|
|
|
|---|---|
|
Har fått en oförklarlig passion för utseendet på E60 men jag måste då lägga mig i en prisklass som betyder 50-60 000kr. För dessa pengar bör jag välja en nyare än 04 (vad jag har förstått så hade den första årsmodellen lite barnsjukdomar) och inte allt för generöst utrustad och förmodligen en bit över 20 000 mil. För samma pengar kan jag välja en 02-03 E39 med i stort sätt all utrustning + M paket och 15-20 000 mil på mätaren. Om valet står mellan dessa, vad är då smartast/bäst? Utseendet på E60 lockar något enormt men samtidigt vill man ju inte bli besviken, håller motorerna för många mil? Samt kaross? | |
|
Som före detta ägare av e39 och nu e60 måste jag säja, e60! Och allt beroende på rost, e39 är svår att hålla rostfri medans e60 är rejält bättre på just den punkten. Annars tycker jag det är en smaksak, motorerna som du frågar om, är likvärdiga vad gäller pålitlighet, de senare, efter milenieskiftet, e39 hade ju samma M54 motorer som de tidiga e60, om vi snackar 6or. M52, på de tidiga e39 var görgoa på lågvarv, medans M54 är lite vassare på toppen och ännu lenare i gången. e39 är lite mysigare invändigt men jag gillar e60 stramhet efter lite tillvänjning. Senare e60 med N52 och N54, tror jag de benämdes har varit behäftade med en del otrevliga fel men det får någon annan berätta om. |
|
| Tack för svar! Blir det E60 så blir det 525 eller 530. Kamkedja på dessa precis som E39 förmodar jag? Är det dyra bilar i övrigt att underhålla? Försäkringen vet jag redan kommer kosta ca 3000kr mer än min nuvarande bil men ja, det kostar att ligga på topp. | |
| Har haft en 540 E39 och har nu en 530 E61, båda är mycket fina bilar men om man bortser från kraften i V8:an (vilket är mkt svårt...) så är E61:an mitt val, egentligen endast pga att den är modernare. Den är tystare och har bättre komfort. Dock ÄR en frisk E39 en galet härlig bil, inget snack om den saken. Vad gäller hållbarhet mm tror jag i detta fall det är upp till vilket exemplar du hittar. Lycka till! | |
|
Var och provade två st E60 525i idag. Den första kostade 55 000 (den jag först ville ha) men när tittar på den så finns många parkeringsskador och i baksätet låg senaste besiktningsprotokollet där det stod att bromsrör på båda sidorna vsr genomrostade och körförbud inträder 16 januari. Det stod det inget om i annonsen. Oseriös firma. Dessutom hann jag inte mer än några km innan hela bilen började skaka och motorlampan tändes. Andra bilen var betydligt mer seriöst. En 04 (byggd 03) som gått 16 500mil och extremt fin i lack och spann på perfekt i motor och såg exemplarisk ut inuti förutom att 12v uttaget hängde löst. Kollade inte om den fungerade men det bör man fixa. Nybesiktigad men inte nyservad och full servicebok. Såg mycket tilltalande ut. Dock till det tråkiga och det är att den kostade 79 900kr och jag försökte pruta men han var stenhård med att han inte kan göra någonting med priset. |
|
|
Jag är sjukt nöjd med mina e39:or. Visst lite rost kan komma men jag föredrar den ändå framför e60. Min plan är att hoppa e60 och köpa en F11 istället om ett par år, eller en till e39. Hittar du en fin så är det mycket bil för pengarna. Men man får nog vara beredd att lägga en slant och tid på diverse småfel initialt. Min 540 passerade 30000 mil nu i december och jag tänker köra den minst 10000 mil till. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.