AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.704

Ni som byter motorolja själva, hur gör ni med serviceboken?

La
56
Lars-Eric
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Jag reparerar mina bilar själv och byter självklart motorolja och filter på egen hand. Nu har jag köpt en nyare bil (E61) med fullstämplad servicebok från enbart BMW verkstäder. Jag vill ny byta motoroljan själv tidigare än vad serviceindikatorn säger och läser här på Autopower att många med mig gör likadant. Min fråga är då hur ni gör med servicebok och serviceåterställning? Fyller ni själva i serviceboken och återställer serviceintervallet eller låter ni helt enkelt bli att själva skriva i serviceboken? Är kanske synd att förstöra en snygg servicebok med stämplar från enbart BMW verkstäder... Avslutningsvis tips på motorolja till en N47 520 d -09. BMW Quality Long Life 04 5W-30 från Däckonline för 79:-/ litern inkl frakt är det OK olja och pris?

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Själv gör jag ingen notering i serviceboken när jag byter olja själv (eller annat servicerelaterat) men ser till att spara kvitton på inköpta delar typ olja och filter så att det ändå finns nån slags dokumentation på vad som är gjort och när. Kan ju vara bra att göra en notering på kvittona vilket miltal som åtgärd skett vid.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar göra en anteckning vid "rätt" position i serviceboken och skriva under själv, samt hänvisa till kvitton och anteckningar som jag sparar. Därefter nollställer jag serviceintervallet.

När jag byter olja och filter "halvvägs" in i serviceintervallet (extrabyte), gör jag ingen anteckning i serviceboken och nollställer inte heller serviceintervallet.

Har bilen gått typ 15.000 mil, kommer skicket att avgöra värdet, inte stämplarna i boken - stämplar är lätt att förfalska men skicket är ju vad det är... ;)

När det gäller olja:
En otroligt bra och mycket prisvärd olja som har äkta BMW LL-04-klassning, är Aral SuperTronic 0W40. (Aral ingår i BP-koncernen jämte BP och Castrol och är gigantiskt stora i Tyskland)

Levoil.de eller motoroel100.de är två billiga och seriösa säljare av den oljan - kostar ca 1000 kr för 20 liter från Tyskland inklusive frakt hem till dörren.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag sparar kvittot på inköp av olja resp filter, och så skriver jag datum och körsträcka på kvittot.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Alla är vi olika, jag har skrivit precis allt.
Bytt batteri, bytt växellådsolja, nya däck,
Alla motoroljebyten, dieselfiltret, mm
Datum och mil för att själv komma ihåg.
Tycker själv om att se det på en beg bil som
jag ska köpa.

Mvh Jonas B
La
56
Lars-Eric
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Tack för era svar så långt. Johan B; jag kollade på motoroel100.de men hittade bara Aral Super Tronic 5W-30 á 4Euro/litern (nästan lika billigt som mjölk) i Longlife 04, inte 0W-40. Vilken viskositet bör man använda om kan kör mycket kallstarter och korta sträckor i nordiskt klimat? 0W-30 eller 5W-30?

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tycker att 0W-30 rinner igenom min E39 520i för fort. Vill gärna ha tjockare olja för att slippa fylla på varje 100 mil. Beror säkert på min M54 motor som är lite sliten efter 33 k mil
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Skriver i serviceboken o stämplar med namn o nummer.
Även de extra oljebytena men inget annat.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Stugsittaren, är ventilkåpspackning och oljefilterhuspackning täta? Dvs så det inte försvinner olja där.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hmm Du menar att det kan finnas ett samband mellan ventilkåpspackning och all olja som rinner på förarsidan om motorn, styrväxel och växellåda. Undrade just om det :0)
Det börjar högt upp och det ser bättre ut runt oljefiltret. Tack för tipset.
Bytte på en tio år äldre merca. Den var stel och gick som en torr pinne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läcker det olja på förarsidan i större mängder, är det troligen packningen mellan oljefilterhuset och motorblocket som läcker!

Packningen kostar bara några kronor men det är lite jobb att byta.

Det är ett vanligt fel.

Mvh
Johan B

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Ajdå. Får kolla om det finns läckage vid oljefiltret med spegel eller något. Har för mig att det är lite skruvande för att komma åt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lars-Eric, de har nog bara 0W40 Aral-oljan på 20-litersdunk:
Länk

Men den oljan är ruggigt bra, så köp en dunk och sedan har du olja för flera kommande byten! ;)

Levoil, brukar (ibland är den slut) sälja 4 liters-dunkar av samma olja om du vill köpa mindre kvantitet.

Mvh
Johan B

La
56
Lars-Eric
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Johan B; Tack för tipset: 21 liter Aral Super Tronic 0W-40 olja är nu beställt på väg från Levoil till mig. Har aldrig riktigt gillat 3000 mils serviceintervall och om nu oljan är så billig ser jag inget skäl att inte fortsätta byta var 1000 mil även fortsättningsvis. Det är bara att läsa några trådar om N47 och kamkedjebyte så blir man övertygad...

Stämplar i boken är inte värt något utan kvitton.
och även med kvitton är det inte 100%.

På min cheva hade knappt någon handbroms, så denna gång åkte jag till en mekanisk verkstad där jag brukar lämna in min andra bil som mekar bilar och maskiner.

Hadeäven lätt oljud fram.
Meken knackade bort lite rostflagor från skivan å ljudet försvann.
Enligt stämpel och kvitto så var klossar bytta för 2k mil sedan runtom.
När han tog av hjulen bak för att justera handbromsen så var beläggen tunnar bak än fram.

Tack för den servicen inte undra på att handbromsen knappt tog, de har väl inte ens lyft av hjulen bak.

Så mycket var den originalservicen värd.
Det blir att komplettera själv med byte av belägg bak.

När jag servar själv så gör jag notering i boken och sparar kvitto med datum och miltal, sådant uppskattar jag när jag köper bil det ger mig intrycket att man tar hand om den.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Så här gör jag:
-Bmw-servicear enligt plan förs in i den fysiska serviceboken.
-Denna info samlad med alla övriga oljebyten, inköp och åtgärder som rör bilen matas in i en excel-fil på datorn.

Iom detta kommer nästa ägare få full koll på bilens historik. Samlat på en usb-sticka finns all info om när man gjort och köpt vad hos vem och till vilken kostnad.
Supersmidigt men kanske lite nördigt ;o)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min nya har ingen servicebok att bläddra i,
Bara hos BMW med nyckeln. Har tryckt upp
nya blad för att komma ihåg själv. Även köpt
extra oljebyten hos BMW som görs mellan
ordinarie ( får stämplat där med).

Mvh Jonas B
Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Du kommer garanterat att bli lika nöjd som jag med Aral oljan, min motor(m57) blev helt tyst och fick en len gång, även som kall.
Tidigare började lyftarna väsnas vid 7-800 mil, med Aral supertronic 0-40 var motorn lika tyst efter 1300 mil och olje byte gjordes enbart av dåligt samvete. (motorn har gått 29000 mil)

Antecknar i serviceboken.
Nollställer service-indikatorn i bilen.(varför inte ??)

Antecknar Datum resp km samt oljesort ( Aral-Supertronic 0w40 ) samt org filter (olja/Luft).

Sparar enbart kvitton på övriga utbytes-detaljer utom ordinarie oljeservice/filter etc.
Exvis styrleder,lager mm.

Sett exempel på stämplade serviceböcker som varit "fullstämplade" med rätt stämpel och rätt intervall,men där inte ens oljestickan gått att dra ur motorn,inte ens med våld !!!!!
Detta exempel fanns i Västerås hos Bäckmans Bil och rörde en 2005:ans V50 T5 med 25000 mil på mätaren.

Yngsta grabben va intresserad av denna bilen.
Sa till försäljaren efter han påpekat att bilen faktiskt var "fullservad" enl boken,skulle du köpa en bil när inte ens oljestickan går att dra ur ???
Han svarade "troligen inte" på min fråga ;)

Blev ingen affär på den bilen (Obs! inget ont om Bäckmans bil,däremot Bilia som stämplat boken !!! )

We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag skriver i serviceboken och sparar alla kvitton i olika pärmar (en för varje bil).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.