AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.592

Vilken diesel använder ni?

Z0
39
Z0lid
BMW 525d xDrive -2014.
BMW 525i E61.
Har läst ett gäng test på det här med dom olika diselblandningarna som finns på mackarna nu för tiden.
Statoil kör med sin Miles, Preem har egen, osv osv.

Tester:
Länk
Länk
Dock verkar testerna skilja sig lite. Iaf om båda provat samma Preem diesel, eftersom ena testet säger att den är bäst, medans andra att den är sämst.

På testerna verkar det som att det faktiskt kan skilja en del mellan bränslena.
Men samtidigt har jag läst att vissa fått problem med igenkleggade bränslefilter på vissa bilmodeller speciellt, med tex Statoils Miles Diesel.

Så vilket bränsle kör ni, tycker ni är bäst?
Har någon haft problem?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det där med igentäppta bränslefilter måste du ha blandat ihop eller.? Det var väl preem som hade problem och inte statoil då dessa byte ut sin bränsle pga problemet. Har aldrig hört talas att statoil har haft problem med just detta. Själv så kör jag just statoil/shell för att det aldrig har krånglat.

MvH Bmw 4-ever
Z0
39
Z0lid
BMW 525d xDrive -2014.
BMW 525i E61.
@peter78w
Både Statoil och OKQ8 har haft problem:
Länk
Länk

Dock verkar det som att det är lite samma märken på bilar som drabbats i båda fallen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag hade också uppfattningen att det är OKQ8 som haft problem och inte Statoil och just av den anledningen tankar jag nämligen på Statoil. Nu är det ju som så att en diskussionstråd på vibilagare.se från 2013 med tio kommentarer är ju inte samma sak som att "Statoil också haft problem med sin diesel".

Rätta mig om jag har fel, men är det inte mest 1,6liters-motorer som haft detta problem?
Z0
39
Z0lid
BMW 525d xDrive -2014.
BMW 525i E61.
@alexanderK
Sant, men läste det på något mer ställe också.
Men överlag så verkar det helt klart som att OKQ8 och Preem varit dom med dom stora problemen iallafall.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har tidigare kört på Shells diesel i min F10 535d, men har sedan september kört på Preems Evolution-diesel. Jag kommer ca 5% längre på Preems bränsle an Shells vid samma typ av körning.
Z0
39
Z0lid
BMW 525d xDrive -2014.
BMW 525i E61.
Såg skyltar utanför OKQ8 idag som det stod typ "Nu ännu bättre diesel!"
Har dom precis bytt igen?
Eller är det sen dom gjorde om senast efter kritiken om bränslefilter som kleggat igen?
Transocean
Tankade idag NEXBTL HVO från finska Neste Oils. En ny typ av förnybar diesel på den norska marknaden. Dock inte godkänd av BMW än :-) Hur som helst så knattrar N47:n något mindre nu. Återkommer med förbrukningssiffror senare. Denna soppan skall visst ha något mera energi än vanlig fossildiesel.
Transocean
Glömde länken om det är någon som undrar vad jag har tankat...

Länk

Länk

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Jag har slutat tanka diesel från OKQ8 iallafall... jobbar på en färja som får diesel från dem och våra bränslefilter där ombord blir helt jävla igenkleggade...
Nu är det väl iof inte riktigt samma sort diesel som vi kör ombord på färjan och som man tankar i bilen... men men... inget OKQ8 för min del iallafall...

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Jag har tankat min E91 i 3 år på OKQ8, o har inte haft några som helst problem.

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag kör på blank diesel, oftast Preems MK1 utan RME. Har hänt att jag måste tanka bilen på vanlig mack, med RME - har dock inte märkt någon större skillnad i förbrukning eller hur motorn låter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.