|
|
|
|---|---|
|
Hej, tänkte kolla om det är någon som har någon idé eller eventuellt har haft samma problem? Köpte mig en BMW 320i -06 för några månader sedan och den har krånglat från dag 1. Det började med att oljelampan tändes när jag skulle parkera bilen efter en tur. Blev nervös över ett eventuellt läckage så parkerade bilen i garaget med handduk under. Inget spill under natten. När jag startade bilen morgonen efter stod oljenivån på Max igen. Bokade tid för service och bad dem måtta upp oljan som var i för säkerhets skull. Den fysiska mängden var rätt. Tänkte att oljegivaren var trött så bad dem byta den. En vecka efter givarbytet började den strula igen och nu varnar den för låg olja lite titt som tätt (värre än innan). Är det någon som har något tips på vad man kan kan kolla efter eller har någon idé? Ska tilläggas att när jag ställt bilen över natten (på plan mark) så visar givaren rätt mängd. Tack på förhand Eric | |
|
Hej Eric. Hvis din bil er med N20 motor kræver det at man er meget omhyggelig med at systemet er luftet ud efter udskiftning af sensor. Det skal gøres sådan: 1. Tøm motoren for olie 2. Påfyld rigtig mængde (ud fra specifikationer) og på plan gulv 3. Lad motoren køre ved 1100rpm i mindst 20 minutter 4. Slet alle fejlkoder i systemet (1851394 “Engine oil level: too low” eller 1C4002 “Engine oil level: too low”. Hvis dette ikke er gjort "efter bogen", kan det være en af de gamle fejl der stadig gør vrøvl i systemet) Med venlig Hilsen Henrik Sørensen |
|
| Hej, är det lampan för nivån eller oljetrycket som går igång? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det är en E90 320i -06 så sitter det ju N46-motorn där (dvs exakt samma motor som jag har i min E87 120i -06). N20-motorn kom ju först runt 2011. Men den oljenivåmätare som sitter i denna N46-motor sitter faktiskt i vissa N20-motorer, som tex Z4 E89 och X1 E84. Så proceduren kan definitivt vara applicerbar på N46-motorn, fast jag har inte sett denna procedur förut (står dock inget omnämnt i TIS om det). |
|
#delorian, det är oljekannan (på färddatorn) ,en gul kanna som plingar till. när man går in i menyn och kollar oljan så är det nästan tomt. Sen när jag parkerar på plan mark och startar dagen efter är den tillbaka på rätt nivå (när jag gör en oljecheck i bilen) den brukar oftast varna för låg oljenivå precis när jag har parkerat bilen men nu dem senaste dagarna har kannan plingat till under körning. #henriksorensen, oljegivaren är bytt hos en bilmekaniker så jag hoppas att han har gjort som man ska, men ska lämna in den igen. Tänkte om det kunde vara något annat än givaren som strular? Tack för tips och hjälp! |
|
|
Hej Eric. Hvis du sender mig VIN på bilen, så kan jeg se om der er en arbejds instruktion omkring udskiftningen af denne. Hvis der er en sådan, kan du høre med din mekaniker om alt er OK. Og så skal du sikre dig at den giver er af en god kvalitet, da der findes flere dårlige versioner af den uoriginale til salg. Med venlig Hilsen Henrik Sørensen www.koed.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.