AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.248

Bmw e46 320i, Mera kraft Bygga ett monster.

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Billigast och enklast är väl att ta pengen som ett grenrör och avgassystem kostar och helt enkelt köpa en M54B30 och lägga i?
Skiljer det ens i grenrör/kat/avgas mellan 320 och 330?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vitsen med "annat grenrör" är att man monterar ett extraktorgrenrör!

330i har inte sådant, men M3 har det....sedan finns det sämre och bättre extraktorgrenrör på "eftermarknaden".

Men enklast och kanske billigast och definitivt bra är att försöka hitta ett från en M3:a på en skrot eller liknande.

Men som redan varit på tapeten: att utgå från en 320i är att göra det svårt för sig och det blir INTE kostnadseffektivt att försöka trimma en sådan bil...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Ett annat grenrör än original anser många är en nödvändighet! :-)

Ok, för säkerhets skull lägger jag till en förklaring till mitt smiley-inlägg :-)

Ska man montera en turbo är det en stor fördel om man byter grenrör till något som man kan skruva dit turbon på :-)

Som alla varit inne på är i princip alla modifieringsalternativ inte de mest kostnadseffektiva/praktiska.

Därför trillar man mer eller mindre alltid tillbaka till grundfrågan - what's your objectives?
wy
122
wylex1337
540 97
523 98
@bmw-slangen ska man köra med e85 eller 95 isåfall? funderar starkt på att göra detta, DOCK köra som du säger med blöjexpress då jag haft flertal turbos i mina tidigare bilar och saknar det starkt! Tror du kolvarna kommer svika rätt så snabbt? Samt vart ska man sätta turbon? helt dum i bilar men blivit extremt bil intresserad på senaste och provar på allt o lär mig, undrar med med syresensorer är det som ger olja och kylning till turbon?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
E85 vs 95 är ju en fråga om praktikaliteter (så även här hamnar man tillbaka till hur bilen ska användas). Antalet E85-ställen kommer gissningsvis att minska succesivt (pumplagen finns där ju men den specifierar ju inte vilket bränsle som måste erbjudas) men å andra sidan lär det ta några år innan det blir märkbart. Beror kanske var man bor, runt storstäder lär man inte märka något. Men kör man rundor i Norge eller områden i Sverige där det generellt är glest mellan pumparna så kan det märkas inom kort.

Nejdå, motorn kommer garanterat att hålla bra om man håller det på en rimlig nivå. Vad jag däremot ville säga med den meningen var att det är LÄTT att missa en detalj och sedan kan du ha ett större haveri. Tex att du justerar BTR'en lite fel samtidigt som du inte har full koll på laddtrycket och du är go o glad och vill prova och kan inte låta bli att gasa lite (vet hur det är) - går förbränningen alltför magert så dröjer det inte många sekunder innan en större skada är skedd.

Nu är dessa nyare motorstyrsystem ganska "beskyddande" då de har knock-sensorer som kan backa tillbaka både tändning och feta på bränsleblandningen och på så sätt skydda dig till viss del. Med elektroniska gasspjäll har dessa motorstyrsystem även möjligheten att strypa gasen om det håller på att gå åt skogen.

Om det är en vanlig bruksbil och dessutom den enda så är det oftast inte populärt att den står obrukbar titt som tätt och med dyra reparationer. Det är liksom inte läge att säga att bilen är obrukbar ett par veckor framöver för att "turbon jag monterade gjorde så att topplockspackningen gick sönder" på måndagsmorgonen när frun ska iväg till shoppingrundan och ungen ska till dagis 38 mil bort :-)

Dessutom inte så populärt att stressmeka ett par dagar om året innan varje besiktning för att demontera allt så bilen kan besiktigas och få köras :-)

Det är dyrt nog med vanligt bilägande som det är idag!

Men är det mer som en andrabil eller behovet av en bil inte är alltför stort så kan det vara ett intressant projekt att prova på!

MEN! Räkna med att ALLT tar tre gånger så lång tid och kostar DUBBELT så mycket! Överdriver inte. Alla som kör igång bilprojekt vet vad jag pratar om.

Om du dessutom är lite "ny" inom området så måste du lägga EN HEL DEL tid på att läsa in dig på olika områden samt lägga tid på att kolla runt på andras lösningar (det är bättre att kopiera en känd fungerande lösning istället för att prova ut en egen avancerade lösning när man är helt ny inom området).

Så du behöver kunna avsätta många timmar för detta. Det fungerar inte med 2 min tittandes på bilder medans ungarna skriker i bakgrunden och du är stressad till mataffären :-)

Men klart man ska uppmuntra skruvande! Då måste dock ha klart för dig vad du ger dig in på. Det kommer att kosta pengar, det kommer att ta tid men det kommer att vara kul om du är intresserad! Men du måste ändåså tänka praktiskt, främst på besiktningsaspekten - hur ska du göra med det?

Nej, syresensorer mäter syrehalten i avgaserna. På så sätt kan motorstyrenheten få reda på om luftbränsleblandningen som den fjuttade eld på var för fet (för mycket bränsle), för mager (för lite bränsle) eller lagom. Baserat på dessa värden justerar den sedan hur mycket bränsle som ska sprutas in (och på så sätt få till den typ av förbränning som är bäst för det specifika driftfallet).
Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
Ganska onödigt att försöka trimma en e46 och dessutom en 320 tycker jag.
Tänk på att det är inte bara turbo som ska installeras.
Mer kraft innebär många saker, större bromsar/skivor, koppling,grenrör,mjukvara, kommer växellådan orka? Sen måste du även plocka bort turbo vid varje besiktning för att den ska kunna gå igenom.

Tror inte du kommer så långt heller med en budget på 20-30k.
Som de flesta säger satsa på en 330 eller M3 om du kan!
E
1.156
E
320 ci cab -04
BMW-slangen!

En eloge för ett mycket bra inlägg! Det du skriver är i princip vad det handlar om!

1 läs på
2 titta på andra
3 räkna med att det kostar dubbelt så mycket
4 räkna med att det tar tre gånger så lång tid
5 besiktning kräver återställning

När man läst på vet man att man inte vet något och det är i alla fall något. När man tittat på andras turbokonverteringar och de berättat om hur svårt det är i praktiken att lyckas.. Då håller man poletten i handen. Sen när mattematiken kommer fram så trillar poletten förhoppningsvis ner och en 330 eller M3 blir hjärnas val. Att hålla igång en 8 år gammal 330 med 10000 mil plus på mätaren kan innebära en del skruvande det med.

E
wy
122
wylex1337
540 97
523 98
Oerhört tacksam för dessa svar. Lärt mig em hel del! Då återstår det bara att fixa en m3 eller en e30 325 eller liknande!

@barkis ge mig något bevis. Låter ej så troligt. Hur ska turbon kylas ner?
"Hur" ska man bara slänga på en turbo? Kulning och olja till turbon då?

Du tog det ordagrant att "slänga på" märkte jag :) du måste ju givetvis installera turbon med alla slangar och oljeledningar!
Kan man inte göra det själv utan måste lämna bort så blir det ju givetvis dyrt, är man händig själv, kan svetsa, svarva, fräsa, meka och vet lite hur det fungerar kan det bli riktigt billigt.

För att ta ett exempel så vet jag en kille som slängde på en gammal turbo och btr för skojs skull på en 4cyl e46 318, tog honom 15tim, kosta inget och den gav 186hk på hjulen vilket blir runt 210hk i motorn på bensin och original gav den 102hk när han bänka så turbo gör gott.

Men jag tror nog du ska göra som dom andra sagt att byta bil till en vassare bil direkt! Byta avgassystem mm ger så lite effekt så det är inte lönt när en från början starkare bil blir billigare i slutändan, du får aldrig tillbaka pengarna du lagt ner.
Ska det göra någon större skillnad i effekt och till rimligt pris så är det turbo som behövs men som bruksbil vill man gärna kunna lita på grejerna också :)
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Får mig ett skratt varje gång jag ser "E46, 320 och monster" i samma mening.
Det där med att man måste byta bromsar bara för att man trimmar bilen är rent trams, bilen går väl inte snabbare med större bromsar?

Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
TP:
Klart man byter bromsar, det ökar effekten med minst 20 hk...
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@wylex1337 : Vad landade du på när det gällde motor/effekt-planerna?

De tekniska lösningarna brukar alltid finnas där, det är oftast det praktiska som man brottas med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.