AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.165

Dött batteri samt kupé fläkt 320D -09

Gr
19
Graanaas
325i coupé -06
Hej!

häromdagen då min sambo skulle på jobbet ringde hon och sa att bilen har helt död. så jag åkte hem och insåg att batteriet var urladdat. så vi kablade igång hennes bil med min BMW 325i.

När bilen startat så fungerar inte kupé fläkten. Jag ställde in den i garaget och laddade batteriet. när batteriet var fullladdat så fungerar ändå inte fläkten. och idag 2 dagar senare är batteriet helt urladdat igen...

vad ska jag göra?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tippa på att fläktmotståndet ("svärdet") är kaputt - de kan dra ur batteriet och då inte fläkten fungerar längre är det ytterligare en indikation på att det är kass.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
19
Graanaas
325i coupé -06
Okej, blir till att köpa nytt batteri och motstånd då :) tack för hjälpen!
Batteriet är det nog bara å ladda på.
Ladda det och mät tjuvström om du har möjlighet.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Fläkten fungerade inte på min E60. Det berodde på att batteriet var dåligt så bilen slog av fläkten. Bytte batteri och fläkten funkade direkt.
Gr
19
Graanaas
325i coupé -06
Hm ja jag har just beställt ett fläktmostånd, lär komma nu till veckan. Jag hade faktiskt en tanka på att sätta över mitt batteri till sambons bil för att se om det skulle funka.. Men vi får se när motståndet kommer.. Är det någon som har någon erfarenhet av att byta dessa motstånd?
Gr
19
Graanaas
325i coupé -06
Hej igen! Nu har jag bytt motstånd men det funkar fortfarande inte, och den tjuvdrar 8ah.. Vi tror vi har lokaliserat felet genom att rykt säkringar, dom säkringarna vi ryckte gick till en symbol som var som en termometer. Har googlat men inte funnit vad den betyder. Såg nu också att panelen till fläkten betedde sig konstigt. Knappen som startar Max kapacitet på fläkten funkar inte.. Och ibland så när man ställer värmen på förarsidan så ändrar den samtidigt på passagerar sidan.

När jag hade tändningen på en längre stund så började motorlampan att lysa gult, men när jag startade bilen så försvann den..

Jag har även läst av bilen med en dyrare och lite mer avancerad OBD2 läsare, men den hittar inga felkoder..

Nu börjar jag bli i desperata behov av hjälp!

Dr
362
Drib
325i-08
Bara som lite infio:
E9x ska dra ca 10A efter att man stängt av bilen eller väckt bilen (ex öppnat en dörr). Detta gör den under flera minuter för att successivt minska; efter 30/60 minuter är det ev bara larmet som drar ca 22mA.

Detta beskrivs graf på sidan 42, men det kan finns mer läsnyttigt i länken?
Länk

Tjuvdrar den fortfarande efter att den hamnat i sleepmode?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Ett långskott. Kanske ECUn har hängt sig en evig loop. Hade det att bakrutevärmaren inte funkade och tog bort batteriet i ca 30 minuter. Nu funkar värmaren igen
Gr
19
Graanaas
325i coupé -06
Nu har jag kollat. Bilen har varit orörd i 1h och 30min. Och den tjuvdrar ändå 2 ah.. Det låter för mig inte så korrekt. Har ni någon aning? Jag ska prova köpa en ny kupéfläkt och montera och se om det funkar då..

Termometer kan vet vara yttertempgivaren?
Dr
362
Drib
325i-08
1. Fick du ordning på LCM enligt ditt andra inlägg?
2. Om bilen drar 2A skall du få felkod från DME.
3. Har du provat att koppla ur IBS:en?
4. Innan du köper ny fläkt; prova att koppla in kraft direkt till fläkten (för att se om den snurrar).
5. Isb 4, kontrollera även tjuvströmmen när du ändå kopplat ur fläkten.
6. Om bilen drar 2A kommer detta att generara värme. Koppla in batteriladdare och sätt på "supply" (=13.5V för att få maximal effekt). Känn efter om någon modul eller komponent är varm (Detta är svårt då alla moduler är svårtillgängliga, således kanske det sista du ska göra)
Dr
362
Drib
325i-08
Hur har det gått? Vore trevligt med lite återkoppling.
Gr
19
Graanaas
325i coupé -06
Ja hej igen! Tack för all hjälp, självklart ska ni få en återkoppling.

Som jag skrev i förra inlägget så drog bilen 2 ah. Jag rättar mig det stämmer inte för att bilen hade dragit ur så mycket ström ur batteriet så det fanns inte så mycket mer än 2 ah i det. Jag vet inte exakt hur mycket bilen tjuvdrar just nu.. Jag har i alla fall fått kupéfläkten att fungera igen då jag körde den manuelkörde den med ett annat batteri.. Gick trögt i början men sen funkade den igen.. Den startade dagen efter då jag startade bilen igen.. Längre än så har Jah inte kommit.. Det blir nog så jävligt att jag måste lämna in den..

Dr
362
Drib
325i-08
Om du har tillgång till garage+verktyg+tid, så tycker jag verkligen du skall försöka. Man lär sig en hel del på resan.

Så här hade jag gjort;
1. ladda batteriet med bilbatteriladdare.(så gott det går)
2. Anslut externt kraftigt kraftaggregat och sätt den på float-spänning (ca 13,5-13,6 V) med ganska låg strömbegränsning.
(Bilen skall naturligtvis vara i sleep mode)
3. Vrid succesivt upp strömbegränsning tills den är i steady-state. (nu kan du avläsa hur mycket tjuvström den drar)
4. Sök med värmekamera var det blir varmt.

Annat alternativ är att mäta ström på olika kablar med tångamperemätare. Det fungerar bra när det är lite större strömmar som i detta fall (>2A ?).

Problemen brukar vara brist på verktyg, men här misstänker jag att du nästan måste ha ett externt kraftagg för att i lugn och ro kunna felsöka ex börja rycka säkringar/känna var det blir varmt/söka med värmekamera.
Gr
19
Graanaas
325i coupé -06
Jag tror inte det är något problem med verktyg, har en del kontakter :)

Ja jag får se om jag gör något nu framöver!

Gr
19
Graanaas
325i coupé -06
Hej! Nu är problemet löst!

Två omgångar på verkstad väntetid på 3 veckor.. Det var i vilket fall förvärmaren till bränslefiltret. Kostar 2800kr och felsökning 1500kr.

Så där har ni svaret :) tack för all hjälp!
Har aldrig hört talas om att något sådant existerar, vad är det man värmer upp bränslet i sig eller filterhuset?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.