AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.531

Sälja som repobjekt eller reservdelar, tips? bmw 520 e39

za
20
zaliosus
Bmw 118d -14
Tyvärr lagade jag min bmw 520 97:a aut,
Bytt: Framvagnskitt, nya lyktorinsatser fram, nya ms däck, nya stift,luftfilter,olja o oljefilter, fläktmotstånd, bromsrören, en absgivare fram, samtliga remmar och remhjul och spännare,vattenpump, termostat och dess hus, även ny kylare...
Mycket retligt då den gick kanon, kört ca 500mil sedan allt detta byttes, sen igår efter en körning på 30mil, stod bilen tills på kvällen då jag skulle en mil enkel resa, och han ungefär en halvmil sen började tempgivaren gå upp, stängde genast av bilen och där rök det och fräste vatten från höger sida av motorn, och den hade tagit in vatten i motoroljan såg ja, hällde på med nytt för att kunna ta mig tillbaks iallafall men kom 1km sen byggdes trycket upp igen och den började trycka ut vattnet på utsidan(säkert insidan med), så rätt säker på att det är topplockspackningen som gått, bilen är ju även nybesiktad ua, och gick superfint innan denna(motorn startar ju o låter som vanligt), men köpte en nyare bil idag och står nu och tänker på hur man skall göra med denna bil? tips? sälja som reservdelar, eller skulle någon ens våga köpa en tär packningen gått? man vill ju inte skrota den när man laggt ner så mycket tid och nya delar på den:/...(räknas inte som marknadsföring eller reklam, vill bara ha tips vad man ska göra)
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Antingen lagar du bilen, motorbyte kanske blir smidigast? Detta endast om du grejar själv eller har någon "svartmek" annars lönar det sig nog inte då dessa bilar inte står speciellt högt i kurs.

Smartast och enklast är nog att bara slänga ut den för ett ok pris på blocket som rep.objekt. Hade inte skrotat den i alla fall.
ta
43
tapir
525 91 e34
Såg precis en sådan motor på bildelsbasen för 3795kr som gått 16372 mil!

za
20
zaliosus
Bmw 118d -14
Tack för råd, ja blir ju enklare o sälja den som den står ju, kanske mer betalt för delar, men över en lång tid och sen bli ståendes med ett vrak:/
får testa att lägga in den på blocket som den är och se helt enkelt..
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej

Är ingen expert, men jag har sålt ett par bilar och en traktor som varit defekta på blocket, till vad jag tycker är förvånansvärt höga priser. Så misströsta inte, var helt ärlig med defekten och lägg dig inte på för lågt pris från början. Du vet väl vad bilen hade varit värd felfri. Dra sedan ifrån reperationskostnaden hos någon "svartmek" o lägg på lite prutmån. Det verkar alltid finnas folk som ser klipp när dom skruvar själva.

MVH Lansman45
Jag tror inte på att sälja befintligt skick. För två år sedan försökte min chef sälja sin 523iA-98 med defekt topplockspackning på blocket han försökte med lägre och lägre pris men ingen var intresserad. Jag köpte den av honom för 1000kr och sålde den i delar, tjänade till slut 1500-2000kr med en del arbete. Visst din låter fräschare men det är säkert mer lönsamt att sälja i delar eller laga upp. 523an hade förutom topplockspackningen lysande airbaglampa och fel på en abs-sensor i övrigt hyfsad.

Kanske lättare att hitta köpare om du inte bor i Stockholmsområdet utan mer mekvänliga trakter.

Mvh Stephan
za
20
zaliosus
Bmw 118d -14
vi säger att man kräver 5000kr för hela bilen, vilket jag själv aldrig hade köpt den för då jag kan köpa en fin för 15000kr, så känns det ju lite fel, har laggt ut närmare 25000kr på att frächa upp den dem senaste 3mån, bara lyktorna kostade 3500kr, däcken 3200kr, känns ju som att bara att sälja av ett fåtal grejer som kommer man upp i dessa 5000kr lättare,dock bli ståendes med ett chassi som är svårt och få iväg, knepigt, inte roligt och plocka ner en annars fin e39 pga detta fel, samtidigt om jag hade haft en halvtaskig e39 så hade ju det varit guld värt att köpa den och plocka däck o lysena o lite annat och komma undan billigt.
Den går ju att starta och köra(är inget vatten i systemet nu direkt, så fort den bygger upp trycker så trycks det ut, och vill ju inte ha in mer i motorn), så att låta någon provköra vore väl rätt dumt? även om ja förstår att man vill se så att lådan funkar osv?
za
20
zaliosus
Bmw 118d -14
Nu har den genomgått en undersökning, topppackningen var hel, inget vatten i motorn och inget skit eller avgaser till vattnet, men en slang var det hål i, men kan inte riktigt lura ut vilken det kan vara, bifogar en länk om någon vet vilken det är, Länk
Det är den som sitter längst bak på bilden ganska högt upp,
Kan det vara denna:
Länk
Tycker den ser rätt lik ut.( svårt att se på plats då det är en del att plocka bort innan man ser hela. så lite osäker om det är den och om placeringen är exact densamma, men kunde inte se så mycket fler möjligheter när vi kollade på plats än att det skulle vara just den slangen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.