|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
En bil med xDrive kan enligt det jag upptäckt vara enbart bakhjulsdriven i vissa situationer. Om inte ställmotorn i differentiallådan aktivt fördelar kraft till framaxeln driver bilen enbart på bakhjulen. Sen är det inte helt omöjligt att styrelektroniken försöker köra så mycket tvåhjulsdrivet som möjligt för att hålla nere bränsleförbrukningen. Detta lär garanterat vara kopplat till körprofil (ECO-PRO, Comfort, Sport och Sport+). Vilken körprofil användes vid tillfället? Som jag förstått det kompenserar xDrives styrsystem först och främst med att flytta runt drivningen mellan de olika hjulen innan t ex antisladd kopplas in. Det kan kanske vara detta som får trådskaparens bil att upplevas som orolig? Olika bilar har olika beteenden och olika personer upplever det på olika sätt. Vissa känner sig mer bekväma i framhjulsdrivna bilar när det är halt medans andra hellre sitter i en bakhjulsdriven. |
|
|
Har över 40 års erfarenhet av flera AWD-bilar av olika utföranden och mycket körning på sämre vägar. Har fn X3 -15. Ja tyvärr, nuvarande Xdrive är inte optimalt i alla lägen. Vid 'aktiv' körningeller med släp, i uppförsbackar eller motvind, allt på halt underlag, går det utmärkt. Men så fort man använder låg effekt till hjulen, långsam körning eller utför är bilen inte länge så bra. Elektroniken lägger sig i för mycket och det tillsammans med en modern styrning som inte förmedlar så mycket blir det lätt oroligt.För min del går bilen bättre i TRACTION-läget när jag får bestämma lite mer(ingen rekommendation till mindre vana)! |
|
|
Intressant det där med att xDrive fungerar bättre om man kör aktivt. Jag tror att förare som har erfarenhet med halkkörning av bakhjulsdrivna bilar har lättare att ta till sig xDrive:s beteende. Sedan tror jag att framhjulen kopplas bort helt då man släpper gasen. Om man då vid mycket halt väglag ofta släpper gasen helt och sedan gasar lite igen får man en massa in- och urkoppling av drivningen fram som gör färden orolig. Bättre är att mjukt släppa gasen och ändast i nödfall släppa den helt. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
.. Om man inte avser att sakta ner farten eller att stanna förstås! Det är duttandet med gasen under färd som är problemet. Läste om xDrive, men det var innan körlägena fanns. Där stod att i normalfallet är det alltid drivning fram 40% utom över 180km/h samt manövrering i låg fart med stora rattutslag. Vore mkt intressant att hitta nyare dokument, kan ju mkt väl vara som Chris87 misstänker, att det blir med RWD i ekonomi-läge t.ex. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Är det samma xDrive-system i föregående generation av X5 som i F15? Uppgraderas systemet löpande och varierar mellan BMWs modeller eller är det samma mekanik över en längre tidsperiod? | |
|
Jag hade mycket tung last i min bil den där decemberdag, och hade fyllt på luft i mina 255/55R18. 3.0 därbak och 2.5 därfram. Kanske hade jag upplevt färre släpp med mindre luft? Har kollat en halkbana i Märsta, men de ville ha nästa 7000 plus moms för en dag. Letar vidare. Ja, det där med duttandet på gasen - eller rattsvängningar när man kör på svartis är förrädiskt. Bilen tappade ibland fästet pga av det, men åtarfick det direkt då kraften fördelades till framvagnen (vill jag tro). Nervöst beteende mao. OscarN |
|
| Vänta några veckor och hitta en frusen sjö. | |
|
Om man lyssnar på den a podden så skulle man delvis kunna förklara det oroliga med tanke på den däckdimension du har. Resten ligger säkert o förarypplevelsen samt begränsningen i teknik Länk |
|
| Håller med Begeli i mina erfarenheter tyvärr, känns nästan så man vill ha quattro på nästa bil.. :/ | |
|
En fördel med ett system där man med en koppling (xDrive & Haldex) kopplar in och ur det andra drivande hjulparet är att detta kan styras från utomstående system som t.ex. antisladd etc. Nackdelen är att bilen i princip i grunden är tvåhjulsdriven och att det tar en stund för kopplingen att agera. En bil med mittdifferential (Torsen, Krondrev etc) är svårare att styra utifrån vart kraften skall skickas. Den sköter sig liksom själv. Den fungerar, vad förstår, bäst då alla hjul har någon form av friktion kvar. Den driver med andra ord alltid med alla fyra hjul. En del av mittdiffarna har en koppling mellan fram och bak som aktiveras om det ena hjulparet snurrar för mycket. En nackdel med mittdiff är att bilen kan skifta ganska snabbt mellan ett överstyrt och understyrt beteende. Detta kunde ställa till trassel för ovana förare på den tiden antisladdsystem saknades som nu för tiden kan rädda situationen. Oavsett system så kan det inte överbrygga naturkrafterna. Är det extremt halt så kan inget system eliminera halkan. Det kan bara hjälpa till att utnyttja förhållandet på bästa sätt. Bägge typerna av system har sina för- och nackdelar. Att utse en vinnare kan vara vanskligt. Det gäller att känna sin bil och veta hur systemen jobbar. Då kör man som säkrast. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Men, är det någon som har fakta? Gamla xDrive har kopplingen alltid förspänd = konstant 40/60 = "neutral" bil till skillnad från 50/50 (understyrd) och ändrar enbart kopplingen på kommando från DSC om bilen under eller överstyr. Inte när man bara puttrar på rak väg. Flera här verkar anta att xDrive är som gamla Haldex dvs "koppöas in vid behov och alltid för sent". Finns det några fakta på att man faktiskt gjort om/försämrat xDrive på det sättet? "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Jag har svårt att tro att man i grunden har gjort om beteendet. Däremot kan det vara som Chris87 säger att framhjulen är helt bortkopplade då man kör i ECO-PRO-läget och man fortfarande har grepp där bak. (Det här att spara bränsledroppar har ju drivit tillverkare att nästa i absurdum ta till vad som helst.) Jag har inget sådant ECO-PRO läge i min (gamla) bil. Men när BMW kallar Haldex för xDrive i senaste versionen av X1:an börjar man bli lite mörkrädd. Snart kan man inte lita på något. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Är det Haldex i X1?? Är väl iofs inte värre än Audi som har haft olika system länge! Med Haldex i A4. De har tydligen ett nytt system nu som är.mkt mer som Xdrive, dvs datorstyrd mitt diff samt 40/60 default split. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Tex så är Xdrive i E84 X1 permanent 4wd 60/40 med flexibel fördelning, inte som vissa här verkar tro att den är i grunden bakhjulsdriven och kopplar på fram när det behövs. Däremot så har nya 2serie grand tourer och nya X1 haldex generation 5, dvs de är vid normala körförhållanden framhjulsdrivna - och bakhjulen kopplas in vid behov. Bmw har alltså frångått permanent 4wd på dessa, och fördelningen sker inte heller längre via en en elektrisk motor på dessa vilket gör att haldexsystemet är långsammare än tidigare X-drive. Men på övriga modeller, så kvarstår X-drive i sin ursprungliga form. Har själv aldrig upplevt X-drive nervöst på något sätt, kör på is och snö dagligen - både lugnt och sportigt. Däremot möter jag många nervösa förare i trafiken... ;-) |
|
|
X1 normalt fwd?! "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
Verdi |
Viktiga att tänka på när man kör awd är att inte släppa gasen för hastigt. Eftersom bilen driver på alla fyra så kommer den även att motorbromsa på alla fyra och det kan ju få olustiga konsekvenser när det är riktigt halt om man inte är beredd. |
|
Har ett pdf dokument från bmw som beskriver F48 Power Train - xDrive - där det bla framgår just detta - att den i de flesta körsituationer är framhjulsdriven, och att systemet är Haldex gen. 5 från BorgWarner. |
|
| marin849, det sitter inte Haldex i A4 utan "riktig" Quattro. Det är endast de mindre modellerna med tvärställda 4-cyl motorer, dvs A1, A3 och TT. | |
|
Vad menas med riktig Quattro? Torsen, Krondiff eller Haldex? Jag upplever att Audi kallar alla AWD:er för "Quattro". Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Skulle jag vilja läsa om Quattro så skulle jag gå in på ett Audiforum... :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.