|
|
|
|---|---|
|
Om man läser den senaste av bilsport han som byggde Volvo att han inte kunde trimma sin S40 för att den var helgodkänd bil... Men inte en Volvo 850 så den kan man trimma inprincip hur mycket som helst och gå igenom bes. Man tycker att det borde gälla BMW bilar som ej är helgodkänd bil, någon som råkar ha bättre kolla på detta än mig? Om min hypotes stämmer kommer vi nog se rätt många fler turbo bilar i framtiden... Tackar för alla svar! //Daniel | |
|
Tror att det är lättare att få papper från Volvo på ombyggnader av motorn. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jepp. BMW släpper inte några som helst papper när man börjar prata ombyggnationer. Inte någonting. Någon slags policy tydligen. Volvo har väl däremot inget att förlora... |
|
|
Hej, Volvo lämnar väldigt sällan ut papper såvida det inte är till något som gynnar dem, dvs VOC och liknande. Trimning och dylikt är precis lika impopulärt hos Volvo som hos andra tillverkare. Det är precis samma regler i övrigt, bilar före -75 har gynsammare avgaskrav vilket leder till att man kan i princip slänga ned en aktersnurra från en båt under huven och besikta med ett stort flin över käften. Därför är ju såklart 242 -75 en väldigt populär bil att bygga på. Enda skillnaden mot helbilsgodkända och ej helbilsgodkända är att man i princip måste ha matching numbers rakt igenom (ska man hårddra det får man inte ens byta tändstift till annan modell än vad som förespråkas av tillverkaren). Mvh David |
|
|
Det är bilindustrin som till stor del lobbat fram helbilsgodkännandet så varför skulle de hjälpa oss att kringgå den lagen. Men att trimma (för tävlingskörning) är inget problem alls om man håller sig inom reglementet :-) /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
Det räcker förvisso att man är duktig på att lura ögat. Exempelvis Haltech bygger man ju givetvis in i orginal insprutningsboxar osv. Sen ger man blanka fan i att montera massa neonfärgade silikonslangar och dylikt, det får bara hornen att växa i pannan på SBP. Trimma lugnt, SÅ noga är dom inte när man besiktar bilen. Har åkt igenom med ett knippe obskyra fortskaffningsmedel utan att dom noterat något. Mvh David |
|
|
Håller med David. En massa neonfärgade slangar och annat som sticker i ögonen,får dom att undra lite extra.Jag eftersträvar alltid att hålla mig så mycket jag kan så det ser ut som original.Det som sitter innanför och dom inte ser har dom ju inte ont av,bara man ser till att avgasvärdena ligger bra.Jag har oxå fått igenom en del bilar med mycket mer trimm än vad som är godkännt. hjorten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.