|
|
|
|---|---|
| Kollar på ny bil med budget runt 45k€'. Cayenne lr ML, vilken rekommenderas och motivering? Eller nån annan bil som sticker ut ur mängden för samma pengar. | |
| Har kört båda modellerna, skulle utan tvekan välja Cayenne. Modellen som kom 2011 är helt klart min egentliga favorit bland SUVarna. Försök hitta en bil med luftfjädring! | |
|
Jag hade valt Porsche Cayenne före Mercedes ML, men det ska sägas att jag aldrig har kört vare sig en Cayenne eller ML. Men även om det är en SUV så borde ju en Porsche vara mer körglad än en Mercedes. |
|
| Det skiljer 10'€ mellan likvärdigt utrustade och med samma mil. Mercedes känns plötsligt billig. Eller så får man ta en Cayenne med mer mil. Dagens ilandsproblem😮 | |
Verdi |
ML ser ju ut som en gammal Saab 9-5 på styltor. Saab 9-5: Länk ML: Länk Är C-stolpen som förstör allt. Porsche Cayenne har blivit snyggare med åren men det är ändå lite av en bastard. Min personliga åsikt är att man inte ska köpa en SUV alls om man prioriterar körglädje. Komfort och "sitta högt"-känsla samt hög status är väl vad det handlar om? Mina val i SUV-segmentet är Range Rover Sport (helst nya modellen) och BMW X5. Möjligen skulle jag titta på Jeep Grand Cherokeee också men tveksamt. Föredrar europeiska bilar. |
| Vill du ha en bil som "sticker ut" tycker jag ML är ett bättre val, dessutom en snyggare bil. Cayenne är lite nja i mina ögon... Har bara kört Cayenne och det var en ny diesel för ett par år sedan. Riktigt trist faktisk, men man kan väl anta att ML är samma typ av körupplevelse med. | |
|
Det beror en hel del på vad man prioriterar. ML - komfort och utrymme Cayenne - Körglädje Du lär dessutom få en åtminstone 2 år nyare modell för samma pengar om du väljer en ML. Personligen gillar jag Cayenne väldigt mycket. Den är riktigt fin att köra! Men den är inte särskilt bekväm samt ganska dåligt ljudisolerad. Känns dessutom väldigt omodern i interiören. ML är däremot rymlig och bekväm men är som att köra en lastbil i jämförelse. Min personliga favorit är X5. Den hamnar någonstans mellan dessa två i komfort kontra körglädje. Dessutom tycker jag den är tveklöst snyggast. Vill du sticka ut och tillhör de som gillar formen har du även X6. Är det för övrigt just en SUV du är på jakt efter? Det finns massor med roliga bilar i den prisklassen annars. |
|
|
ML är ju vansinnigt ful. Det spelar nästan ingen roll hur bra den är. Den är för ful att bli sedd i. En chef i koncernen har en ML63 AMG och inte ens den är snygg trots 20+" fälgar. ------- //Lövet |
|
| Du säger det som om det vore ett faktum... Det är så klart en smaksak. Även om jag själv inte tycker ML är den snyggaste SUV:en på marknaden är den långt ifrån den fulaste anser jag. ML63 AMG tycker jag t o m är riktigt fet. | |
| Nya x5 är för dyr, och e70 är för gammal. Kan även tänka mig en cls eller panamera men tror att en suv är mer lättsåld. För mig spelar suv/coupe/sportbil ingen större roll så länge det inte är "svennebil". | |
|
Tycker Amli sammanfattar det bra: komfort eller körglädje. Helt olika profiler. Personligen så gillar jag Mercedes GL. Mäktig ... |
|
|
Om man tycker Cayennen är trist undrar jag vilka preferenser man har för en bil - visst, den ger inte samma närvaro som en Carrera men jag blev riktigt överraskad av den Cayenne diesel jag testade - styrning, drivlina och även motorljudet i dieselsexan är fenomalt! Väljer man en bil med luftfjädring - vilket är ganska vanligt tillval - så försvinner stötigheten också. Nuvarande modell är dessutom relativt skottsäker jämfört med förra modellen som ju är ett sorgebarn i jämförelse. ML:en blev jag aldrig klok på. Stort bagage och rymligt baksäte och körmässigt kändes den som en perfekt Volvo ungefär. På gott och ont :-) OK - jag är iofs Porsche frälst så jag tycker valet är mycket enkelt i detta fall ;-) |
|
|
Köpte en Cayenne med luftfjädring. Nästa bil får bli ML. @Kristoffer_L Instämmer på alla punkter. |
|
Terry N |
Välkommen att köra luftfjädrat! Mkt skönt! |
| Grattis till nya bilen! Vad är blev det för årsmodell och utrustning? | |
|
2012. PASM inkl luftfjädring, 14 vägstol & navi var krav. Allt annat är bonus. |
|
|
Sålde min Cayenne häromdagen. Efter 18 månader användning har jag kommit fram att det här var den mest kompletta bilen jag har ägt. Kan egentligen inte hitta nått negativt förutom driftskostnaderna. Så nu börjar jakten på ersättare och jag välkomnar tips och ideer Budget max 60k€ men är gladare om jag kommer ner under 40k€ Krav: * ej svenson bil (typ 5-serie/E-klass/A6 m.fl) * 2+2 eller fler sittplatser * 0-100km/h <7s * 2012 och nyare * mil ointressant sålänge det återspeglas på priset * hyfsat eftertraktad modell på 2.hd marknaden....jag vill inte bli stående med den * ägarhorisont max 12mån Kan tänka mig allt från SUV via limosin till sportbil. |
|
| Kan tipsa om x5 f15. Kommer precis hem från Italien med vår 2014 30d. Körden 170 mil i sträck Lyon - Skåne, komfortstolarna levererar ! Trots 20 tums fälgar ( däck 275/315 ) och vanlig standardfjädring så är komforten bra. 30d motorn låter fint från 2500 till 4500. | |
|
@Christer Är faktiskt inne på X5, men då en 40D eller M50D. Har fått för mig att 30D är lite för slö, men den kanske går att chippa? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.