AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
425

E de nån som vet om motorn klarar sig om kamremen gått av...

Har en bmw 325 -88. E de bara att slänga motorn o köpa en beg, eller kan den ha klarat sig?
Du kan ju be någon kunnig person (eller själv) kika under ventilkåpan vad som kan ha kraschat. Har du tur så går det att fixa för en överkomlig peng, men att det skulle ha klarat sig helt är nog lite långsökt. En eller ett par ventiler + vippor kanske inte behöver bli så dyrt.
Lyft på toppen o se efter...Har du riktigt mycket tur så e de bara någon ventil som krökt sig o då behöver de inte bli så dyrt o fixa men räkna med ca 3000kr...minst.(Några ventiler,toppackning + div packningar,kamrem+rulle samt lite flis till den som skruvar...)Fast de e klart ska man ändå ha dän toppen tycker ja man kan passa på o renovera den,de skulle ja gjort....
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Du får ha väldig tur om motorn klarat sig och bara nån ventil/vippa behöver bytas. Oftast slår ventilerna sönder/skadar kolvar och då är det inte värt att laga.

Råkade ut för samma på en 320 touring och det fick bli
motorbyte.
Väldigt ovanligt att ngn kolv blir skadad av ett kamremsbrott. Det skulle vara 6000 rpm på fyran när det händer, eller ngt liknande i så fall.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Med kamremmen borta kan du vrida vevaxeln 6 grader innan kolvarna börjar ta i ventilerna....

/Kristian

------------------------------
Länk
Red Devil
råkade ut också får samma problem med en 520 för några årsedan, du skulle ha sett kolven? hål rakt igenom, jag lätt en proffs fixa allt, som tur hade inte toppen tagit så mycket skada, jag bytte alla ventiler,slippade toppen m.m, men bilen blev aldrig densamma så jag sålden på direkten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.