AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.031

Håller Vattenpumpen på att ge upp? e90 2006

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Har en 325 e90 2006 och får felkoden " Electric Coolant Pump, Speed Deviation, Speed Outside Of The Specified Range. Och blir lite orolig. Jag brukar kolla felkoder ngn gång i månaden. Och denna dök upp nu. Raderade och körde cirka 20 mil. Den återkom igen. Unden den färden monitorerade jag remperaturen via mitt OBD verktyg. Tempen gick aldrig över 95 grader. Den verkar fungera som den skall med att skovla in vatten etc.

Tänkte bara höra vad era erfarenheter är: Är systemet som övervakar hastigheten på impellen väldigt känsligt och man kan bortse från denna felkod? Eller är vattenpumpen på väg att ge upp. Man vill ju helst undvika en överhettad bil.

God jul och gott nytt
/Ulf
Jag är ingen E9X expert till o börja med, men nog låter det som om pumpen är på "G", om än kanske i ett mycket tidigt stadium? Jag vet inte hur hastigheten på pumpen mäts, dvs "RPM" eller hur mycket ström den drar, men om det är "RPM" så kan man ju tänka sig att om det finns en ordentlig "luftficka" i systemet så kan det göra att pumpen "snurrar för fort" ett liiitet tag, men jag är ytterst tveksam till att en luftficka skulle vara orsaken. "Speed Outside Specified Range" får mig gärna att tro att pumpen haft för låg hastighet....
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Det är en god idé att det kan vara en luftficka, men som du säger troligvis inte. Tänkte köra en luftningsprocedur och se om det hjälper. Annars är det nog som du säger att vattenpumpen plus termostathuset borde bytas hffsat snart...

/U
Vid närmare eftertanke så kan väl pumphastigheten "bli för hög" om impellern håller på att lossna från pumpaxeln? Så det vore intressant att veta på vilket sätt hastigheten avviker, för hög eller för låg hastighet? Kan man se det i diagnosen?
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Körde igenom "luftningsprogrammet" två gånger igår. Körde bilen lite grann, inga problem. Ingen felkod ännu.

Under programmet så loggade jag farten på vattenpumpen. 250 är värdet. Jag antar att det är varv per minut? Fanns även ett värde som anger "speed deviation" det är skillnaden mellan det faktiska värdet och maxvärdet (250)

Blev inte sådär jätteklok iom att pumpen går intermitten under programmet. Jag får snarare logga pumpen medan jag kör, men även då så går ju pumpen i perioder och sedan slår av sig.

Man får väl helt enkelt lite på felkoden och att systemet könner av att pumpen går led fel hastighet ön den borde. Och lanske byta pumpen och passa på att buta termostathuset i förebyggande syfte.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Körde igenom "luftningsprogrammet" två gånger igår. Körde bilen lite grann, inga problem. Ingen felkod ännu.

Under programmet så loggade jag farten på vattenpumpen. 250 är värdet. Jag antar att det är varv per minut? Fanns även ett värde som anger "speed deviation" det är skillnaden mellan det faktiska värdet och maxvärdet (250)

Blev inte sådär jätteklok iom att pumpen går intermitten under programmet. Jag får snarare logga pumpen medan jag kör, men även då så går ju pumpen i perioder och sedan slår av sig.

Man får väl helt enkelt lite på felkoden och att systemet könner av att pumpen går led fel hastighet ön den borde. Och lanske byta pumpen och passa på att buta termostathuset i förebyggande syfte.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Elektriska vatten pumpen är vanlig fel på bmw ska byta min om något år å hoppas den inte har hunnit gått då ? Min har passerat 13000 mil hur långt har din gått ?
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Min har gått 16000

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Är den inte bytt hade jag bytt kostar ganska mycket men kan bli dyrare om motorn gå i kok. Vissa pumpar har gått sönder redan efter 8000 mil
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Ja, det får nog bli så. Men i vår/sommar. Tills dess blir det att köra med dynavin i OBC läge och kolla på vattentemperaturen. Går den över 97 så får man panikstanna.

Visa användare
28
j.a.h.strom
BMW X5 F15 30d M-Sport -14
BMW 325i E90 M-Sport - 09

Hej
Får ej min vattenpump aktiverad , med lägga fläcktemp högst och 1 stapel flöde, 10 sec pressa gaspedal, dett skall aktivera den , men ikke !

Har 2006 e91 320i elektrisk vattenpump änns ?
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nej, N46B20 har inte elektrisk vattenpump.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Pajar pumpen så blir det gulvarning och 2 sekunder senare rödvarning vådan av att man inte har en tempmätare som är ett viktigt instrument man ser ju direkt
när händer nått oväntat . Min pajade på motorvägen s mellan 14 -15 tusen. Med tanke på hur Den ser ut invändigt med hårfina ledningstrådar liggande i geltyp.skulle jag byta omgående om jag fick indikation. Kolla också kablaget har haft kundbilar där + matningen ärgat och då gett felkod för pumpen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Min gick på motorvägen med precis ihöjd med marieberg gul lampa drog igång fullvärme vet ej om det ens funkar på dagens bilar hört det ska vara bra iallfall tog mig av motorvägen å körde till q8 men slog iallfall aldrig om till rött.

Min gick runt 15000
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.