|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Det är så att min bmw 525i touring e39 dog under en färd i 140 och fel växel las i. vilket innebar att motorn rusade upp i max varv och sen dog. Och nu står den helt utan komp. Flickvännens bror har tagit bort front osv och hittar inget fel på varken kamkedjan eller kolvar och ventiler. Några andra idéer? Läste något om ventiltryckare, kan dom påverka något? Mvh Samuel André | |
|
Vilken växel las i vid vilken hastighet och vilket varvtal pratar vi om? Risken är stor att kamkedjan har kuggat över... Hur har kolvar och ventiler kontrollerats? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tvåan las i cirka 140 ist för fyran som det var tänkt. Kedjan har vi kollat och den ska sitta rätt samt att vi kollade ner i tändstiftshålen med kamera och lampa för att kunna se ventilerna och kolvarna. och det såg ut som det skulle. |
|
|
Öppnar och stänger ventilerna när motorn dras runt? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur kan man kolla det? den har som sagt ingen komp, går väldigt lätt runt. alltså för lätt.. | |
| Tvåan i 140 är väl uppåt 9000 rpm! Rejält övervarv. Du har krökta ventiler i bästa fall, ett kompprov kommer bekräfta denna sorg:( | |
| Ah men då så ingen komp = krökta ventiler, eller ännu värre att ventiltallriken gått av o "massakrerat" cylindern... | |
| Om man kollar med kamera som vi gjorde, kan man se om de är krökta då? | |
| Tveksamt...Men du borde kunna se märken på kolvarna med lite tur...Har ventiltallriken gått av så kommer ni se det... | |
| syns inget på kolvarna. får provtrycka på fredag när jag åker dit igen. | |
| Det räcker med att ventilerna krökt sig typ 10 grader så kommer kompen vara "noll". Är de krökta nån enstaka grad så går motorn "normalt" allt som oftast. Jag råkade ut för vipparms ras på en 323i -84 jag hade, ej pga övervarv. Renoverade toppen o upptäckte att 2 cylindrar hade lätt krökta ventiler på insugssidanm helt säkert efter ett tidigare kamremshaveri då det fanns små men tydliga spår på samtliga kolvar. De som "fixade motorn" måste ha slarvat, men trots detta så gjorde bilen lite över 200 på mätaren, med sliten kam/vippor. Efter min renovering blev toppfarten 215 på mätaren :) | |
| okej, uppskattar all hjälp! ska komptesta den på fredag! :) | |
|
Jag gjorde exakt samma sak på en 328 för många år sen men den bilen gick men ojämt, efter mycket om och men så konstaterades krökta avgasventiler. Trots detta var kompet inom tolerans. Hela historien finns här:Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
OlaO: Haha, ser att jag svarade nästan exakt likadant i din tråd för snart 13 år sedan:) (9000 varv....). Som sagt det lär vara "några krökta ventiler". Man borde ju kunna trycksätta cylindern (när den är i TDC!) med lite lagom tryckluft (inte för mycket för då går motorn runt...) via tändstiftshålen o förmodligen kunna höra var det pyser rätt bra, o till o med känna luften flöda om man bemödar sig att plocka loss insug respektive avgas-grenrör... |
|
| Jobbigt gjorde samma sak med min 330 2an i 140 skulle lägga i 4an bilen dog men var bara starta om som tu var var 1 par år sen nu | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.