|
|
|
|---|---|
| Tja min bmw 330 e46 slutar inte lukta bränd olja. Läcker ingenstans nu. Men har gjort det från en packning. Har försökt rengöra men spelar ingen roll vad jag gör rent. Den börjar bara lukta när den är tillräckligt varm och när man står stilla på tomgång! Luktar inne och ute. Ute luktar det från kylaren om man luktar fram vi gallret, kan det lunta bränt från kylaren.? Eller har ni tips på ställen det kan ligga olja kvar på som inte blir tillräckligt varmt under körning något rör eller ngt som bara ger ut doft? | |
|
Hej! Hade exakt samma fel. Verkstaden bytte det ena och det andra tills riktiga felet hittades. Packningen till motorn hade blivit dålig och spruckit lite i gummit. Så byt packningen och täta så kommer lukten försvinna helt. Handlar om att oljan droppar ner på varma delar i bilen och lukten går in i kupén. |
|
| Har precis bytt ventilkåpspackningen. Den läckte så därifrån det droppat. Mel lukten försvinner inte!! Måste ligga på ngt ställe som bara blir varmt men ej så oljan försvinner | |
| Har du gjort en motortvätt? Kikat under bilen om det kan va felet. Tex vid hardyskivan. | |
| Sprutat en jäkla massa brake cleaner vid senast oljebytet. Känns som det kan ligga under motorn som man inte ser ovan eller underifrån. Sen tycker det luktar från kylarn? Kan det göra det. Eller e det oljedoften som sipprar ut där med? | |
| Har din bil AC? | |
|
Oljan kan ligga kvar rätt länge, och lukta av varma grenrören etc. Hur långt har du kört sedan bytet av ventilkåpspackningen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Oj inte många mil. 15-20? Mkt korta sträckor.. | |
| Hur många mil kan det ta då? | |
| All befintlig olja som finns kvar på motorn som du inte tvättat bort måste ju liksom brännas bort, och det tar ju ett tag. Jag hade samma upplevelse med min 850 och den läckte från ventilkåpspackningen. Våren 2013 bytte jag den och då försvann den brända oljelukten. Jag minns dock inte hur lång tid det tog men du kanske måste köra upp 1-2 tankningar. | |
|
Satte du på lite extra packningsmassa eller du bytte enbart packningen rakt av? Enbart packningen kan ha lite problem att täta vid de här U formarna fram och bak. Likaså brunnarna till stiften. Mest så det inte fortfarande läcker för dig någonstans och du väntar och väntar, men ingen bättring. |
|
| La tätningsmassa i halvmånarna :) | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Även de bakre? Min slutade inte heller. Det var från halvmånarna det kom. Trots packningsmassa. Det letade sig nedåt från halvmånarna. Det sitter sjukt fina små spår i godset i halvmånarna som jag missade att plocka koks ur. Fick plocka av igen och gå på med en rits i spåren. Pilljobb. Sen nu massa o ny packning. DÅ vart det tätt. Anders |
|
A tagit bakre och pillade ut allt som fanns där i och om jag känner i bak så e det snustort där |
|
|
Kör 100-200 mil och se vad som händer! Luktar det fortfarande bränd olja då, kan du gå vidare och felsöka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Motortvätta så kommer du lättare se vart det läcker. |
|
|
Tilltäppt vevhusvent ger övertryck i motorn med lätt läkage och lukt som följd. Vanligt fel på E46, främst 330i. Fixade nyligen detta på en kamrats 330xi. Den luktade bränd olja men fanns inga synliga läkage. Bytte vevhusvent och den slutade lukta. Kör så det ryker! =) |
|
| Kan doften sitta kvar i ett kupé filter ? Det är duktigt gammalt.. Samt suttit sen lukten startade.. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Nej skulle jag inte vilja påstå att det gör. Det brukar lukta och även ryka från grenrör och utrymmet under huven närmast grenrör. Det letar sig in oavsett kupéluftfilter skulle jag säga. Du kan bara avgöra genom att kolla med att t ex dra ett absolut rent stycke vit bomullstrasa längs med toppen/packningen till ventilkåpan för att se om han "blöder" fortfarande. För gör den det så hamnar det ju på grenröret i slutändan och stinker. Också som Spiidfriik säger, i kombination med dålig vevhusvent så slutar han ju inte med att tvinga ut övertrycket (och olja) via ventilkåpspackningen. Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.