|
|
|
|---|---|
|
undrar om det finns BMW som har fler än ett batteri undrar mest om nya modeller nån som har koll. mvh | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, inom vissa modeller i 7-serierna var det inte alltför ovanligt med ett andra batteri. Vissa E38-modeller (1994-2001) vet jag hade ett andra batteri. |
|
Hej, Inte helt säker på brytdatum, men jag tror att två-batterilösningen på E38 kom i samband med uppgraderingen av 12-cyl M73 till M73TU (M73N), där elektriskt uppvärmda (strömkrävande) katalysatorer, E-cat, infördes. Gissar på ÅM1999-2000. (Min bil, född 1998-09, har det.) Innan dess hade Alpina det under en period, vet inte hur lång. Realoem anser att den aktuella katalysatortypen förekommer under hela E38-serien, 1994-2001, men det betvivlar jag. En skiss på det elektriska upplägget: Länk /Lennart |
|
|
Första BMW med dubbla batterier är mig veterligen 750i/iL E32 eftersom den inte klarade sig på ett, detta bör ha varit redan 1987. Har man parkeringsvärmare åtminstone på 90-talare ingår ett extra batteri, min 530iAT E34-95 har dubbla batterier på grund av det. Vill du på ett enkelt sätt se vilka nya modeller som har dubbla gå in på etkn och kolla. Börja med 760 F01/F02. |
|
|
Härligt med nån som har helkoll! :) Får väl trösta mig med att TS frågade efter mest nya(re) modeller... :) /Lennart |
|
| E31 kör med dubbla batterier. Iaf V12 versionen. | |
| Tackar för alla svar!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.