AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.307

Bromsvätskebyte 323a ?

Har kört min bil i snart 4.5 år nu sen jag köpte den utan att byta bromsvätska. Hittar inget i serviceboken att det gjorts eller kvitton i pärmen.

Är det farligt att köra såhär länge utan bromsvätska och behöver man byta eller? Hade ingen aning om att man behöver byta det på bilar. Meken ville ha 750 inkl moms för byta.
det gäller en bmw e46 328 som gått snart 25000 mil.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Ja det är två års perioden för bromsvätske byte och det är inte direkt farligt att köra lite över men du bör byta snarast för att du passerat terminen mer än dubbelt!
750.- är rimligt pris för bromsvätske byte.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Farligt är det väl knappast. Vissa märken har inte ens 2-års intervaller...

Finns nog massa massa bilar där ute som är några år som ALDRIG fått bromsvätskan bytt.

Men det är ju bra att göra det så 750 spänn är inte farligt dyrt för vetskapen att man har fräsch bromsvätska.

Niklas

Fransosen
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är inte farligt för vanlig vardagskörning, däremot om bromsvätskan är tex 20 år gammal så är det troligtvis så mycket vatten i bromsvätskan att man skulle få svampig bromspedal eller delvis bromsbortfall om man råkar använda bromsarna ovanligt mycket (aktiv körning på slingriga vägar, använda bromsarna istället för motorbromsning med lastad bil nedför slingrande bergsvägar, etc etc etc).

Även en kraftig inbromsning på motorvägen skulle inte vara några problem för en typ 20 år gammal bromsvätska - däremot ett antal upprepade kraftiga inbromsningar lär skapa problem.

Se byte av bromsvätska mer som förebyggande underhåll. Förutom trasiga damasker så är gammal bromsvätska den största anledningen till att bromsok och dess kolv rostar och kärvar ihop och leder till "kärvande bromsar".

Jag har öppnat upp flera bromsok där bromsvätskan troligtvis aldrig byts, och det är ingen vacker syn - oftast är kromytan på bromsokskolven såpass angripen att det är bara att slänga den (och ofta får man då även slänga bromsoket).

Vartannat år kanske inte behöver göras - men vart 5:e år skadar inte. Och för den lilla summan av 750 SEK så är det värt det!

OBS! Se dock till att det är ett RIKTIGT bromsvätskebyte. Det finns flera fall av versktäder (även auktoriserade verkstäder) där ett bromsvätskebyte gjordes men det enda som gjordes var att man sög upp den gamla bromsvätskan ur behållaren och hällde i ny. Det där är INTE ett riktigt bromsvätskebyte och det har inte den minsta effekt whatsoever. Ett riktigt bromsvätskebyte betyder att ny fräsch bromsvätska kommer ut i alla fyra bromsoken (dvs man tappar ur bromsvätska från varje bromsok tills man ser att det kommer ny fräsch bromsvätska).
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Att äga bil kostar pengar. Det är fakta som vi nog alla kan vara överens om. Att serva bilen enligt biltillverkarens riktlinjer innebär att bilen underhålls och förlänger livslängden på bilen. Det kostar pengar, men. Enligt min erfarenhet blir bilägandet billigare i längden om man sköter servicen.

Om man vill spara pengar kan man lära sig att själv göra servicen på sin bil. En oljeservice på min bil på BMW kostar ca 2000 kr, sist jag kollade. Servicen innehåller visserligen en mängd "kontroller" men det som i princip ingår är byte av olja och filter. Priset på oljan är ca 600 kr och filtret ytterligare 100 kr.

Så, ormskinnet, om du ska vara snål/ekonomisk så ta hand om din bil. Motsatsen är dyrare.

E
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det är som @bmw-slangen med flera beskriver. Bromsvätskan som normalt är glykolbaserad (Dot 4/5.1) drar vatten med tiden och sänker kokpunkten på bromsvätskan samt så rostar bromssystemet på insidan med tiden. 750:- för ett riktigt byte är inget att bråka om.

Det man kan göra själv är ju att varje gång man skiftar däck är att öppna nippeln vid på ett ok i taget och låta det rinna ut ett par centiliter. När man har gjort detta runt om så kan man fylla på i behållaren. Då får man kontinuerligt sköljt igenom systemet med fräsch vätska. Dock så kommer men ju inte åt ABS-enheten men är ju inte hela världen.
Se bara till att behållaren inte blir tom för då får du luft i systemet! Tänk också på att bromsvätska är illa för miljön :)

Finns Dot 5 men den är silikonbaserad om jag inte minns fel och skall inte blandas med Dot 4/5.1.

// Jonas
Tack för alla svar. Det blir nog ett bromsvätskebyte då. Slangens info om fuskbyte var informativt, Det blir väl att stå med på verkstaden när dom byter då så checka allt går rätt till? Man vill ju inte betala 500 kr i arbete för att dom ska suga upp kaffet i koppen med ett sugrör och lämna kvar sumpen :-)
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Jag bytte bromsvätska här om dagen själv med hjälp av en person med bromsluftare och den var allt annan än fin kan jag säga riktigt kolsvart vätska känndes bra att få den bytt kan ja säga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.