AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
747

Problem med rattutslagsgivaren

Va
2
Varga 535
535iA-99
Har en Bmw 535 årsm 99,Har problem med rattutslagsgivaren,den styr ju antispin systemet,vart sitter denna givare,e den bakom ratten,så att den måste monteras av eller sitter den längre ner på rattstången?Skulle bli väldigt glad med lite hjälp,Mvh Varga 535

Hej,

Rattvinkelsensorn sitter på min bil lite längre ner på rattstången och avlägsnas också nedifrån, så att säga. För att lossa den, måste man, enligt BMW TIS, först ta bort ratten, airbag och något mer (vill jag minnas), sen dela rattstången vid korsknuten ca ovanför pedalstället, skjuta nedre delen av rattstången nedåt (eller övre delen uppåt, men det tror jag inte) så att sensorn kan föras mot den delade öppningen och avlägsnas.

Lite kort beskrivning, och kanske fel för din bil, men jag tror i huvudsak riktig. På nätet finns ju allt, kolla removal of steering angle sensor bmw e39 t ex.

/Lennart

Edit: på nätet kan du också hitta förslag på hur att laga givaren. Inte fel, om du gillar att besegra materien. :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Mycket vanligt är att kalibrering hoppar ur för styrvinkelsensorn. Kan bero på att man bytt delar i framvagn eller att man slagit i fram kanske.
Har den det så finn en felkod på den. Så börja med att läsa felkoder så du inte river halva bilen i onödan.

Har du inte grejer för att diagnostisera så har jag till salu som både kan läsa felkoder och kalibrera styrvinkelsensorn.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Va
2
Varga 535
535iA-99
Tack för hjälpen,får ta mig en titt på detta efter jul helgen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.