|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vi har en BMW 318i[1]. Under den senaste månaden har bilen börjat krångla. Det som händer är att motorn stannar efter att bilen körts ca 6 km (strax under 10 minuters körning).[2] Om detta händer när motorn driver på växel och varvtalet inte är allt för lågt så startar motorn oftast direkt och av sig själv (ungefär som när man rullar igång en bil). Ifall motorn inte startar direkt[3] så blir den oftast helt omöjlig att starta den under en tid[4]. Om motorn startar direkt och bilen körs vidare så händer, normalt, exakt samma sak en gång till inom den närmaste minuten. Därefter händer det, alltså att motorn stannar, normalt ytterligare tre, fyra gånger under den efterföljande timmens körning (ca 60 km). När man har kommit igenom denna period (ca 66 km alt. dryga timmens körning) så verkar problemet upphöra[5]. Någon som vet vad det kan vara för fel på bilen? mvh, Nelly [1] BMW 318i Touring, E46 (143hk), 2003, manuell växellåda och bilen har rullat ungefär 19000 mil. | [2] I början inträffade krånglet endast ibland (kanske 15% av gångerna som bilen användes) medan det nu nästan inträffar varje gång bilen används (drygt 95% av gångerna som bilen används). [3] Exempelvis när motorn stannar och motorn inte driver på växel (t.ex. när man kopplat ur växeln). [4] Vi har varit med om att det tagit upp till dryga 30 minuter innan den går att starta. [5] När denna sträcka/tid gått så har vi aldrig varit med om att motorn har stannat (vi har vid fyra tillfällen kört flera timmar utan problem). | |
|
Låter som vevaxelgivare tycker jag. Ta en diagnos på bilen så finns nog felkoder lagrade. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hej Ola, Jepp, tänkte ta bilen till någon som kan koppla upp den och ta ut en diagnos. Ville bara försöka förstå vad det kan vara för något som skapar detta konstiga fel. Hur tänker du när du kommer fram till att det skulle kunna vara vevaxelgivaren? mvh, Nelly |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ola baserar svaret på de symptom du beskriver, och att dessa är vanligt förekommande vid just fel på den givaren. En givare är ganska "korkad" som komponent, det går liksom inte att säga exakt vad i en givare som felar mer än att det är så den brukar bete sig när den är slut. Dessutom inte ovanligt vid lite högre miltal likt de du nämner. Allting har ju en livstid. Den bör/ska ge felkod som ska gå att se i diagnosprogram, så det ska du låta kolla upp, absolut. OBS, jag säger inte att det är den som gett upp, men jag är helt enig med att det mycket riktigt låter som att det skulle kunna vara det, baserat på symptomen. Du kan Googla lite på "BMW E46 crank speed sensor" t.ex. Finns en del. Anders |
|
Skulle det vara den givaren nummer 8 på bild Länk Så har jag en ny hemma om det är intressant. Hojta till sådana fall. |
|
|
Ola & Storabjörnen: Tack för era svar! :) "mer än att det är så den brukar bete sig när den är slut" Efter att ha läst på lite mera om vevaxel- och kamaxelgivare så verkar vissa av våra symtom absolut peka mot vevaxelgivaren/-rna[1]. Men felsymtomen verkar variera mycket, vissa symtom har vi inte, t.ex. att motorn blir slö och att den går ojämnt när den är igång. I och med att detta ligger utanför mitt kompetensområde (men att det i detta forum verkar det finnas många som har bra koll:) så undrar jag om vårt fels regelbundenheten[2] och att motorn blir så svår startad[3] passar in på en vevaxelgivare som har givit upp? Felet har inträffat i uppförsbacke, på planmark och i nerförsbacke samt när motorn både har gått på lite lägre och högre varvtal. Clintan: Jepp hojtar till ifall det kan bli aktuellt. Troligen lämnar vi nog in bilen och låter verkstan byta, det verkar som det är original delar som gäller för givarna (många verkar ha haft krux med andra leverantörer av givare tidigare[4]). Någon som vet hur mycket det är rimligt att betala för bytet av vevaxelgivaren/-rna? Är det smart att samtidigt även byte kamaxelgivaren? mvh, Nelly [1] Länk (handlade främst krux med en BMW 750, E38) [2] Att motorn stannar så regelbundet, nästan alltid första gången efter ca 6 km och sen som jag har beskrivit tidigare. [3] Att motorn, efter att den stannat, blir så svår att starta under en tid (se tidigare felbeskrivning). [4] Länk (särskilt hasso:s inlägg) |
|
|
Jag hade exakt samma fel på min fd. 318 -03. Det är mer än bara vevaxelgivaren. Prata med din auktoriserade BMW-verkstad, dom har tillvägagångsordning för det specifika problemet i datorn. Dom byter flera givare och gör en omprogrammering. Jag betalade ca. 4500kr för detta för ca. 4-5 år sen på Novation i Uppsala. Bilen funkade klockrent i 3 år efter det. Jonas |
|
|
Jonas: Intressant, kan du berätta lite mera? Vilka givare var det? Vår bil är inköpt och servad hos Novation i Uppsala och det är nog där vi tänkte lämna den. Har du någon benämning på tillvägagångsordning hos Novation? mvh, Nelly |
|
|
Ta ut felkoder först. Själva eller på verkstad. Det är steg 1. Behöver nödvändigtvis inte anlita BMW. Det här felet grejar nog de flesta verkstäder. Mvh Ola |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som Ola säger börja i rätt ände och läs ut felkoder, kan vilken verkstad som helst idag då ingen klarar sig utan diagnossystem. BMW är onödigt dyra är mer än dubbelt så dyra som en allbilverkstad. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Visst, kolla felkoder först... Min hade en hel radda. Är det samma fel som på min bör novation kunna leta reda på det i datorn... Tydligen ett inte helt ovanligt fel på den aktuella motorn. Är det samma fel som på min bil kan endast en auktoriserad verkstad fixa det. Jonas |
|
|
azkikr, det vore mycket intressant att veta varför bara en auktoriserad verkstad kan göra jobbet? På en -03? Det fanns de som sa samma till mig när jag behövde byta kamkedjestyrare på min 540. Kostar 40 000 kr på BMW. En annan mycket kompetent verkstad gjorde samma jobb för 15 000 kr. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
olaO: mycket enkelt, motorstyrningen programmeras om. /Jonas |
|
|
azkir, då förstår jag. Motorstyrningen är alltså felaktig från fabrik på dessa bilar? Borde ju göras gratis isåfall kan man tycka. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hej igen, Fick följande felkoder på motordelen: DTC, Beskrivning 277F, Motorvarvtal (vevaxel) 2782, Kamaxelgivare, avgassidan 27BB, Funktion kamaxelstyrning, avgassidan 2780, Vevaxelgivare, referensmärke 2731, Funktion kamaxelstyrning, insugningssida Vad skulle ni börja med att byta? Hur mycket är det rimligt att betala för byte av kamaxelgivare respektive vevaxelgivare? mvh, Nelly |
|
|
Stämmer med de felkoder jag fick... Har du kollat med Novation eller annan auktoriserad verkstad? /Jonas |
|
|
Nelly: Bmw tar c:a 1000-1200:- / givare och de är hyfsat lätta att byta själv. Vevaxel givaren är lättare att byta underifrån, så du behöver hissa upp bilen. Enligt dina felkoder, så hade jag bytt alla 3. Vissa vill endast köra med Bmw givare, men du kan finna dem billigare på ebay som exempel. Schmiedmann har också givare, men vet inte vad de tar för dem. |
|
|
Nelly: Bmw tar c:a 1000-1200:- / givare och de är hyfsat lätta att byta själv. Vevaxel givaren är lättare att byta underifrån, så du behöver hissa upp bilen. Enligt dina felkoder, så hade jag bytt alla 3. Vissa vill endast köra med Bmw givare, men du kan finna dem billigare på ebay som exempel. Schmiedmann har också givare, men vet inte vad de tar för dem. |
|
|
Hej Allihopa, Tack för er hjälp!!! Nu är vevaxelgivaren och en av de två kamaxelgivarna bytt. Egentligen var det nog inget fel på kamaxelgivaren (den bytes först och efter detta byte fanns felet kvar) men det gjorde inget att den bytes. Priset blev 2800 kr. Nepp det blev varken Novation eller annan auktoriserad verkstad. Anledningen var att dessa prompt skulle ha in bilen för att felsöka/offerera jobbet. Verkstäderna hade dels min beskrivning av problemet och dels felkoderna som jag tidigare klistrat in i denna tråd, men det dög inte... Verkstäderna menade bl.a. att de behövde ta ut felkoderna via sin egna "speciella BMW programvara” för att kunna felsöka/offerera jobbet... Så det blev en engagerad allbilverkstad som fick jobbet istället. mvh, Nelly |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Toppen att allt verkar funka igen! Måste fråga bara, för kamaxelgivare (till min 330) och vevaxelgivare (till min 316) gav jag nog i genomsnitt ca 800:- st för på BMW. Bara delar ~1600 kronor m.a.o. Jag kan bara konstatera efter att bytt vevaxelgivare själv på min 316 så är det inget jag skulle göra för blott 1200 spänn iaf. :-P Du måste ha hittat en riktigt bra verkstad, kan bara gratulera! A. |
|
Jepp, det är skönt att bilen funkar igen :) Vi betalade cirka 800 kronor per givare och cirka 1200 kronor för jobbet. mvh, Nelly |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.