AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.131

Rycker och motorstopp BMW 325-05

Mu
5
Murat7211
325 sedan -05
Hej alla glada
Köpte en 325 för drygt en månad sen, har gått nästan17000. Är tredje ägaren av den, fin historik m.m
MEN, bara efter några veckor så började bilen att rycka till kraftigt och varvräknaren rusade upp.
Lämnade in bilen hos en mekaniker och efter en felsökning så sa han att felsökningen visade vattenpumpen som det var fel på.. Bytte ut den för dyra pengar men felet kvarstår om inte värre.
Igår fick jag t o m motorstopp två ggr under färd!!!!
Har läst igenom olika forum och det verkar vara allt möjligt, snälla är det nån som vet exakt vad det kan vara?
Med vänlig hälsning,

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen till forumet!

Låter lite långsökt att vattenpumpen skulle kunna orsaka att den plöstligt går kraftigt upp i varv. Jag ser faktiskt inte alls någon koppling här (förutom då om vattenpumpen höll på att kärva helt och hållet).

Ditt fel kan i princip vara vad som helst. Alltifrån tändning, bränsle, givare, elkablage - only the sky is the limit :-)

Det första du ska göra är att läsa ut felkoder. Nu utgår jag ifrån att verkstaden gjorde detta.

Om du inte har så stor motorkunskap, erfarenhet av felsökning och diagnostikutrustning så är mitt tips att ta bilen till en verkstad du litar på. I 95% av fallen blir det snabbare och billigare.

@Murat7211 : Vilka felkoder fick verkstaden fram?
@Murat7211 : Är det en E46 eller E90 du har?
Mu
5
Murat7211
325 sedan -05
Hej, tack för svaret.
Det är en e90.
Verkstaden var rekommenderad av vänner som också lämnar in sina bilar där.
Enligt verkstaden var det enda som dök upp på felsökningen var vattenpumpen.
Men har fått veta att vattenpumpen inte ens ska komma upp på felsökningen eftersom den är mekanisk. Men men...som du skriver kan det va vad som helst då jag gick genom olika forum

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Vatten pumpen är elektrisk å vanligt fel men som sakt känns konstigt att det skulle varit pumpen men vanligt fel på e90 går ofta sönder innan 20000 mil

Jah gissar på en dålig tändspole men felsök oss en annan verksta kanske
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njae, är inte vattenpumpen elektrisk på dessa N52-motorer? Vill minnas att den är det.

Allt beror ju på hur mycket felsökning verkstaden gjorde. Generellt sett görs ingen felsökning gratis, det kostar och det kostar mycket.

Så vi utgår ifrån att ingen felsökning gjordes (förutom avläsning av felkoder). Men endast avläsning av felkoder är inte felsökning - det är endast början av en felsökning.

Så gissningsvis var inte ditt fel du beskriver närvarande när verkstaden gick igenom din bil. Troligtvis dök det däremot upp en eller flera felkoder i anslutning till vattenpumpen eller direkt relaterat till vattenpumpen. Och verkstaden fixade det felet. Men att det skulle lösa det problemet du beskrev är högst osannolikt och jag utgår ifrån att verkstaden informerade dig om detta.

Så vad som behövs är en korrekt utförd felsökning kring problemet du beskriver.
Mu
5
Murat7211
325 sedan -05
Tack så mycket för svaren, återkommer om felkoder

Låter ju mer som tex bränslepumpen, dör bilen när den börjar gå ned till runt 20 liter, om den gör så om och om igen och till slut inte starta, fyll på från dunk startar bilen så är det troligtvis lilla pumpen i tanken om bilen är utrustad med en sådan.
Mu
5
Murat7211
325 sedan -05
Tror inte att det kan vara bränsle pumpen, för som idag så ryckte den inte alls fast bensinen är nere på sista kvarten. Tankar ju på 95, tänker tanka på 98 nästa gång.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läs felkoder som sagt!

Kan vara tändspole/-ar, kamaxelgivare (finns två), vevaxelgivare, bränslepump etc.

Vattenpumpen lär inte göra att motorn rycker och får varvräknaren att rusa....oavsett om den är mekanisk eller elektrisk.

Tror inte att du lär få någon större skillnad med 98 oktan i detta fallet, visst går motorn lite bättre med högre oktantal men det är inte det som är problemet i detta fall då motorn skall kunna köras utan problem med 95 oktan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mu
5
Murat7211
325 sedan -05
Tack Johan , ska kolla upp det

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.