|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Waterlily, det är Torsen i övriga. En snabb googling gav det här: Länk Men det är som du säger, de kallar alla för Quattro men så är inte fallet i småbilarna som sagt. BMWE21323, sorry för off topic :) |
|
|
Jag trodde Audio hade lämnat Torsen och ersatt dem med Krondiff. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Jag skulle också säga att det beror på ovan förare i kombination med extremt hala förhållanden. Har kört de flesta BMW med xDrive som X1, X3, X4, X5, X6, 3-ser, 5-ser mfl och har bara gott att säga. Kör för närvarande en F30 med xDrive som är en dröm i nuvarande väglag. Har du ingen stor parkering i närheten du kan öva på? Ett tips är parkeringar för större badplatser och liknande som inte är så välbesökta just nu. |
|
|
Jag håller med om att nuvarande väglag är en dröm att köra Xdrive på. Att köra i snö är det bästa jag vet! Oj vad man kan gasa på. Det är glansis jag behöver öva på. Eller på motsvarande halkbana. OscarN |
|
|
Waterlily, det är nog som du säger. Torsen satt nog i de äldre versionerna av Quattro. Har dålig koll, vet bara att det inte är Haldex i alla fall :) Jag kan bara hålla med om att xDrive fungerar riktigt bra vid dåliga förhållanden. Trygg och säker vid normal körning och riktigt underhållande och kul när man vill busa och köra på ställ. |
|
Verdi |
Äntligen är det xDrive-väder. Bilen känns otroligt smidig, välbalanserad och lätthanterlig. |
|
Vad jag vet så är en Torsendiff ganska invecklad. Den har bl.a. skruvdrev i de drev som sitter mellan ingående och utgående drev. Dock kräver Torsen att det finns någon friktion kvar på det hjulpar som har det halkigast. Denna lilla friktion som är kvar "överförs" som moment till det hjulpar som har bäst grepp. Krondiffen är som en öppen diff (som t.ex. Subaru har) men är asymetrisk så att mer moment överförs till det ena hjulparet (bakre). Sen finns en koppling mellan fram- och bakkardan om det ena hjulparet spinner för mycket. Hur den kopplingen styrs vet jag dock inte. Det finns en liten animerad film på YouTube som visar hur den jobbar. Jag håller med många att xDrive är underbart att köra med nu. Bilen beter sig konsekvent med en liten överstyrning. Men så är jag uppvuxen med Amazon, 140 och 760. Så det sitter i ryggmärgen att hantera bakvagnen. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Torsen multiplicerar också momentet ofta runt 3:1. Dvs momentet på den axel med bäst grepp = momentet på axeln med sämst grepp x 3 . Men 0 x 3 = 0 så står en axel på is är det väldigt lite moment som går till andra axeln. På en vanlig öppen diff är föhållandet alltid 1, dvs momentet på båda axlar är alltid samma och bestäms av axeln med lägst grepp. Båda kör alltså fast när en axel står på is eller i luften (sen hjälper anti spinn till genom att försöka bromsa spinnande hjul för att få det att snurra trögt eftersom det höjer momentet på andra hjulen med lika mycket (öppen diff) eller ca faktor 3 (torsen) som man bromsar hjulet). Med servostyrd koppling istället (xdrive) kan förållandet mellan fram o bak vara oändligt, dvs en axel kan stå på is eller hänga i luften och den andra axeln har fullt moment ändå. Antispinn behöver inte försöka bromsa spinnande hjul för att då få över mer kraft till andra axeln. Det behöver då bara bromsa spinnande hjul för att då över kraft vänster-höger på fram och bakaxeln var för sig. Krondiffen kan ha mekanisk broms med lamell eller hydraulik som låser beroende på varvtalsskillnad fram/ba plus en ev. "grundlåsning" (spinn mer och mer med slirande axel tills låsmomentet blir tillräckligt högt på den andra axeln och man tar sig loss) eller servostyrd broms (dator märker att en axel tappat momentet och beordrar låsning av kopplingen och man kommer loss "direkt" utan stort spinn. På så vis är ju xDrive väldigt bra då den inte behöver vänta på slir för att reagera. Varje axel kan alltid arbeta var för sig och driva så mycket den kan utan att vänta på den andra axeln. Den förvalda 40/60 fördelningen gäller ju bara när båda axlar har samma grepp och den faktiska fördelningen varierar ju mellan 100/0 och 0/100 UTAN att systemet behöver reglera kopplingen, som om mittdiffen vore svetsad! Det kan dock höja momentet lite yttrerligare fram genom att låsa helt. Och koppla ur vid fickparkering etc. Så framkomlighet som en låst diff men utan dess nackdelar med bångstyriga köregenskaper (understyrning) och spänningar i drivlina vid stora rattutslag. Tycker xDrivre är utmärkt och det faktum att Audi sedan 2010 (med start i RS5) ändrat Quattro till att bli mer som xDrive med 40/60 och möjlighet att få upp momentförhållandet till mer än tre mellan axlarna är ju "intressant". Konstigt att de inte marknadsfört detta. ;) Det som saknas på xDrive (och nästan alla andra bilar) är möjligheten att få en bromsad diff på bakaxeln. Det har (eller hade iaf för några år sedan) Subaru på vissa modeller med automatlåda. Annars tycker jag både Audis och Subarus tjat om deras 4WD förträfflighet egentligen inte stämmer. Det väsentliga är om normaldrivningen är 50/50 eller 40/60 38/62 etc. Men på modeller med bromsad diff bak är det så klart överlägset i framkomlighet. 50/50 med låst mittdiff hör hemma i terängkörning i krypfart. På väg understyr det ju bara grovt initalt och man får brottas lite. Med 40/60 eller ngt mer bak kan man behålla neutral eller lätt överstyrning vid gaspådrag vilket jag anser är mycket bättre i alla situationer där bilen kör fortare än 10-15 km/h. Och kan då diffen automatiskt låsas (xDrive) just när man sitter där i terängen så har man ju den förmågan kvar!! "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
marin849: Mycket bra redogörelse. Jag har en undran som jag inte har fått svar på än: Hur kan xDrive överföra moment till framhjulen i en kurva då framhjulen måste rotera fortare än bakhjulen? Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
"Hur kan xDrive överföra moment till framhjulen i en kurva då framhjulen måste rotera fortare än bakhjulen?" Detta har jag också undrat över och det enda sättet jag kan komma på är att systemet låter xdrive-kopplingen slira så att framhjulen kan rotera fortare. Samtidigt säger ju Bmw i sin reklam för xdrive att om bilen överstyr i en kurva så skickas mer moment till framhjulen. Ska man göra detta måste ju kopplingen låsa så att framhjulen tvingas röra sig lika fort som bakhjulen. |
|
|
Ja kopplingen tillåts slira. Den är inte helt låst i normalläget (därav 40/60). Vid stora skillnader typ vid parkering med stora rattutslag öppnas kopplingen. Det finns en del finurligjet i styrningen, tex kan ju xdrive provas i bilpprovningens bromsbänk under förutsättning att man inte nuddar gasen när bilen står på rullarna, då kopplas nämligen framhjulen in direkt (=fullt driv från start!) och bilen hoppar av rullarna. Den övervakar sliret hela tiden och beräknar även hjulens omkretsskillnader och anpassar regleringen efter detta så att den inte blir lurad att fördela om kraften, när det egentligen är omkretsen som skiljer. Är skillnaderna väldigt stora kan den välja att öppna kopplingen. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
En lösning skulle kunna vara att framdiffen har en något högre utväxling än bakdiffen så att när man kör rakt fram så snurrar den drivande delen i kopplingen något fortare än den del som mottager moment. För att sedan i måttliga styrutslag närmar sig varvtalen varandra. Detta är dock bara en spekulation från min sida. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Det finns ingen differential. xdrive är en rwd bil där man satt dit ett kraftuttag på växellådans utgående axel, parallelt med kardan alltså och där sitter en flerskivig våtlamellkoppling som överför kraft till framhjulen. Andra system med öppen mittdiff, torsen, krondiff etc tillåter ju alltid en (oändlig) hastighetsskillnad mellan fram och bakaxel, så där finns inte problemet. Där är problemet istället att man då kör fast. ;) Även om mittdiffen är bromsad så tilåter den ju hastighetsslillnad. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
"Det finns ingen differential. xdrive är en rwd bil där man satt dit ett kraftuttag på växellådans utgående axel, parallelt med kardan alltså och där sitter en flerskivig våtlamellkoppling som överför kraft till framhjulen." Jag tror att Waterlily menade diffen på framaxeln. Och bilar med Xdrive har visserligen ingen mittdiff, men nog har de en diff mellan framhjulen allt. Det du nämner om öppen mittdiff är mycket intressant och troligen också en av anledningarna till att BMW gillar att "skämma ut" GLK och Q5 i sådana här tester: När man bara har grepp på ett bakhjul så behöver ju en BMW med Xdrive bara bromsa det andra bakhjulet för att kunna köra iväg. I en bil med 4matic, som har öppen mittdiff, så måste både framhjulen och det ena bakhjulet bromsas, vilket gör att det blir krångligare. Denna video är också intressant: Här ser man att xdrive driver på framhjulen även vid ganska stora rattutslag. Titta vid 0:32 när de kör upp för backen. Det går uppenbart drivkraft till framhjulen och man ser också hur det bromsas upp. |
|
|
Visst menade jag diffen mellan framhjulen. Jag kallande den för framdiff för jag vet inte vad den annars kallas för. Framdiff, mittdiff (för Torsen, krondiff och andra) och bakdiff. Eller finns det andra namn för de tre ställen där kraften delar sig? /Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Aha, jag tror ingen har olika utväxling i diffarna fram/bak utan det tas om hand i mitten, oavsett system. BMW hade också öppen diff före xdrive. I första X5 t.ex. Dessförinnan bromsad (hydrauliskt) diff i tex.E30 och E34. E34 mfl hade ju även lamellbromsad diff bal vilket gör underverk för framkomligheten! Skulle alla dagar i veckan vilja ha en lamelldiff bak och skippa drivningen fram. Det skulle räcka för mig. Stämmer att drive kan driva på framhjulen även vid stora rattutslag, den återkopplande regleringen finns ju alltid där, dvs om det behövs så driver den fram då också. Den framkopplande (förutseende) regleringen är det som öppnar kopplingen tex vid fullt rattutslag när man parkerar, men slirar det så börjar den driva. Till skillnad från mär man stampar pedalen i golvet vid rödljuset, då driver den fram utan att det måste spinna först. Undrar hur det funkar med backen.i. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
I filmerna från Nordamerika där bara ett hjul har friktion saknar jag fallet att bägge bakhjulen står på rullar och att endast ett framhjul har friktion. Det hade givit mera trovärdighet till xDrive. Vänligen Nackrosen. I rather go ponding |
|
| Bara utav ren nyfikenhet så undrar jag hur du vet så mycket om xdrive marin849? Har försökt hitta information om hur det fungerar på nätet, men det som finns är minst sagt knapphändigt. Har t.ex inte hittat något info om under vilka omständigheter som kopplingen släpper helt och hur den regleras i kurvor. | |
|
Jag har läst utbildningsmaterialet sida för sida. Men inte för de nyaste! Jag vet inte heller exakt hur den styr, det står inte det är bara uppspaltat exempel på situationer med olika styrning. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Videor där flera hjul har NOLL friktion (står på rullar) är intressanta för att förstå hur systemet är byggt men det är ju rätt sällan det är så i verkligheten. Tycker inte man ska använda dem för att säga att något systemr bäst. Bättre att förstå hur systemen fungerar och bilda sig en egen uppfattning. ;) Det finns en film där en M3 åkar upp o ner på en snöig gata medan en bil med AWD inte gör det. Det är enkelt: M3ans diff låser och tvingar ut kraft på båda bakhjul oberoende av varandra! På AWDn med tre öppna diffar är det hela tiden hjulet med minst friktion som bestämmer momentet på alla hjul! Och det stackars ABS-systemet skall försöka hindra att deivkraft "läcker ut" genom att bromsa spinnande hjul. Eftersom det hela tiden varierar blir resulatet att betydligt mindre drivkraft hamnar på vägen. Till skillnad från M3 när två hjul hela tiden konstant levererar så mycket kraft det kan utan avbrott. Ta då en Subaru av den sorten som har både bromsad diff i mitten och bak och den har tre hjul som hela tiden levererar drivkraft! Fan, jag blir irriterad att man inte kan få bromsad bakdiff som tillval på alla BMW nu förtiden. Bromsad diff bak är ju dessutom bättre än tre öppna diffar i "diagonaldriftsproblemet" där bilen står i någon lutning (skogsväg, vändning där man doppar ner ett hjul lite utanför vägen etc) så att bara ett hjul fram och ett bak har grepp. Då kommer man loss med bromsad diff på.bakaxeln och bara rwd, medan tre öppna diffar igen ska förlita sig på bromsarna... Nu ska väl sägas att bromssystemen idag är extremt mycket bättre på att reglera snabbare och mer noggrant än på min E39 där antispinnen bara genererar små "knuffar" när det hugger spinnande bakhjul. Bara det faktum att man i nyare DSC beräknar bromsskivans temperatur och avbryter regleringen när den når 600 C säger väl en del som systemets förmåga att använda bromssystemet för att fördela kraft! Att sedan det tekniskt sett är rätt kass att hela tiden jobba med att absorbera energi istället för att tillföra det moment som behövs spelar ju ingen roll då det är mycket billigare och framförallt att väldigt få kunder behöver "riktig" fyrhjulsdrift. Vilket ockdå betyder igen att drivrullstestet är irrelevant för i princip alla kunder... "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.