|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Glömde länken. Länk Kolla även andra jordpunkter tex den 1 minut in i denna video. |
|
|
Jag har kikat jord punkterna. Dessa jordpunkter är vad jag hittar. Den som sitter under motorn från kaross-motor en på varje sida bakom lyktorna typ samt den vid styrboxarna i motorutrymmet i bakluckan så har jag kollat den stora och dom 2 små som sitter precis ovanför den stora kabeln sen om det finns fler och vart vet jag inte ? och vart felet ligger är ännu olöst :( kan jag haft sån jätte otur att jag bränt flera styrboxar samtidigt ? |
|
| Läs felkoder du borde ju åtminstone ha något för ABS. | |
|
sist jag läste felkoder så fick jag för att det var strömlöst och låg spänning på massa punkter men visst kan testa läsa felkoder igen |
|
|
Hej nu har jag vart och provat lite till och märker nu att blinkers på hela vänstra sidan är dött och enda på höger sida är höger fram som blinkar. bakljusen funkar men endast ett halvljus och det är vänster fram. höger heljus går hela tiden om man sätter på kontakten på lampan men jag har kopplat lös den pga det . alla parkeringslysen funkar. fan ännu ett steg närmare döded fläkten funkar inte alls heller.. och hittar inte stor säkring den som det är 40A säkring i den hittar jag inte |
|
|
hej hej jag tänkte är det ingen som vet nått?? va de kan vara allt jag testat och som skrivits här har inte gjort det bättre |
|
|
Låter ju som LCM inte mår bra iallafall. Läge för byte tror jag. Radera alla felkoder. Läs koder igen och lista upp dem här. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Du kankse kan prova att skicka LCM hit Länk |
|
|
felsökte lite idag igen och efter vi raderade felkoder o började om så hade ett gäng av dem försvunnit men nån enhet 67 svarade inte. och alla andra problem lever fortfarande kvar. |
|
|
Nån som vet om det går att coda om en LCM ?? tänkte ifall jag får tag i en lös och att nån möjligtvis kanske kan coda om den ? |
|
|
Det går men är lite pill. BMW Scanner och DIS behövs. Man använder BMW Scanner och ändrar mätarställningen i LCM till 0. Då tycker DIS att den är ny och man kan göra en automatisk inkodning till bilen. Kommer LCM från en likadan bil fungerar sen genom att bara trycka in den men en liten varningslampa lyser i instrumenthuset så länge LCM inte är inkodad och har samma mätarställning som resten av bilen. Det ska vara en LCM som passar, det finns olika generationer, samt om den ska vara med eller utan bil som har HID(xenon) med automatisk ljusjustering. Om du går in på realoem så får du upp en massa reservdelsnummer som passar (BMW säljer bara den senaste), så kan man söka efter något av de numren på ebay tex. Finns många för 500-1200kr. Det kan vara fler än de som passar dock om det är rätt generation (1,2,3, 4a 4b) och med/utan ljushöjdsreglering. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Varför inte skicka den på reparation? | |
|
marin, jag har kodat in lcm med BMW scanner. Har inte behövt använda DIS. Det har fungerat fint att lägga in rätt mil med BMW-scanner. Mvh Ola |
|
|
Sant, jag gillar dock den automatiska kodningen i DIS så kan jag inte göra fel. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Går det att koda via den gammla kontakten via motorutrymmet eller hur går man till väga då ? tänkte faktiskt ta och kika ifall de funkar från en annan 540 med likadan utrustning att koda om ? kanske bara LCM som krånglar och får systemet att tro helt fel om allt ? :D |
|
|
Javisst bara att du har en 20-pins adapter så går det bra. Jag kodade in en LCM på en 98. Funkade fint men då utbytes LCM var av tidig generation så gick det ej att koda in halvljusautomatik med BMW scannern. Mvh Ola |
|
|
okej men min bil är en 96a vadå måste jag har nyare LCM ? vilka årsmodeller blev det annourlunda typ HID och sånt där skit ? tänkte på vilka LCM man kan ta till en 96 540 ? |
|
| Min poäng med reparation är att du slipper koda in den och annat krångel. | |
|
delorian, det är absolut en poäng. Vad kostar det ca? Jag tillhör ju den skaran som gillar att fixa själv ;-) Koda är roligt, och lätt med rätt grejer. Posatldus, se nedan länk vilken LCM du ska ha, ju nyare revision desto bättre: Länk Bara att börja söka. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Reparation av LCM är nog mest aktuell när man har fel på något utgångssteg, tex "vänster halvjus lyser aldrig/lyser alltid/blinkar slumpässigt". Är det flera lampor som spökar, gärna lite slumpmässigt, då är det inte ett reparerbart fel skulle jag säga, då felet ligger i eprom, ram,cpu, intern spänningsförsörjning eller liknande. Så var min, där blinkade ett helljus lite som det ville, instrumentbelysningen hade slumpmässigt disko, ibland lyste ett backljus, varningsblinkers funkade ibland, halvljuset justerade sig uppåt/neråt i takt med diskot in instrumentbelysningen osv Utgångsstegen i min modul var hela, det var sjölva styrningen av dem som var paj = bytte modul. Så utifrån hur du upplever felen, väg det med vad jag skrev och bedöm om du ska reparera eller byta. Det går ju också att beskriva symptomen för en firma som reparerar så får de bedöma om de vill stå för att reparation lyckas eller ej. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.