollektivtrafiken men framförallt vägnätet är eftersatt både i underhåll / kvalité och nybyggnation.

Problemet är bara att politikerna inte riktigt vet vilket ben dom vill stå på. Är det ett miljöproblem? Ja, i så fall får man nog sätta igång och bygga vägar för att tills dess att projektet är klart lär de fossila bilarna vara i minoritet. Är det stadskärnor utan trafik man är ute efter av andra anledningar än miljö / buller, ja då är det väl inte mycket att vänta på?

Att bygga ut vägar och kollektivtrafiken och färdvägar ser jag enbart som positivt. Det skapar tillväxt, arbeten och förenklar människors vardag. Tyvärr är det också allt som dagens regering är emot.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Är man beroende av bilen för sitt jobb så kostar det inget. Är man inte beroende av bilen så är det ett lyxproblem - ganska enkelt.

Skall man blicka i kristallkulan så bör man flytta redan nu om man tycker det är jobbigt för det kommer inte att bli lättare. Trafiken kommer att öka, löneläget kommer att suddas ut mer och mer, p-priserna kommer att gå upp, bensinstationer kommer att läggas ned -> flyttas längre från stadskärnan, trängselavgifter kommemr att gå upp, det kommer att bli nya "avgifter" då trafikflöden inte kommer att bli som beräknat.

Skall man OTa så - Ja! Bilen kommer att mer och mer bli något för de "rika" i Stockholm.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Bilen i all ära, men finns inte en stad i världen där det fungerar med bara bilar i innerstan. Iofs tycker jag förbifart är ett stort misstag, östra länken först hade varit mycket bättre för att avlasta och omfördela där trafiken faktiskt finns utan att skapa nya strömmar som förbifarten som bara ökar trycket på allt som matar på den från östra sidan. Men även om både fanns, så är bil + stad = trängsel. Bilen tar för mycket plats helt enkelt. Kollektivtrafiken är stark i Stockholm och kommer bli ännu bättre med allt som byggs nu. Däremot kan man bygga ut cykelinfrastrukturen mycket. Många som glömmer att cykelstäder i världen är bland de bästa att köra bil i om man ser till restider, cykeltrafik lämnar helt enkelt mer plats för bilarna som är kvar. Jag föredrar cykling i Stockholm ändå och med bra sopsaltning som kommer nu är det ingen problem på vintern heller.

Tycker man det är dyrt med bil, kolla alla våra grannländer, mycket dyrare där. Och duger inte det för att känna en lycklig lottad, se på Singapore där en regskylt eller en parkeringsplats lätt kostar mer än själva bilen och de höga skatter som redan finns...
Får hoppas att höjningarna sänker trängseln så man får något för pengarna. Det jobbigaste är att vi har så få garage inne i stan så att priset blir högt och kön lång om man skall ha en bil och bo i innerstan.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Länk

Det finns ingen hejd på idioterna, ännu fler vägtullar i Stockholm.
Dom är så jävla dumma i skallen att det finns inte ord för det att tro man blir av med köer genom att höja skatterna när man samtidigt har en kollektivtrafik som är rena skiten i Sthlm.

Alla vet ju var pengarna läggs på i slutändan ändå, bara ett fult spel...
Att kalla folk dumma i skallen är inte snällt, vi kan försöka hålla en lite högre nivå på forumet. Det står inte uttryckligen att man blir av med köerna, bara en "betydande del" av dem. 10 procent färre bilar per dag låter kanske inte så jättemycket - men det ger ganska stora reduktioner av köerna. Man har sagt att intäkterna från trängselskattesystemet ska användas till investeringar i infrastrukturen.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Hmm ja förljugna hycklare som fullständigt har tappat kontrollen,nu blir det höjningar kors & tvärs som kommer lägga sig som ett blött täcke över landet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.