|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| En sak jag tycker är intressant med den andra videon jag länkade till (den med testet mot bla Lexus NX) är just hur xdrive hanterar denna situationen. Vad jag kan se så är det fullt grepp på tre hjul men en grop under höger framhjul. Det lättaste i detta fall vore väl egentligen att släppa kopplingen helt och enbart driva på bakhjulen. Men man ser tydligt att den har drift på framhjulen och bromsar upp höger framhjul för att få över kraften till andra framhjulet. Detta tycker jag tyder på att den inte släpper kopplingen i första taget, ens vid sväng. | |
|
marin849 skrev: "Det finns ingen differential. xdrive är en rwd bil där man satt dit ett kraftuttag på växellådans utgående axel, parallelt med kardan alltså och där sitter en flerskivig våtlamellkoppling som överför kraft till framhjulen." Finns det då en "diff" i växellådan mellan dessa två "kraftuutag" till fram resp bakaxel, eller är det alltid samma uteffekt på båda kraftuttagen (dvs "svetsad")? Om du står på glansis med bda bakhjulen men fäste under framhjulen - kommer växellådan då att portionera ut kraft även till bakhjulen medans xdrive ser till att framhjulen använder all kraft de kan? |
|
|
Bakhjuler är alltid anslutna i xDrive. Dvs skulle du lyfta upp dem så kommer de att snurra även då all framdrivande kraft ligger på framhjulen som har friktion. Det är som Haldex fast tvärt om. I Haldex med tvärmonterd motor är det framhjulen som alltid är anslutna. Att säga "portionera ut kraft" är lite otydligt. Kraften (vridmomentet) som ett hjul utför beror på friktionen till underlaget. Om bakhjulen har noll friktion kan inget moment överflras trots att bakhjulen är anslutna. Det som kan förvirra är att det finns två begrepp man talar om beträffande momentfördelning. Dels "Torq split" som i xDrive varierar melan 0/100 till 50/50 (fram/bak). Och dels "Torque apportion" som beskriver hur mycket moment som överförs. För xDriver kan det variera mellan 0/100 till 100/0. Torque split styrs av hur mycket koppling är ansatt och torque apportion styrs av friktionen. Dessa två olika begrepp brukar tyvärr oftast blandas ihop. /Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Denna länk kanske kan vara av intresse: Länk Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Som Waterlily skriver är bilen alltid rwd. Dessutom kopplas framaxlen in via våtlamellkopplingen. I extremfallet helt ihoplåst. I normalfallet "nästan ihoplåst" så att det blir 40/60. Kopplingen själv tar upp ev varvtalsskillnad mellan fram och bakaxel då det inte finns diff mellan fram/bak. Att bakaxeln står o slirar två hjul och framaxeln inte gör något kan i princip aldrig hända mao, eftersom framaxeln är "nästan stumt" ihopkopplad med bakaxeln från början. Och räcker inte det blir den stumt ihopkopplad. "Torque aportion" har jag aldrig hört förut, men det är ju vad som diskuteras i tråden. Vad säger man på svenska?? "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Jag stavade fel tidigare. Apportion heter det. Jag har för mig att det var någonstans i webbsidorna awdwiki där jag läste det. Torque apportion måste bli momentfördelning. Men vad torque split skall översättas till vet jag inte. Momentdelning? Men som jag skrev så blandar många skribenter ihop dessa två begrepp. Det tog ett tag för mig att förstå att man bör hålla dessa begrepp isär. Man kan kanske säga att Torque split är börvärdet och Torque apportion blir resultatet vid aktuell friktion. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Här pratas det om torque split och torque apportion: Länk /Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Tack för svaren och länken till 7Machine. Då hoppas jag att jag förstått det hela rätt: * Växellådan har två utgående som alltid roterar med samma hastighet, och där kraftfördelningen alltid är 50:50. * Den ena axeln övergår i kardanaxeln och fortsätter till bakaxeln, den andra axeln går till xDrive-växellådan. * Den ingående axeln i xDrive överför kraft via våtlamellkopplingen till framaxeln. * I denna våtlamellkoppling justeras kraften/effektuttaget dynamiskt mellan 0 och 100% av kraften som skicks in i xDrivesystemet. * Efter våtlamellkopplingen så "vänds" kraften framåt mha en kedja som driver den axel som för kraften till framhjulen (via "framdiffen"). Denna framåtpekande axel går igenom växellådan för lägre tyngdpunkt samt för att båda drivaxlarna fram skall kunna vara lika långa. Korrekt? |
|
|
Ursprungskonstruktionen hade kedja. Men nyare versioner har kugghjul. Vilka bilmodeller som har vad vet jag inte. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Jag läste lite slarvigt. Det kan mycket väl vara så att det finns en kedja mellan den främre kardan, som i min bil löper på vänster sida om motorn, och den främre diffen. Det jag nyss skrev om kedja var driften före lamellkopplingen som ser lite olika ut på olika bilmodeller. I rather go ponding |
|
| Det stod kedja i den artikeln du länkade till tidigare, inlägg 5, men den har några år på nacken så de kan mycket väl ha ändrat efter det. Jag tycker det är lite märkligt med kedja framför kugghjul såvida inte rotationshållet av någon anledning är viktigt. | |
|
Dom har ju snålat in på kamkejdorna så mycket så de hade väl kedjor över till en början. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
"* Växellådan har två utgående som alltid roterar med samma hastighet, och där kraftfördelningen alltid är 50:50. * Den ena axeln övergår i kardanaxeln och fortsätter till bakaxeln, den andra axeln går till xDrive-växellådan." Nja, inte riktigt. Det finns bara en utgående axel från växellådan och den forsätter hela vägen bak till bakaxeln. På denna axel har man dock satt kopplingshuset till Xdrivekopplingen som alltså snurrar med bakaxeln. Är nog lättare att se hur det fungerar om du tittar på bilderna på sidorna 12 och 14 i detta dokument: Länk "* Efter våtlamellkopplingen så "vänds" kraften framåt mha en kedja som driver den axel som för kraften till framhjulen (via "framdiffen"). Denna framåtpekande axel går igenom växellådan för lägre tyngdpunkt samt för att båda drivaxlarna fram skall kunna vara lika långa." Axeln till framhjulen går inte igenom växellådan, utan bredvid densamma. Mig veterligen är det bara Subaru som drar axeln till framhjulen under växellådan. Framdiffen sitter bredvid motorn och mellanaxeln till det andra framhjulet går igenom oljetråget för att möjliggöra en låg motorplacering. Även på X modellerna går axeln genom oljetråget vad jag förstår. |
|
| Tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.