AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.242

E39 540iA 96a EL-FEL

Sida 1 av 3
Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
Jag kan börja med en liten historia som berättar hur problemet och det började spöka med bilen.

Jag bytte till mig den " min första bmw " allt har funkat skit bra och är jätte nöjd med bilen.

det sitter monterat extralysen fram på bilen. och allt enligt mig har funkar jätte fint med lysen och allt.

Men efter cirka en månad så märkte jag att högra hellystet på bilen började lysa utav sig själv även när nyckeln var utagen.

vart givetvis väldigt fundersam och blev då tvungen att dra ur kontakten pga detta så kopplade ur den och har kört så nu cirka 1 vecka och nu när jag var ute och bromsade till på en isig väg för att ens se om ABS funkade så hackade den till 2-3 gånger " som abs gör " men efter de så låste sig bromsarna och instrument belysningen samt kupefläkten dog helt även dom.

har nu märkt efteråt att de var fler saker som inte funkar. skriver dom här i en liten lista .

höger bak och vänster fram blinkers
förar elstol och all el på dörren död = elhissar och sånt men elhissarna på vänstersida går att köra endå:

ABS/ASC lyser
instrumentbelysningen
kupe fläkt
bakluckan öppnar inte på el handtaget
ratten går ej justera
bilen ligger väldigt lågt på tomgången.

Och detta är vad jag har testat för att lösa problemet.

satt dit helt nytt batteri 100A 760ah

kollat jord punkter.
kollat kablarna som går vid böjen vid bakluckan.
kollat säkringarna

Bilen gör mig helt tokig så snälla hjälp mig då jag verkligen inte vill skrota den pga detta...

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kolla om det kommit in vatten i plastlådan med elektronik under höger kupéfilter.

___

Min bil: Länk
Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
Hej jag har kikat under den och inte hittat nått som jag ser ska kunna vara skadat/förändrat där inne.

har även kopplat ur och in allt som sitter där så som relän och styrboxar utan nått förändrat resutlat

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vattenläckage vid ljusmodulen är också en felkälla sitter på sidan mot innerskärmen vid handsfacket under sidoplasten på passagerarsidan

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
Fan jag har kikat allt nu va kan det vara som ställer till detta vart sitter jordpunkterna och varför började allt det där på samma gång. som sagt

på felsökningen stod det antingen låg spänning och vissa delar va helt strömlösa

den nämde nått om terminal 15 också

men tyvärr så vet jag inte vart jag ska börja gräva och leta har kikat alla jordpunkter jag ser

tog ur LCM boxen och vet inte ser inga fel på den? är den jordad i karossen med dom där fästena ? eller för den satt bara med en mutter när jag tog lös den ? kanske dom haft nått fel på den förut ?

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Jordfel alt. provat med ett nytt batteri?
Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
Står att jag har kollat jordfel på de punkter man kan se och har även provat med nytt batteri.

nån som vet vart alla jordpunkter sitter som kan ha nått med detta och göra ?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kolla också fukt under mattan fram passagerarsidan, där finns även ett antal huvudsäkringar.

Att högra hellystet började lysa av sig själv betyder trasig ljusmodul, bara att byta den mot en fabriksny (5000kr, kodas med DIS), köpa en begagnad från ebay i tyskland ca 1000-1500kr (nolla mätarställning med BMW Scanner, koda sedan med DIS), eller reparera modulen beroende på vilken variant det är (löda själv, eller skicka på rep, finns en eller två firmor i Sverige).

Instrmentbelysning, baklucka, ratt går nog via general module som sitter bakom handskfacket. Inget av detta borde påverka ABS.

Man undrar ju onekligen om någon (huvud?) säkring har gått!

Kolla säkringarna bakom handskfacket, under golvet passagerarsida och bak vid batteri.

Är osäker men terminal 15 är "tändning på" antingen direkt från tändningslåset eller via relä. Där finns alltså två felkällor som kanske kan orsakad dina andra problem (förutom ljusmodulen som nog helt enkelt bara är sönder).
ma
7.450
marin849
Hm, instrumentbelysning går från ljusmodulen! Det är kupebelysningen i taket som går från general module.

När min ljusmodul pajade fick jag flipperspel i instrumentbelysningen samtidigt som ena helljuset hängde sig då o då.
Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
men det är just detta jag tycker är konstigt. har ljusmodulen nått med elhissarna ? bakluckans handtag ?? liksom känns lustigt om jag skulle råka bränna allt ? .

Måste jag ur med handskfacket för att kolla dom där " stora " säkringarna ?

tänkte eller är det nått man kan kika underifrån ?

för liksom känns jävligt oflyt om jag lyckats bränna 2 boxar på en inbromsning.. ?

för liksom abs elhissar bakluck handtaget samt kupefläkt borde väl inte ha nått med ljusmodulen och gö ?

Kolla tändkontaken mycket går genom den.
Om du tar bort rattkåpan så har du ju en stor elkontakt för tändningslåset.
När den kontakten blir dålig så brukar elratten krångla du kan ju alltid prov att lossa den och göra rent kontakten.
Ibland räcker det att lossa den och sätta dit den ett par ggr.
Finns hur mycket videos som helst, den är lätt bytt.

Det man ska tänka på att de små skruvarna ska bara skruvas ut så mycket att det lossnar det är bara några varv då de är pilliga att få dit., och sen inte dras å för kung och fosterland vid återmontering.

Du har så mycket konstiga elfel så jag hade definitivt bytt den.
ma
7.450
marin849
Nej det enda gemensamma är väl instrumentbelysningsslingan som går genom hela bilen inkl elhissknapparna.

Är nog rätt säkert att din ljusmodul är paj, men övriga fel kan bero på ngt centralt elfel typ spänningsförsörjningen.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
hej hittade en stor röd 50A säkring som hade brunnit så funderar om det kan ha med detta och göra :D

Huvudsäkringen i bakluckan?
Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
bakom handskfacket

ma
7.450
marin849
Sitter den löst i en av två "separata" säkringshållare? Den ena går till fläkten har jag för mig.
Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
den ser ut så här och är en 50A 32v säkring. Länk

jag har testat satt dit en 60A 32v säkring nu och inge förbättrat resultat ... allt är desamma så tillbaks till ruta ett... finns det nån annan stor säkring som kan gått ? eller finns det bara en ?

Postaldude
Har du kollat kontakten under ratten?
Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
Jag har inte testat bytt den. men provat kopplat in och ur

Läs den här tråden, finns lite bra bilder på sida 2.
Prova också att ta tex en startkabel i en plåtren yta i chassie och till motor.
Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
vilken tråd?? samt så har jag testat satt "extra" jord på motorn . motor o låda funkar ju som de ska bara att den ligger liiite lågt på tomgång bara men inget annat så. den startar bra

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.