AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
13.241

Xdrive på svartis och underkylt regn - beteende?

Sida 1 av 4
Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Spenderade sista veckan (jul) upp i Härjedalen. Vi åkte upp från Sollentuna med X5:an den 19/12. Temperaturen i nedre Norrland hade precis stigit över nollan. Efter Ljusdal började det regna på en vägbana som fortfarande var flera minusgrader kall. Det blev snabbt en glansig yta flera millimeter tjock av is. Jag fick sänka farten rejält då försiktiga provbromsningar vittnade om nästan noll grepp, mina dubbdäck (Nokian Hakkapellita 255/55R18) till trots. Jag fick köra i ca 40 km/h i 25 mil.
En handfull gånger "wobblade" bilen till och det kändes som om jag tappade greppet helt. Det blinkade till i displayen om slirande hjul, och efter en halv sekund hade jag grepp igen. Kändes läskigt.
Jag hade ingen vintervana denna säsong, så detta var denna säsongs första kontakt med vinterföre.

Väl framme i Funäsdalen var jag helt slut efter att ha kört försiktigt och satsat på att intye åka av vägen. Vi kunde läsa i rikspressen om det otroligt besvärliga vinterväglaget i Härjedalen och Jämtland.

Svågern, som skulle till samma ställe, som körde en Volvo XC70, hade inte fått några som helt släpp. Han hade också fått köra långsamt, men kunde känna sig lite mindre nervös än jag.

Lurar på tanken om att ta min X5:a till en halkövningsbana för att se hur den reagerar på olika hala underlag. Man behöver ju känna sitt fordon i dessa situationer. Någon som provat?

Vet att X5 kör 60% drivning bak, och 40% fram. Inbillar mig nu att när bakhjulen släppte så fördes all kraft till de främre hjulen och hjälpte upp situationen.
Är det någon som vet hur Xdrive egentligen fungerar? Hade jag behövt vara så orolig som jag var?

OscarN
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag tycker du var förståndig som körde så försiktigt. När det är sådant väglag skulle jag säga att däcken är viktigare än det faktum att du har AWD.

Men att ta sig ut på en halkövningsbana är nog ingen idé för att testa sin bils gränser under kontrollerade former.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ut med bilen och provocera den nånstans där det finns gott om plats. I låg fart!!
Xdrive har alltid bakhjulen inkopplade men kan låsa upp till 100% så att fram o bakaxel är stelt ihopkopplade. Det driver alltid på alla fyra, utom vid hlg fart (olaglig) då det kan koppls ur. Vet ej hur nya Volvo är men de gamla var ju bara fwd där 4wd kopplases in först efter spinn.

Fördelen med Xdrive är att bilen inte blir så förbaskat understyrd och vill gå rakt fram i rondeller om man gasar lite för mkt, samt att bilen styr dit man vill utan man måste rallyköra. Detta märks nog iofs vid lite mer våldsam körning. ;)

Tycker inte du ska vara orolig.
Lär känna vur bilen beter sig och provocera den i lugn och ro på säker plats är mitt tips. Med och utam antialadd.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
255mm breda däck är ju inte direkt optimalt på vinterväglag....och när det är svartis är det extremt halt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Intressant, jag körde från Ljusdal nedåt Gävle för något år sedan då det var mkt halt, inte svartis men iaf mkt glansigt, med min dåvarande X3 2008 och upplevde bilen mkt orolig där den kopplade in drivning fram, kändes inte så förtroendeingivande efter att ha kört quattrobilar i liknande förhållande med en som kag minns mkt mer förutsägbart beteende
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När det är extremt halt så hjälper det inte hur nya bil eller däck du har, samt rwd/xdrive. Alla tvingas sänka farten för att inte hamna i skogen. Men med bra grejer går det alltid lättare.

Att svågern kände sig mindre ner nervös beror nog på att han är mera van med extremt vinterväglag än vad du är.
Du Grelle är ute på hal is med ditt påstående !!!
Det är stor skillnad mellan olika awd/4wd bilar.
Lika med dito däcktyp/bredd/tryck mm.
Vissa märken fungerar bra i modd andra på is och sen finns det märken som är bättre på alla underlag och kyla ;)
ma
7.450
marin849
Fast just när man puttrar på i konstant (anpassad) hastighet på en i det närmaste rak men snorhal väg är man extremt långt ifrån några som helst gränser för bilens chassi och drivlina. Det är däcken (dimension, modell, tryck, slitage) och föraren som är viktigaste faktorn i bemärkelsen om det händer något oplanerat. När det sedan händer oplanerat (sladd) är väl bilen med och påverkar kan jag hålla med om.

En del förare envisas t.ex. med att hålla på och dutta på gasen fram och tillbaka istället för jämn gas, inte bra med stark motor. Eller göra onödigt ryckiga rattrörelser vilket kan ha stor inverkan om det är snorhalt. Eller vilket spår man väljer att köra i och hur man placerar bilen i kurvor. Det är ofta väldigt olika halt i olika spår. Osv...
Verdi
Klart att en framtung bil känns lugnare när det är extremt halt. Men är det verkligen bättre att inte märka nåt förrän det är för sent?
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Ser att jag skrivit fel i mitt inlägg. Ska vara "ingen DUM idé". Självklart ska du ge dig ut och testa gränserna där du har möjlighet...

I övrigt tycker jag både Alex84 och marin849 har rätt i sina påstående. I konstant fart märker man ingen skillnad på de olika AWD systemen, där spelar däcken större roll för stabiliteten. Däremot om man provocerar bilen för att få upp ställ osv är det en enorm skillnad.
Jag har själv ägt bl a Audi A4, Volvo XC70 och BMW X5 förutom den bil jag har idag som varit AWD. De var alla väldigt olika i sitt uppträdande.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alex84, jag skriver inte att det inte skiljer, jag skriver att oavsett drivning måste farten ner när det är extremt halt. Annars är det inte extremt halt, bara halt.

Min poäng är att en X5 är ingen medicin mot extrem halka, den påverkas också.
Såg det Grelle.
Håller med i Ditt sista inlägg :)
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Rastade min X1a igår på helt isblanka vägar (skridskobana) utan minsta sandkorn i norrbottens inland och den är en dröm att framföra! Har 28i, med Hakka 8 däck. Aningens överstyrd när man provocerar hårt, men 100% stabil. Tror som andra att problemet är mellan ratten och ryggstödet, alternativt däcken.
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Har inte haft möjlighet att testa min xdrive på is men i snön gick den bra, dock lite orolig när snön, ca 5 cm började töa och vattenfylldes, då hade mina 225:PR svårt att komma ner i snön och upplevdes "åka på snön" det har ju iofs inget med bilen att göra.

Vad har du för däckstorlek på din X1a?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
I år kör jag samma bil och samma hjul som förra vintern, men betydligt lägre tryck i däcken - från 2,5 till 2,0 bar.

Förutom en enorm skillnad komfortmässigt så känns det som bilen är mindre slirig på halt väglag också. Med det högre trycket slirade den åt alla håll och kanter, hade även liten tendens till bredställ i högre farter trots framhjulsdrift. Nu försöker jag tvärtom forcera den överallt vid halka utan att den vill släppa.

Är det mitt minne som spelar mig ett spratt eller har andra motsvarande erfarenheter?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Har alltid uppskattat permanent fyrhjulsdrift i vinterväglag - jag vet att det tar 0.000002 sekunder enligt bmw för att aktivera drivning där det behövs. antingen så stämmer inte det eller så är jag superman. - för jag upplever just det som "oroligt" det märks helt enkelt.... en Torsendiff är kanske old-tech - men jag föredrar det alla dar i veckan.
ma
7.450
marin849
Fast BMWs fyrhjulsdrift är ju permanent? Den driver både fram och bak hela tiden.

Det som tar tid är att bromsa individuella hjul vid krypkörning/om man sitter fast och det är ojämnt fäste.

Sen trixar den lite med fördelningen I FÖRVÄG beroende på situation, samt EFTER om det understyr t.ex.

Jaja, det kvittar ju egentligen, upplevs bilen bättre eller sämre är det ju så man känner!
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
När den kan reglera upp till 100% till fram eller bak - kallar jag det inte permanent, men det är en definitionsfråga. :-) - default lär vara 40:60

...jag är nog fel person att avgöra som vintertid åker Discovery 2 med låsbar diff mellan axlar och Detroit lockers mellan hjulen på båda axlarna... stenåldern ringde och ville ha tillbaka sina grejor precis.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

@540is Där snackar vi vinterbil :)
ma
7.450
marin849
Med din definiton är bara en jeep med tre låsta diffar permanent fyrhjulsdrift? Och definitivt ingen Audi eller BMW. ;)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag gillar mycket beteendet hos min bil när det är halt. xDrive är som en dröm i kurvorna. När det släpper så kasar alla hjulen samtidigt. Jag som tidigare har kört bakhjulsdrivna Volvo 760 gillar skarp att min 530 xDive har detta mjuka bakhjulsbeteendet. Men kopplar man ur DSC (till TRACTION) så kan jazza läskigt mycket med baken.

XDrive är sammankopplad med antisladdsystemet så beroende på hur bilen vrider sig runt z-axeln (yaw-rate) jämfört med rattutslaget så kopplas framhjulen in olika mycket. Överstyrning ger mera kraft fram och understyrning mera kraft bak.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.