|
|
|
|---|---|
|
Fick precis veta att min X5 F15 levereras tidigare än planerat så det blev brådis med vinterhjulen. Vill helst slippa originaluppsättning från BMW eftersom man betalar dubbelt för fula fälgar och runflat, som jag för övrigt kan tänka mig har betydligt sämre vinteregenskaper än mer elastiska och mjuka normaldäck. Bekymret är TPMS, pratade med ÅF och de menade (såklart) att inte alla eftermarknadssystem lirar med BMWs RDC-system. Däckhandlare i sin tur har inte alltid varit helt säkra, speciellt som BMW tydligen använder sig av flera system. Min fråga är då om jag bara skulle strunta i TPMS helt och hållet, och hur bilen varnar för detta? Någon här skrev att den tjuter och andra skrev att det bara lyser en liten lampa. Detta skiljer väl även internt på BMW beroende på modellår etc. I min andra bil lyser bara en liten lampa som går att leva med - i kollegans Audi så tjuter den så högt vid uppstart att det ekar i huvudet en bra stund efteråt. Vet nån vad som specifikt gäller för RDC/TMPS i F15 - går det att använda vilka sensorer som helst. Och om inte, blinkar den bara lite i displayen eller har BMW också upptäckt att det krävs mer för att konsumenten ska handla lite till på verkstaden? | |
|
Det kommer upp ett varningsmeddelande i I-driven som man klickar OK på sen blinkar punkteringssymbolen i instrumentpanelen i 10-15 sekunder. Det låter ingenting och går att leva med. |
|
|
Kollade hos BMW och dom rekommenderade mig att åka till en däckhandlare då det finns tre olika och dom inte kunde garantera att den dom har skulle passa på min vinterfälg då den inte är anpassad för TPMS, jag har en E90 fälg. Lite märkligt kan tyckas att BMW inte har dom tre olika alternativen.. |
|
|
Tack för svar! Direkt efter jag skrev inlägget och åkte på lunch så hängde sig naturligtvis den ena TPMS-ventilen i bilen. Varnade att det inte fanns luft i däcket trots att trycket var ok, dessutom på ett sådant sätt att det inte gick att trycka bort helskärmsvarningen. Har jag inte TPMS alls är det som sagt bara en liten lampa som lyser. Och med det strulet så hoppar jag nog över TPMS helt och hållet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.