AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.125

KÖPRÅD: BMW 320, diesel eller bensin? Budget under 100 000kr

Sida 1 av 2
Hej

Har börjat intressera mig för BMW 3-serien. Tycker bilarna ser riktigt schysta ut och passar min budget. Är verkligen ingen bilkännare men har läst mig till en del.

- Vad ska jag tänka på när jag kolla på en bil?
- Finns det någon modell eller årgång man bör undvika? Diesel eller bensin?
- Vad är rimligt att betala? Jag siktar på något som gått under 15 000mil.

Jag räknar med att köra ungefär 1500-2000mil om året. Relativt kort strecka till jobb ca 3km, räcker det för att en diesel inte ska sota igen? Kör längre strecka kanske en gång i veckan. Är det värt att leta efter en bil som har dieselvärmare med fjärr? Bor i norrland utan tillgång till garage så kommer bli många kallstarter och vet hur underbart det är att komma ut till en varm bil men hur effektiva är dessa på bilar som börjar bli 6-8år gamla?

Tittar på manuell, känns som att automat drar mer bränsle och vill ha mer service?

Budget är runt 100 men hade gärna kommit ner mot 80 000kr.

Vilka servicar har jag att vänta mig runt dessa miltal och vad bör jag passa mig för?

Har sett att det skiljer mellan 150 och 177hk mellan årsm -07 och -08? Antar att 177hk är mer bränslesnål och effektivare?

Enormt tacksam för alla tips och hjälp jag kan få. Länkar några blocket annonser jag tittar på.

Länk

Länk

Länk

Länk (fyrhjulsdriven vilket hade varit trevligt men högre förbrukning och mer service?)

Verdi
Köp en bensinare. Billigare, passar bättre med manuell låda...
Kan denna vara något att ha? 1 ägare och 13 900 mil. Men känns lite dyr?

Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Dyr, ja kanske?

Men, komplett historik?, en ägare, (svensksåld) förhållandevis välutrustad bil. Är det en seriös firma?

Det enda jag inte gillar är fälgarna. Kanske är det vinterdäcken som sitter på och sommardäck på originalfälg finns?

Sen kan du säkert pruta lite om du inte har inbyte osv.

E

be
113
begell
X3 30e -20
Länk

Byns BMW-handlare, prova!
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
På samma sätt som du måste bestämma om man ska ha manuell eller automat innan köp bör du prova bilar med och utan sportstolar innan du bestämmer dig. Dom flesta på detta forum röstar nog för sportstolarna, som har fler inställningsmöjligheter t ex ställbar längd på lårstöd, möjlighet att höja stolen i framkant.

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Satsa på en 3:a med en sexa. De går så fint. Det är helt olika bilar, dieslelfyra och bensinsexa. Men räkna med att den drar 1,5 liter milen till jobbet.

Jag installerade motorvärmre och kupevärmare på min bil för 8000 på Mekonomen. Om du iaf kan ha en sladd med el där du bor?
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Och jag skulle slå ett slag för att satsa på ett ex med standardstolarna! Eller om du tycker att sportstolarna med dess bättre inställningsmöjligheter känns mer lockande, se till att göra en längre provkörning med dessa och se om du fortfarande efter en halvtimme-timme tycker att de känns ok. Själv ångrar jag rejält att jag satsade på en bil med sportstolar, efter en halvtimme ungefär domnar högerbenet bort p g a att stolarna är för smala och sidostödet i dynan är för högt och för hårt (för mig ska tilläggas. Andra tycker att de sitter utmärkt i sportstolar men viktigt att prova själv vad som passar för dig).
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
3 km till jobbet? Skaffa cykel och en Z4 som du tar fram på helgerna istället. Så korta sträckor kan ju ta knäcken på vilken bil som helst, speciellt BMW om du inte stödladdar.

Lycka till.

Ps. Min nederdel domnar också bort efter ett tag med sportstolar i ettan.

/Borgen
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ja, det är promenadavstånd faktiskt!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nä de är ju ingen lång sträcka du har till jobbet precis. Så korta sträckor mår ingen bil bra av i längden.
Har du inte tillgång till ett el-uttag där du parkerar skulle jag definitivt leta efter en bil med värmare. Hur kul är det att stå och skrapa rutor var och varannan dag? Men framför allt, kallstarter så ofta med så korta körsträckor är verkligen nåt som inte rekommenderas.

I ditt fall skulle nog jag också säga en bensinmotor även om den är riktigt trist i jämförelse med dieseln. Om vi nu pratar 2-liters motorer.
Så korta sträckor mår dieseln "ännu" sämre av än bensinen.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag har 8 km till jobbet. Motorn blir precis 90 grader. Perfekt
Ri
18
Ribeye
325i -06
Ja, du Nystrand - det är en svår men ytterst angenäm uppgift du har framför dig; att leta och köpa 3-serie.

Jag har alldeles nyligen varit i precis samma situation som dig så kan ju delge hur jag tänkte och resonerade. Faktum är att jag köpte den tredje bilen som du länkat till; en 325i -05 bensin med M-chassi så den är off the market. :o)

Jag har ungefär 15 km enkel resa till jobbet och ville ha en bil som var bekväm, komfortabel, med viss prestanda och gärna ha det där lilla extra. Och man kan ju enkelt uttryckt säga att valet mellan diesel och bensin för mig var en fråga om ekonomi samt att gå på känsla eller förnuft. Jag ville inte lägga mer än 100 000:- och då finns det inte jättemånga diesel att välja på. Och skatten är ju typ 1500:- dyrare på de tidiga E91:orna så det spelade också in. Men efter att ha testat de raka sexorna så var jag såld - det är underbara motorer. De kräver ju lite varv för att blomma ut så en typisk morgontur till jobbet kanske du inte märker av dina 218 hästar. Men om du vill så ligger de där och ruvar och väntar på att få komma fram. Och accelerationen är inte plötslig och direkt som på moderna dieslar utan mer majestätiskt ruvande och gradvis. Tycke och smak men jag gillar det. :o)

Bränslemässigt drar den 0,9 l/mil vilket jag kanske kan tycka är liiiiite i mesta laget för en pendlarbil men ändå helt OK. Man måste ju alltid väga det mot prestandan och känslan man får och sedan avgöra om man tycker det är värt det i förhållande till bränslesnålare.

Beträffande 320i så är det inget fel på den men det är en mycket mer alldaglig bensinmotor på 150hk i de tidigare årsmodellerna och har inte alls den karaktär som 325i. Visst drar den något mindre men den kommer också att jobba hårdare så inte säkert att det skiljer avsevärt. Och beträffande skatt och försäkring handlade det om några hundralappar vilken i det stora inte spelar så stor roll. Så jag skulle tro att om du är motorintresserad kommer du att uppskatta och inte ångra en 325i istället för 320i.

Sportstolar eller vanliga? Jag har sportstolar i läder och tycker de är underbara. Men nätet är enigt om att detta är högst individuellt; standardstolarna är också sköna men ger ju inte samma support och det gillar vissa medan andra saknar det. Provkör någon timme så kommer du att märka vad du gillar. Men tänk då på att justera sportstolarna så gott det går - det finns många inställningsmöjligheter och jag labbar fortfarande för att hitta optimalt stöd.

Ett tips till slut; ett bekymmer som jag hade var att jag ville ha avstängningsbar krockkudde på passagerarsidan (med två små är det tvunget). Men detta är ganska ovanligt på E90/91-generationen. Om du inte behöver det nu så kanske någon gång i framtiden? Om så är fallet begränsar utbudet avsevärt men jag tror att det är bra för andrahandsvärdet å andra sidan. Att koppla bort airbagen är snordyrt dessvärre.

Lycka till med letandet.
Tack för alla svar.

Man kan helt klart diskutera angående avstånd till jobb osv men det är lagom kul att cykla eller knata när vi snackar -15° och snö...

Har letat och letat och det känns svårt, har börjat fundera på att höja budgeten något.

Vad tror panelen om denna?
Länk

Lågt miltal, x-drive och m-sport paket. Skatt under 3000 känns överkomligt...

Är det något jag borde vara uppmärksam på med dessa bilar?

Vid vilka miltal är det "större" servicear?

Hur långt mellan servicestämplarna i boken bör vara okej?

Finns det något prutläge trots att det är en handlare? Dom har trots allt haft bilen stående ett tag...

Någon som har ett hum om vad det skulle kosta att slänga in en fjärrstyrd dieselvärmare i denna?

Stort tacksam för engagemang och hjälp!

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sitter avstängnigsbar passagerar airbag på min E91 även min brors. Men det kanske inte fanns på dom riktigt tidiga E modellerna? Sen 320 med 150hk då snackar vi tidig E46 sedan fick E46 170 hk. Vet ej vad E modellen har men borde då inte vara mindre än 170hk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Såg nu att E46 320 fick 6cylindrigt efter några år. Konstigt bara att BMW inte kunde skrämma upp den fyrcylindriga dom stoppa tillbaka i E90/91. För den är riktigt kraftlös.
Hur är det med partikelfilter på dessa bilar?

När är det dax för byte? Kan jag se det i servicedisplayen?

Jamtime
Nu är jag definitivt ingen expert på detta, men jag trodde varning för kamkjedjan på n47 motorn skulle dundra in..
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
På min vill jag minnas att avstängningsbar airbag var i kombination med isofix. Detta var tillbehör - 09! Vår Saab 9-3 Aero från - 01 hade det som standard...

Jag hade valt en bensinare alla dagar i veckan med de körcyklerna. Dessutom är ju hela ljudet och känslan mycket trevligare på bensinarna, iaf sexorna. Känns betydligt mer premium.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tillbehör tror jag knappast det var -09 med avstängningsbar airbag o inte heller Isofix.
Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Har själv en snudd på identisk bil som JXL 199 som du länkade till ovan. Jag har aldrig varit så nöjd med någon bil jag ägt sedan 1988. Går som tåget när jag långkör, ställer utan vidare upp på bus när läge ges, snål, varm... Jag har mest bara superlativer att komma med. Försäkringen kan dock vara dryg hos vissa bolag.

- M-ratten är det skönaste verktyg jag hållit i mina händer. Så ofantligt mycket bättre än originalratten som sitter i de enklare modellerna och strået vassare än ratten som normalt ingår i Dynamicpaketet.

- Sportstolarna är grymma och finns i sällsynta fall med ställbart svankstöd (standardstolarna är platta och tråkiga historier som inte kan jämföras med sportstolarna på samma dag). Jag har själv en problemrygg som genast talar om för mig om en stol är bra eller dålig. Den har aldrig trasslat efter att ha suttit i BMW:s sportstol ens när jag kört 4-5 timmar i sträck.

- Det framgick inte av annonsen, men den har hifi-ljudsystemet (syns på diskanterna uppe vid dörrspeglarna). Ett klart plus.

- Bilen har Dynamicpaketet, vilket normalt innebär sänkt och uppstyvad fjädring. Dock inte på xDrive. De har standardchassit och jag har bara positiva upplevelser av det. Bra komfort och tillräckligt bra vid forcerad körning på krokvägar.

Under första två åren med min bil körde även jag bara ca 3 km till jobbet för det mesta eftersom att jag ofta fick rycka ut och då var hänvisad till att köra egen bil. Det gav mig aldrig några problem av någon sort.

Serviceintervallerna är ca 3000 mil beroende på körstil, men gör ett mellanoljebyte vid 1000-1500 mil för säkerhets skull. 177-hästaren har haft problem med kamkedja och sträckare och tydligen var de relaterade till longlifeoljan.

Eftersom att bilen har bromskraftåtervinning som laddar batteriet krävs ett speciellt batteri som är ganska kostsamt. Jag gav 1700 kr för mitt för 2 år sedan och bytet är knöligt (inte svårt, bara bökigt att komma åt) då batteriet är gömt till höger i skuffen under golvet. Att döma av miltalet kan ett byte vara på gång. Jag vet inte om bensinaren har samma system.

Skatten ligger på just under 3000 kr och servicekostnaden är något högre på dieseln, så räkna på förbrukning, skatt + service för att se om det lönar sig att köra diesel för dig. Break even borde ligga på just 1500-2000 mil.

Att få tag på en E90-91 med dieselvärmare är knappast enkelt. Jag sökte ett bra tag innan jag slog till på min och jag hittade inte en enda en på BytBil. Eftermontering är blodigt dyrt (runt 25 000 kr), så montera vanlig motorvärmare och skaffa dig p-plats med stolpe så mår både bilen och din plånbok bättre.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.