|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har länge dreglat över en 535 och funderar nu på om det är dags att byta ut min 530i mot en sådan. Vad jag har förstått så är det Lci man bör sikta på men prisskillnaden mellan pre Lci och Lci är för stor vilket inte gör det möjligt för mig att köpa en lci just nu. Jag har haft lite problem med växellådan på min 530 och det är inget jag vill ha igen med den nyinköpta bilen. Vet att pre lci har problem med: - Momentomvandlaren - Nivåreglering bak (touring) - Turboras (?) Jag kör för det mesta korta sträckor och är inte intresserad av att köpa 535 för att spara pengar, jag tycker om den motorn helt enkelt. Helst vill jag ha en bil som gått under 20k mil. Kan jag räkna med dyra reperationer av diverse grejer på en sådan bil eller är kvaliteten likvärdig med andra bilar och de problem som finns har förstorats upp? Ser gärna att någon som har eller har haft en 535 ger lite input! :) Exempel på intressanta bilar: Länk Länk Länk | |
Verdi |
E60 eller f10? |
| Det är e60 jag syftar på! | |
|
Hej Jag har en 535d LCI. Mycket trevlig motor, har inte kört pre LCI, men tror att det är väldigt likvärdigt. Skiljer ju inte mycket i kraft. Tänk på att det tar cirka 2-3 mil innan motorn blir helt varm, så kör du korta sträckor bara så kommer det slita mycket på motorn. För att inte partikelfiltret ska sätta igen i förtid så bör man med jämna mellanrum köra längre sträckor motorväg så att filtret bränns ur. Att byta partikelfilter är dyrt, kan kosta upp till 20000 kr på BMW. Vissa har fått byta redan vid 15000 mil andra har kört 30000 mil utan att ha behövt byta det. Dock går det att tvätta filtret för en bråkdel av den summan. Dåliga termostater är också ett problem på dessa motorer, gäller alla BMW med M57-motorn. Motorn kommer inte upp i temperatur (minst 85 grader ska det vara) pga. termostaterna är öppna. Jag bytte mina själv (måste vara original-termostater) och nu blir det varmt i kupén betydligt snabbare. Reparationerna är ganska dyra (bilarna har ju en gång kostat runt en halv miljon). Att byta bromsar runt om på aukt verkstad går på minst 10000 kr. Jag bytte bromsar själv runtom för 4500 kr med kvalitetsdelar beställda från Tyskland. Turboras verkar sällsynt, det är Borg-Warner aggregat som sitter på dem, som verkar vara väldigt robusta. Oljeläckage förekommer dock. Röret mellan intercoolern och turbon kan läcka, men är lätt att åtgärda. Swirl-flaps sitter i insuget, dessa kan lossa och dras in i motorn, vilket kan leda till totalt motorhaveri. Flertalet här på forumet har tagit bort swirl-flapsen med gott resultat. Detta gäller dock inte bara 535d. Jag har ägt min 535d i två år och snart 4000 mil. Det har varit ett helt okej ägande, pengar som jag lagt på bilen är underhåll och slitagedelar. Nya bromsar, belägg runtom, oljebyten var 1000-1500 mil, kylarvätskebyte, bromsvätska, filter osv. Termostaterna kan också till viss del ses som slitagedelar även om jag trott att dessa skulle hålla längre än 12-13k mil. Nu stundar byte av länkarmar och stötdämpare fram (får också ses som slitagedelar då min gått 16000 mil) där räknar jag på en kostnad av cirka 7000 kr för alla delar, samt att jag gör jobbet själv. Jag köpte min 535d pga. den trevliga motorn, jag kör egentligen för lite (cirka 2000 mil per år), men att ha denna prestanda och en förbrukning på 0,7 liter/mil är inte fy skam :-) |
|
|
Kör endast inom Stockholm så sträckorna blir inte så långa tyvärr! Fick för mig att pre lci inte hade partikelfilter men det var alltså fel...För att hålla nere kostnaderna bör man alltså leta efter en bil där filtret är bytt! Är mest orolig för större "ras", att slitagedelar måste bytas förstår jag ju såklart. Kör ju som sagt en e60 nu och vet att det är en fruktansvärt skön bil. Saknar 35d motorn bara ;) |
|
|
Tror inte du behöver oroa dig så mycket för filtret, går att tvätta för 3000-4000 kr. Finns ju annars alternativet att byta ut filtret mot ett rakt rör. Sen en liten optimering på det :-) Dock håller ju lådan i pre lci för max 600 Nm och det är motorn inte så långt i från redan som det är. LCI-lådan håller för 700 Nm så där är mer trimpotential. |
|
|
Det jag är mest orolig över är växellådan. Vore trist när jag lagt ner så mycket pengar på växellådsbyte på nuvarande e60 att behöva göra om samma skit igen. Har läst många 535 annonser där bilarna är optimerade och har "350-400hp", vissa skriver även att filtret är bortmonterat. Förmodligen kommer man att vilja optimera bilen när den har så mycket potential. Ska man behöva åka runt och jämnt vara orolig att nåt ska gå sönder på bilen så känns det bättre att ha kvar den bilen jag har nu. Frågan är hur många växellådor som egentligen går sönder, är det ett fåtal bilar som har gått sönder och att det har blivit stor spridning på olika forum eller är det ett faktum att lådan går sönder förr eller senare. Vad är det som går sönder i denna video tro? |
|
|
Det är nog bara egr-kylaren som gicki sönder i videon |
|
|
Våga gåemot strömmen, köp 550. Välutrustade och är inte lika lättsålda som dieseln men nu börjar London och Paris titta på lösningar där dieselbilar förr eller senare inte får köra in i city, Oslos mp är positiva och snart kommer det hit... Mvh Asken |
|
| Idioter. Moderna diesel bilar släppar väl ändå inte ut så mycket med tanke på den låga skatten? | |
| Det är ingen låg skatt på en Pre LCI 535d. Jag hade mycket heller hittat en LCI. Minns en välutrustad svensksåld E60 hos en BMWhandlare för 120tkr visst med 34000mil men med få ägare och till synes fin. När sedan alldels för många förstör avgasreningen genom att ta bort DPF och ibland katalysator är reningen lika som en MB 300D W123-80. Sånt är en skam att folk håller på med. Hårdare kontroll är vad som behövs. Stephan | |
|
stephan 735i dina gamla sunkiga e 34 er släpper nog ut en hel del med tror du skulle vilja ha en bil med lite skapligt vridmoment |
|
|
2005 års modell hade en klenare momentomvandlare, den ska enligt uppgift ha bytts ut nån gång under 2005/2006. Sköts oljebyte(8år/12000mil) så ska inte lådan vålla några bekymmer om du låter bli hysteriskt trimmande. Hade tidigare en 2006 535d e61 M. Var försiktig innan den var ordentligt varm och skötte den lika,minutiöst som jag sköter mina hojar. Trots sina då åtta år var känslan av allt inkluderat lack fortfarande "som nytt". Tycker inte att prisskillnaden mot lci är värt summan. Bytte ut den enbart för att jag fick andra (mindre) behov av att pendla. |
|
|
Asken: En 550 är inte vad jag söker. Lär ej ha kvar bilen om den lagen eventuellt skulle komma hit för den delar heller :) Stephan735i: De pre lci jag har kollat upp ligger på mellan 6-8k i skatt. Ganska saftigt! Betalar 3700 för min 530, blir ju ett par snäpp dyrare! Centrallogik: Det är 06 man bör leta efter alltså, då får man även den "nya" nyckeln också om jag inte har fel.. |
|
|
Stämmer, nyckel som inte är en nyckel ;-) Generellt kan sägas att första årsmodell av nåt nytt kan vara behäftade med konstigheter. |
|
rsarits |
De verkar hålla bra, min -06 har nu passerat 33600mil, går som en klocka Micke BMWCS#08121 |
|
Min E61 -06 (pre LCI) 23 000 mil har fungerat alldeles utmärkt. Rep av luftkompressorn och kablage i bakluckan är väl egentligen de enda reparationerna. Det är jag mycket nöjd med på den nu 10 år gamla bilen. Jag har bytt olja i lådan två gånger, och alla transmissionsoljor. Regelbundet ett extra mellanbyte i motorn. Lådan, momentomvandlaren och allt annat fungerar fortfarande helt perfekt. Självfallet har jag bytt bromsar, batteriet, termostater och någon annan slitagedetalj. Men det hade jag ju fått göra på vilken bil som helst, så det räknar då inte jag som reparationer. Ett mycket viktigt principbeslut från min sida var att avstå från chiptrimning eller s k "optimering". Alla vet vi ju vid det här laget att av de fel och problem som rapporteras här och på andra ställen så hör en extremt hög andel av felen hemma på bilar som är eller har varit manipulerade. I ärlighetens namn kan vi väl också konstatera att det genomsnittliga körsättet skiljer sig betydligt mellan förare som har valt att manipulera sin bil och förare som har valt att behålla bilen original. För den som vill är det nog en relativt enkel match att genom sitt körsätt köra sönder momentomvandlaren och mycket annat på bilen. Om man inte ägt bilen sedan ny så vet man ju heller inte vad den tidigare har varit utsatt för. Kanske började bilen sitt liv som demo-bil? Det är ju ingen vidare snäll inkörning av en bil... Jag skulle bli mycket förvånad om inte momentomvandlaren i min bil kommer att fungera utan problem i ytterligare 20 000 mil. Som jag sagt i andra sammanhang; det är nästan alltid den mänskliga faktorn som rår för felen... |
|
|
Min 535d har gått 31000 mil funkar fint än trots lite krångel med dom vanliga felen dock inte moment omvandlare och dpf Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.