|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenheter av båda? För och emot? Skippa gärna kommentarer om estetiken på GT. :) 2 vuxna och 2 framåtvända barn, ingen vagn. Fullpackad bil + takbox/cyklar på taket till fjällen 2-4 gånger per år. Gillar att sitta lite högre och älskar GTns utseende (plus att jag gillar att ha en bil som inte alla andra har). För/nackdelar? Packutrymmen? Andrahandsvärden? Surt att inte GT finns som comfort edition... | |
|
Köp GT:n, finns nog ingen downside med den jämfört med F11:an! |
|
| GT är högst lämplig som familjebil. Bra utrymmen i baksätet och kostar som en f11 i drift och inköp. Har haft både cykelhållare och takbox på den. Kraften i 535 räcker lagom för tuffa omkörningar. Sedan är den lite mer ovanlig än vanliga 5an. | |
| Och att packa fullt upp till taket i bagaget på skidsemestern jämfört med touring? | |
| Bagaget är ju betydligt mindre i F07, men en sann gentleman ordnar så att packningen inte är mer omfattande än att den ryms under hatthyllan. | |
|
har inte ägt en Touring själv men äger en GT och kan säga att bagage är inte stort alls! Man får in två st "full size" väskor och lite små krams. Men alternativen för att packa mer är flera, hatthyllan t ex lyfter man bort enkelt och placerar den under golvet i sin utsedda plats och vips så har man mer i höjd. Plats för barnen finns det i mägnder bak även för vuxna, ALLA sitter bekvämt bak, gör man det inte så är det banne mig något fel på personen. Även jag som förare sitter bekvämt fram när jag har en bakåtvänd bilbarnstol bakom mig, det säger ju en del. Då är jag inte liten, 1.85 lång 95kg smäcker! Sen att det ej är så många GT på vägarna vilket är skoj och man känner nästan att man vill hälsa på dem :-) |
|
|
Att packa fullt upp till taket för skidsemestern är ju f11:ans paradgren med tanke på den fina öppningsbara glasluckan. F07:ans paradgren är väl att Leif pagrotsky nästan kan stå raklång under den lilla luckan bak :) f11 köper man för bagagets skull, f07 för baksätets skull. Typ |
|
| Och för GTns skönhet då givetvis :-) | |
|
Ja det sägs ju att Stevie Wonder gillar den :) |
|
|
Baksätet sitter jag sällan i men man sitter som en kung:-) Vi hade en dubbelvagn i bagaget funkade bra. Fick packa inne i bilen om Takboxen inte var på. Fick in 3 plattor öl bakom förarstolen vi något tillfälle. |
|
| Bra om man har backkamera man ser inget bakåt annars... Sedan stora skärmen bör man ha. Minst 535i eller d. 520d är nog väldigt seg att köra. Bilen väger ca 2 ton+ passagerare o allt.. Så det blir väl 3000kg när den är fullpackad. | |
|
Vanlig PDC bak borde väl funka lika bra som kamera? Är mer rädd att kameran ska klägga igen vid "smutsigt" väder. Tack för input annars allihopa. Är nog mest lastkapaciteten jag är orolig för... Ibland känns det knappt som nuvarande X3 räcker till. Gissar att F11 lastar mer än F25 och F25 mer än F07 typ? F15 finns med i tankarna med, den bör vinna lastronden åtminstone. |
|
| Det är ju visserligen både kamera och Pdc. Jag kan också rekommendera att man har kamera, har ofta haft stor nytta av kameran. Pdc varnar lite för tidigt kan jag tycka och man behöver ibland backa närmare än vad pdc tillåter. | |
|
Hej, F07 är en helt fantastisk bil. Att packa bagaget kräver viss disciplin men i övrigt finns inget att invända. Har du bara små barn där bak kan du ju skjuta sätet framåt och få större bagage på detta sätt. Dessutom ta bort de hårda hatthyllorna för att öka höjden. Maken till mysig och extravagant biluplevelse har jag inte varit med om. F11 är ju en helt ok bil men känns vanlig, låg och trång i jämförelse. Rekommenderad utrustning: x-drive, Adaptive drive, navi PRO, panorama, gardiner bak, ljus klädsel, adaptiva led, parkeringsvärmare, stora hjul, ambient light, harman kardon. 530d mullrar fint och bra tryck. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Klart GT:n är goare som bil på alla sätt men F11:an är mer praktisk att lasta. F07 är mer praktisk i kupén eftersom den är större på alla håll. Det kanske är värt några svordomar 2-4 gånger per år när man ska resa att bagaget är sämre. "Bra utrymmen i baksätet och kostar som en f11 i drift och inköp." FEL, den är ganska mycket dyrare! Ca 60 000kr "520d är nog väldigt seg att köra." Allt är relativt. Här snackar vi billigt i inköp, 101 000kr billigare än 530d och så himla seg är den inte. |
|
|
Lånade en 520d GT innan jag beställde min 530d och upplevde den inte alls som seg. Eller bullrig/trist heller för den delen. Men vill man ha x-drive är det 530d som gäller och motorn låter ju underbart, även knatterfri utanför bilen och drar starkt i alla "svenska" register. Återstår att se hur den fungerar på kontinenten men jag antar att 520d börjar få det jobbigt över 170-180 och att 530d känns stark upp över 200. BMW's nuvarande kampanj gäller 530d och 535d. 535d måste ju vara något sorts monstrum. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Kul med mycket input! En 530 GT m-sport edition som nu finns för 555k vore ju inte fel alls... Samtidigt skulle en X5 40e kosta typ lika mycket. Förnuftigast kanske ändå vore en F11. Och det allra mest förnuftiga vore en Passat GTE. Men hur kul? Svårt. Är F07 eftertraktad som beggad eller kommer det snarare bli ett problem att den är ovanlig och därigenom inbringa lägre inbyte än F11 om tre år? |
|
|
När det väl kommer in en 5 GT där jag bor så är den oftast såld innan dom skrivit ut skylten. Enligt en bekant som leasat nya X5 i åratal åker man lite bättre i en 5 GT. Samtidigt lastar du bättre i en X5. Köp du en lite billigare F11 så åker du både billigt och lastar bättre. Hur kul det är får du själv avgöra =) Eller så väntar du på nästa kaross (G31) och köper en Passat så länge! |
|
| Någon som har en GT som kan mäta djup/bredd/höjd i bagaget utan hatthylla? | |
|
Måtten finns längst bak i broschyren, som du får på BMW.se:s hemsida. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Vill inte låta som en suris men jag har aldrig någonsin sett några vettiga mått på bagage i en broschyr. GT-broschyren är inget undantag, jag har den i handen. Vill alltså inte veta antal liter under hatthyllan då detta är ointressant. Vill veta mm djup/bredd/höjd med hatthyllan bortplockad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.