AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.773

Förväntat andrahandsvärde X5 40e

Sida 1 av 3
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Vad säger expertisen? Tex en m-sport utan så mycket mer utr. 36 mån och 7500 mil.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Tänker mig m-sport m läder/alcantara + metallic och vinterhjul. Kanske kan man klämma in något litet mer.

Är man safe med 50% restvärde på nettopriset om man räknar 10% rabatt rakt av?
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Kanske skulle lagt denna tråd under värdering?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Utvecklingen går fort. Jag tror inte e-bilarna med än så länge såpass begränsad räckvidd på el kommer kännas speciellt åtråvärda efter tre år.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Intressant tanke. Om utvecklingen kommer gå så snabbt, vad tror du då om värdet om tre år på motsvarande modell helt utan el? Ännu lägre?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Visst du kan nog räkna med ca 50%. Men jag menar att en X5 40e för 655 kSEK med en elmotor som på papperet ska klara 30 km (20 km i verklig kyrcykel?) knappast känns speciellt prisvärd idag. Den kostar 53 kSEK mer än en 30d och har samtidigt 150 liter mindre bagagevolym pga att batteriet tar plats. Och om tre år kommer den knappast betinga ett högre procentuellt andrahandsvärde jämfört med de vanliga x5:orna.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Helt sant. Sen ingår visserligen adaptiv fjädring och fjärrvärmare som annars kostar 17000 resp 15000 men visst är det ändå en prisskillnad.

Jag väljer den ev för lägre förmånsvärde men om jag torskar på andrahandsvärdet så är det dumt ändå. Därav exakt syftet med denna tråd.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Någon mer som vågar gissa?

Den kanske är iskall efter 3 år då reducerat förmånsvärde är nästintill ointressant för andragångsköparen.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag hade inte gjort köpet. Precis som du säger är bilen ointressant för en privat begköpare. Eventuellt blir det till och med en nackdel med tekniken, men i bästa fall lägger sig värdet som en SUV med bensinmotor = lågt.

Jag tog själv ut den nya uppgraderade 25d. 236hk räcker gott och väl, lägre inköp och förmånsvärde, förbrukning med förstås., mindre stöldrisk etc. Vissa menar att den blir iskall efter tre år utan sexan under huven, men jag tror det blir en fördel att kunna vara billigast på blocket när det blir aktuellt. Har haft problem med sälja av BMW förut utan att ens ha varit girig.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Kolla och se vilket restvärde olika leasingfirmor vill garantera dig på elbilen respektive motsvarande bensin eller diesel. Ger en fingervisning om hur de förhåller sig till varandra
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Vet inte om det bara är min ÅF men förra gången var de inte alls intresserade av att offerera med operationell leasing. Audi gjorde tvärt om och förespråkade det.

Lutar kanske ändå åt att avstå pga ökad risk eller iaf ännu svårare än normalt att gissa restvärde.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Håller inte heller med om att utvecklingen på området går fort. För tre år sedan fanns plug in-hybrider med längre räckvidd, typ Nissan Leaf, Chevrolet Volt. Sedan dess har ingenting hänt utan allt hänger på hur stora batterier tillverkaren vill sätta in i bilen. Det är ingen som förväntar sig en revolution på batterifronten inom snar framtid heller.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Nissan Leaf är en renodlad elbil och dess räckvidd har utökats 2 gånger sedan den kom ut påden svenska marknaden (tror det var 2012). BMW i3 får utökad räckvidd med ca 20% i och med årsmodell 2017 som släpps sommaren 2016. Så visst har det hänt en hel del inom detta område.
När det gäller renodlade plug-in-hydrider som Volvo V60 D6 och Mitsubishi Outlander PHEV så har dom samma räckvidd på el som när dom kom ut på markanden. Min egen spekulation här är att det räcker för tillverkarna att bilägarna får skattefördelar och att modellen/märket får en miljöstämpel.

To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Liten bump på denna. Snart två år sedan trådstart. Vad tror panelen om andrahandsvärde på 40e som beställs idag?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För operationell leasing fick jag 58% restvärde (på Bruttot) för Volkswagen Passat GTE vid 5000 mil och 24 mån. 2%-enheter lägre än motsvarande diesel (som också var 40 tusen billigare i nettopris). Ser ingen nämnvärd anledning till att siffrorna skulle skilja så mycket i BMW världen.

-------
//Lövet
Med hänsyn till osäkerheten om hur bilmarknaden ser ut i framtiden vad gäller bränsle/el mm så tycker jag att operationell leasing med garanterat restvärde är bra alternativ. Jag har tagit det på kommande Q7.

/Anders
Saker att ta i beaktning:

Ny X5 kommer nästa år
Troligtvis en bättre drivlina till X5 om ett par år (el/hybrid)
Massvis med konkurrenter som kommer ut med bilar i prisklassen inom tre år
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Procentuellt sett är det inte säkert att den utgående påverkas nämnvärt av det. Det är redan medräknat genom att den utgående vanligen har lägre inköpspris genom kampanjer och rabatter. Vad skiljde mellan gamla och nya X5 vid förra introduktionen för samma spec?

Halvbra exempel men kolla utgående XC60 Classic jämfört med nya. Skiljer 150.000 vid samma spec. Då blir andrahandsvärdet i % ganska bra på den gamla ändå ;-)

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tobbe330. 2 år sedan trådstart skriver du. Vad är andrahandsvärdet idag då på bilarna som såldes när du startade tråden? Det ger väl en fingervisning?
Verdi
dd88,
Är det verkligen dags för ny X5 igen? Den kom väl som 2014 års modell? Borde betyda att en ny X5 inte kommer förrän tidigast sommaren 2020?

Vad gäller drivlinan så är X5 40e rätt hemsk tycker jag. Tycker det funkar bra i 330e som är rätt trevlig men i X5 blir det för klent (elmotorn) och surrigt (bensinfyran).

Grelle,
Jag ser inga 2 år gamla 40e på Blocket tyvärr.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, ja då blir det ju svårare såklart. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.