AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.510

Bilen tvingas bort i Stockholm, iaf för de fattigare

Sida 1 av 4
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Under 2016 kommer man införa:

Förändrade/höjda tullavgifter
Tull på Essingeleden
Ändra de fria parkeringstiderna från 19-07(vilket innebär att det krävs boendeparkering för de som arbetar och har bil)
Införa boendeparkering/avgifter i förorterna
Höja boendeparkeringsavgiften
Sänka hastigheten till 30 och 40 km/h

Det är ena riktiga pajsare som sitter i Stadshuset numera.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är helt magiskt att folk fortsätter att rösta på sossarna och vänstern ändå.

-------
//Lövet
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Glömde nämna dubbdäcksförbudet på de större gatorna.

Jag tror att MP har ett finger upp i röven när det gäller detta men jag håller med dig.
Oavsett sittande regering så var det en tidsfråga, det är tidens tempo, bara att gilla läget.
Skönt med egen tomt med plats för tvåsiffrigt antal bilar + jättegarage, det som är sämst nästa år för min del är avgift på Essingeleden och den kraftigt höjda bränsleskatten :(. Speciellt som jag inte längre har någon dieselbil.

2016 börjar dåligt på bilskattefronten.. Men det gjorde 2015 med, 11 % höjning av vägskatten..

Håller helt med att S och MP verkligen hatar bilister och speciellt fattiga sådana. Är det någon under 50 år som röstar på sossarna?? Det står att dem som röster på dem dör bort, snart är dem under 20 % :). MP är så klantiga att dem förhoppningsvis är bortraderade vid nästa val.

Idioterna halverar bidraget till plugg-in hybrider från årsskiftet så det kommer bli färre nyinköp av bilar som kan gå på el.

Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja det är något särskilt märkligt med att sossarna, som ska värna de lite fattigare, höjer en skatt som verkligen hårt drabbar de som tjänar mindre som ska till jobbet. Ty det är ingen, jag lovar ingen, som åker bil för skojs skull i rusningstrafik om det finns likvärdiga kollektiva alternativ.

-------
//Lövet
Att resa kollektivt har ju knappt blivit billigare, kortet höjs varje år.
thekinglives
Man kan ju alltid flytta? Tror man livet är en dans på andra ställen kan man ju prova att bosätta sig där?

I Milano körs det för närvarande ingen bil dagtid alls, och där är miljötalibanerna sällsynta.

dd88 har nog helt rätt i sin analys.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är väldigt stor skillnad på hur hårt bilar beskattas beroende på vilken stadshusledning som sitter. Det är bara att sluta gissa och istället jämföra.

-------
//Lövet
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Synd att det aldrig blev ett nytt omval i mars, det hade Sverige verkligen behövt!
Tror aldrig att jag varit så missnöjd med sittande regering som nu:(

Håller helt med Lövet i tråden!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Bor man i Stockholm med den kollektivtrafiken som finns att tillgå skall man inte gnälla. I mitt jobb reser jag runt hela jorden och bättre /billigare kollektivtrafik än i Stockholm finns inte.
Det finns buss, tunnelbana, spårväg, pendeltåg och länsbussar.
Måste man ha bil i tjänst är trängselavgiften avdragsgill.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Eeehhhh....vet Kävlingepågen vad han pratar om ? Har du försökt att ta dig från nån förort in mot stan m kollektivtrafik i rusningstid?? I så fall borde du veta att t-banan redan är sprängfull till bristningsgränsen, liksom t e x roslagsbanan och annan lokaltrafik och att man får vara glad om man kommer med överhuvudtaget? Och även om man inte måste ha bil i tjänsten är det mycket väl möjligt att du måste ha bil för att kunna ta dig till jobbet överhuvudtaget på ett vettigt sätt. Och självklart så drabbar det de svagaste grupperna mest! Att avgiftsbelägga Essingeleden är fullständigt hål i huvudet om det (som man motiverade införandet av trängselavgifter när det infördes) är för att förbättra framkomsten/miljön i innerstan. Själv kommer jag ta vägen genom stan istället för Essingeleden framöver när jag ska till andra sidan stan i fortsättningen. Nu är ett av motiven till att höja trängselavgifterna att pengarna ska gå till att förbättra kollektivtrafiken. Är det nån som tror att den kommer bli bättre p g a detta? Hur mycket bättre har kollektivtrafiken blivit hittills under de tio år som trängselavgifter funnits? Nä, pengarna lär gå rakt i kommunens allmäna förskingringskassa även i fortsättningen!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Född och uppvuxen i Stockholm. Bor i perioder i Stockholm så - JA.
Både golfar och rider - tar mig dit kommunalt.

Angående smockfulla tåg - har du varit i Japan ngn gång?

Tipset jag har om man vill undvika att bli upprörd är a) gilla läget och var beredd på att det bara kommer att bli värre och b) flytta.

Jag sade redan på 80 talet till min omgivning att det är bara en tidsfråga innan trafikfarkten kommer och dess kostnader. Problemet är att även om alla leder blir klara så är det som du skriver som så att de är det redan krediterat i budgetetn den inkomsten och att då tabort den kommer inte att ske.
Oavsett så kommer det bara tt bli dyrare och dyrare i Stockholm. Det med en dålig löneutveckling.
Vet inte om man kan skylla det på politikerna oavsett partifärg utan det är mer att Stockholm klarar inte av hur mycket människor som helst pga av den geografi som finns - det är det verkliga problemet.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Fler borde inse motorcykelns fördelar. Jag ogillar kollektivtrafiken pga trängsel och ohyfsade människor och kör bil till jobbet nu när det för kallt för mc. men de höjda tullarna är så höga att jag får lov att åka tidigare för att undvika peakavgifterna.

Fö tycker jag det nor för mkt folk i Sthlm. Man borde flytta ut mer till andra städer.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
thekinglives: "I Milano körs det för närvarande ingen bil dagtid alls, och där är miljötalibanerna sällsynta."

Vilken film såg du det i? Finns den på Netflix?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet med trängselskatten är att man först och främst vill suga ut mer pengar från bilisterna och sedan har man skapat olika typer av efterhandskonstruktioner kring hur det ska ske.

Först så tänkte man att man hade ett skäl som ingen kunde klanka ner på – miljön. Luften i innerstan skulle bli bättre. Därför var miljö-/elbilar undantagna trängselskatt till en början. Men då gick inte kalkylen ihop. När man såg att folk var benägna att ändra beteende och köpa miljöbilar, så blev de beräknade intäkterna mindre. Därför handlade inte längre "skatten" om miljön längre. Nej, det är trängseln som är problemet och därför ska även miljöbilar betala trängselskatt.

Intäkterna som genererades skulle också gå tillbaka till bilisterna med infrastruktursatsningar och liknande. Inte heller detta har hänt.

Problemet är att politikerna verkar vara helt tagna på sängen av den urbanisering som nu pågår i Sverige och globalt. Man pratar i termer som "antingen förbifart ELLER tunnelbana". Svaret är givetvis både och, inte antingen eller. Folk kommer altid behöva sina bilar, däremot kommer de fossila vara ur spel snabbare än folk räknar med. De kommer inte belasta miljön i städerna, men de kommer fortfarande ta plats. Stockholm har inte haft några större investeringar i infrastrukturen på decennier, trots att Essingeleden varit överbelastad i över 20 år.

Allt detta är ju klart och tydligt för de allra flesta, men tydligen inte för våra folkvalda som stoppar huvudet i sanden och skylla på varandra eller plocka billiga PK-poäng hos PK-maffian med att prata om att bilar ska försvinna och alla ska ha en personlig t-bana direkt utanför dörren.
em
906
em3
M3 cab -03
Många kloka inlägg, TS skapar en debatt i en större dimension än vägtullarna.

Jag tycker, att Essingenleden borde aldrig gått över mark, den borde gått i tunnel, från början! Då tycker jag självklart, att det är mer än hög tid, att lägga den i tunnel, och frigöra all attraktiv boendemark som kommer i spåren av en tunnellösning. Miljarder har slängts in genom åren på underhåll, miljarder har alla trafikander fått "betala" i tidstillägg för en "normal" resa, man kan hålla på så här, dom flesta inser nog alla förluster.....

Vad gäller Sthlm's regionens konstanta tillväxt under hur många år som helst, tror jag den trenden vänder inom 20-40 år. Dagens arbetsmarknad/arbetsuppgifter är i förändring, och i framtiden kommer man sannolikt inte att behöva åka till jobbet varje dag, i samma omfattning som nu. Det öppnar för mer fritt val av boendeort, och det kommer att jämna ut boendet i landet, jag är övertygad om det!

Det betyder, om jag är på spåret, att den alltmer hotande trafik och boende infarkten i Sthlm och de andra storstadsregionerna, kommer att avta. Om x år vet vi...:)

em3
thekinglives
E34 Briliant: ????? Såg det på TV4 nyheterna, Var en av de stora nyheterna i mellandagarna, någon sorts spinoff från miljötoppmötet i Paris som avslutades strax innan.

Kan förövrigt passa på att tipsa dig om att titta lite på nyheterna och läsa en och annan notis i tidningar mm, du kommer bli förvånad om vad som händer utanför netflix;) Du kanske rent av kan skriva något intelligent inlägg?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Nu stänger macken vid Slussen också. Jag skyller såklart på MP.

Länk
Hoppas att dom har kvar parkeringsplatserna bara, men det lär bli bostäder :)
Sanningen:
En ny bussterminal ;)

Se t.ex. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.