|
|
|
|---|---|
|
Då var det slut på fröjden att åka stor sexa.Ironiskt nog efter en oljeservice och efter åtgärder av diverse småfel gav min 535 -86 upp. På motorvägen till Göteborg tappade den plötsligt kraft och jag såg att tempmätaren stod lågt. Förstod ingenting men anade att något var illa, när jag gav gas kom ett "chippande" ljud från motorrummet och jag svängde av. Det visade sig att jag tömt motorn på all kylarvätska. Har tidigare haft bekymmer med ett expansionskärl där gängorna till nivågivaren inte "tagit" som de skall och därför var inte nivågivaren inkopplad. Mycket dyrt misstag. Förtvivlad fyllde jag på ny vätska och lät bilen svalna. Den startar men går ojämnt och som jag uppfattar det är det vattenångor i avgaserna. Alltså måste vattnet ha tagit den vägen ut ur motorn. Bilen står nu på verkstad och jag är faktiskt helt bedrövad, det var ingen mintkondad bil men jag hade själv renoverat upp den till ett godtagbart skick och just motorn kändes mycket fräsch. Toppen renoverades dessutom för 4000 mil sedan för 15000kr. För några år sedan blev jag av med en Golf VR6 i ett bedrägeri, det kostade mig 84000, men idag som fattig arbetsökande ingenjör måste jag säga att detta känns värre. Jag behöver min bil och den var mer än bara ett fordon för mig. Några frågor 1. Vad tar en ickeauktoriserad ungefär verkstad för att felsöka, dvs lyfta toppen och ta reda på hur illa det är? Jag har lyft toppen på en m20 323, hurpass jobbig är m30:n att arbeta med i jämförelse? 2. Kan det vara enbart toppackningen? 3. Är det troligt att andra vitala delar tagit skada av överhettningen? 4. Om toppen spruckit är det väl frågan om det är lönt att reparera, men om jag nu beslutar mig för det så undrar jag var man skall leta efter begagnade delar som går att lita på? Några länkar/tips? 5. Om jag nu skall byta topp, är det lönst att leta trimkamm eller tyskmotor för att få ut något av detta förutom en rullande bil? Erfarenheter...? 6. Vilken reparationsmanual rekomenderar en van mekare till M30 motorn och vart köper man den billigast? Som ni förstår är ekonomin en faktor i detta. 7. Bilen står på f.d. Klastorpsbil i Varberg. Har hört att de är ok, några invändningar? Tack för eventuell hjälp, ha det bra. M.v.h. / Patrik Andersson, som inte riktigt greppat att han inte har någon bil längre. | |
|
Hej Patrik. Lider med dig. Det är aldrig roligt när bilen rasar. Försök dock se det från den ljusa sidan. E28 är inga större problem att meka själv. 1. Har ingen aning om vad en verkstad kan ta för att felsöka åt dig. Har du kontakt med en bra verkstad behöver det inte bli så dyrt, men det kan ju alltid springa iväg. Hade inne min 528 på framvagnsinställning för ett tag sedan och det rusade iväg, trots att det var en enkel grej!! M30 motorn är inte värre att arbeta med än M20, har lyft topp på båda och vågar påstå att det inte är någon större skillnad. Det enda som egentligen skiljer är kamdrivningen. 2/3. Visst skulle det kunna vara enbart toppackningen, men tyvärr tror jag inte det. Har du kört med jämn fart och fått motorn riktigt varm är det nog mer troligt att toppen slår sig än att packningen går. Däremot kan det se ut som om packningen är blåst om du tar av toppen och det har "blåst" runt packningen där toppen skevat. Men visst kan det vara så att det bara är packningen som har gått. Kolla noga om du tar av toppen så att den inte är skev. Små defekter kan vara svåra att se med blotta ögat. 4/5. Toppar till M30 är ingen direkt bristvara. Har den spruckit rejält är det nog bara att kassera. Är den däremot inte alltför skev kan det gå att planfräsa den och använda igen. Jag och en kompis har gjort det på en M10 motor och det var inga problem. En mekanisk verkstad borde kunna fixa fräsningen billigt om du kommer med toppen löst. Vet inte om det är lönt att byta till det du kallar tysk motor. 14 hästar til är ju aldrig fel, troligtvis är det ju bara motorelektronik och styrbox som skiljer, tror det är samma kamaxel. Vet att en kille i Borås har en motor i en 535a kolla annonslänken nedan. Länk Trimkam är ju aldrig fel men har du renoverat toppen för 4000 mil sedan så borde ju din kam och det andra i toppen vara fräscht. Räcker kanske med bara själva toppen. Har eventuellt kanske en topp som passar liggandes i garaget, är du intresserad så. 6. Haynes gör det själv bok till E28, E30 och E34 räcker för detta. Den finns i de flesta biltillbehörsaffärer och kostar inte mer än ett par hundra. Har du lyft av toppen på en M20 kan du det mesta. Undrar du något så hör av dig, har mekat mycket med E28, både motor och annat. mvh Johan LTK, Kung i Alingsås |
|
|
Trist, Min 525:a tömdes på vatten en daag, plötsligt rök det från huven vid ett rödljus och jag trodde den kokade, körde 2-3km till och det var en slang som spruckit, fick också chippande ljud och kraftbortfall. Jag hade tur bytte slang och fyllde på, problemet löst! Den hade klarat sig?? Har nu bytt alla slangar för att vara på säkra sidan... Har du testa om din klarat sig? Försvinner vattnet fortfarande? Have a nice day! |
|
LjudFreak |
PATRIK. dä ä inte speciellt krånglit o skruva mä m30, håller själv på nu, har inte haft nåra problem mä arbetet än. tycker mer dä ä kul o hålla på mä den. ja lider mä dej patrik. för en 535 är otroligt trevlig o köra med. men dä löser sej nog, lyft toppen o se dej omkring, inte så lätt o se om dä ä sprickor o sån skit. men man kan ju göra ett trycktest o se om den läcker nånstans. lycka till, hoppas dä löser sej.....mvh///Daniel |
| Tack för ert engagemang, jag ska lyfta av toppen inom någon vecka. Får väl hoppas på det bästa. | |
Paap Reeder |
Hej! OBS viktigt att seriöst provtrycka innan Du planar och lägger ner jobb på toppen. MVH /// Paap Reeder |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.