|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag äger jag en BMW 118d -08 e81 som jag har ett par okej friktionsdäck på. Men i mars så drar jag till Åre och vill då ha dubbar, antar att de finns mer snö/is där än i Småland. Tanken var att istället för att köpa nya sulor så kom vi fram till iden att låna pappas hjul som han råkar ha en extra uppsättning av. Han har en BMW 325 -10 (e90). Frågan är då om dessa kommer funka till min bil. Jag vet inte riktigt var jag ska börja liksom. Jag började kolla på olika hemsidor angående bultcirkel osv. jag hittar dock många olika bud på ET måttet, vet ej hur känsligt detta är. Uppskattar alla svar! Tack ha de fint! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad jag kan se så är följande viktiga mått samma - bultcirkel (5/120) - nav (72.6 mm) - hjulskruvar (M12x1.50) mellan i princip alla E81/E87 och E90 (fast de här tabellerna har lite fel både här och där så man får vara lite uppmärksam). Även ET verkar också vara ungefär samma - typ runt 40. När det gäller ET så spelar inte 5-10 mm hit eller dit någon större roll. Det viktiga är ju att fälgen inte tar i bromsok eller dylikt samt att däcket inte går emot fjäderbenet eller någonstans i hjulhuset vid fulla rattutslag eller vid kraftiga fjädringsrörelser. Nu har du en 118d så du har inga problem med för stora bromsskivor/bromsok vs för små fälgar. Eftersom det handlar om vinterdäck så är det gissningsvis inte alltför stora/breda däck vi pratar om - det minimerar risken för att något ska gå emot pga lite avvikande ET-mått. Var uppmärksam på att det finns vissa oddballare (typiskt modeller med fyrhjulsdrift eller liknande) som kan ha lite avvikande ET. @B0llA : Vet du vilka fälgar och däck det är som ni funderar på att montera? Däck : Kolla på däcksidan, där ska typ 205/55R17 eller liknande uppgifter. Fälg : Kolla på insidan/utsidan av fälgen, om det är BMW Original så står det ett reservdelsnummer där, se exempel nedan. Här är från en gammal 5-Serie fälg (där står det 1 179 774) Länk EDIT : Ser att de flesta E90 LCI - fälgar har ET på typ 34 eller 37. Bör dock inte vara några problem (ett 10 mm lägre ET gör att fälg/däck sitter 10mm längre ut i hjulhuset). Om det är ett brett 18"/19" med ET34 så kanske det kommer lite väl långt ut i hjulhuset - men tror risken är liten. Oavsett, provmontera en sida (fram/bak) så ser om det är några problem. Min E87 120i -06 kom ju med "M Double Spoke 207" fälgar som är 7x17 ET47 fälgar. Däremot sitter vinterdäcken på "V-Spoke 229" fälgar som är 6.5x16" ET42. Som du ser så varierar ET en del även på fälgar som säljs original till denna modell. Så vad jag kan se baserat på den info vi har i nuläget är att det borde fungera. Men kolla upp mått/reservdelsnummer på däck/fälg för säkerhets skull. |
| Tack för ett sådant bra svar. Det som ska monteras isf är ett par vanliga 205/55/16 kan vara 17". Har 225/45/17 som sommardäck. Men kan kolla detta närmre under morgondagen. Det är ej BMW original men kommer kolla upp om jag hittar några uppgifter på fälgarna imorgon. Tack igen, återkommer! | |
Ok, 205/55/16 eller 17 låter bra - inget extremt åt något håll. Ja, dubbelkolla så inte fälgarna är något extremt. Om det inte är original så brukar iallafall ET-måttet stå där. Då är det oftast inte ingjutet utan det är ganska vanligt att det är stämplat i fälgen istället (de gjuter gissningsvis en råfälg som de sedan svarar upp med olika navmått, bultdelningar och ET-mått för att passa olika modeller och bilmärken - när det är klart så stämplas måttet in eftersom man vid gjutningstillfället inte vet vilka mått det ska bli). Inte alltid det står tex ET40, ibland står e40, ibland et40 och lite andra variationer. |
| Då har jag kollat på dem det var et 32 på de fälgarna. Men hur vet jag vilket mått min bil klarar av? Kollade mina orginal sommar fälgar de har ett nummer på 8036938 vad det ju innebär. Eller är de bästa att sätta på en däcksida å testa om de funkar? | |
| Det enklaste är att ta ett hjul och provmontera på din bil. Testa att montera det både fram och bak. Kontrollera så att hjulet hamnar innanför skärmkanterna och att det inte tar i skärmarna när bilen är lastad. | |
|
Men då behöver jag bara testamontera på en sida? Å så får en polare sätta sig i bagaget å gunga :) |
|
Ja, ET32 var lite lågt men inget alarmerande (då dessa modeller har tex ET42 som original). Det hade varit värre om det hade varit ET20-fälgar eller liknande. Går man från ET42 => ET32 så kommer fälgen att flyttas ut 10mm i hjulhuset. Så ser man bara till att däcket inte hamnar utanför hjulhuset så ska det inte normalt sett inte vara några problem. Yes, som jag nämnt innan (och även Chris87) så ska du montera fram+bak på en sida och verifiera de olika scenarios (lastad och fulla rattutslag höger/vänster). Stämmer, 8036938 är ett BMW reserdelsnummer. 8 036 938 är precis samma fälgar som jag har dvs "M Double Spoke 207" fast din fälg var 7.5" bred medans mina är 7" breda Länk Troligtvis har du 7.5" bak och 7" fram på de fälgarna (dvs 225 breda däck bak och 205 breda däck fram) - stämmer det? |
| Jag ska testa på torsdag återkommer med resultat. Tack för all hjälp! Uppskattar det! | |
@B0llA : Passade hjulen? |
|
Yes de gjorde de. Funkar perfekt! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.