AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.706

X3 2.0d vibrerar på tomgång

pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Har inte tänkt på det tidigare då start/stopp ofta stänger av notorn på tomgång men när bilen står i P läge på tomgång blir det ett irriterande resonansljud. Ljuder verkar komma från luftfiltret (plastlåda framför motorn). Sätter jag ett finger på den så slutar det.

Någon annan som har det? Kan ni kanske testa o återkoppla.

Ro
5
Robert01
520d Touring -19
Hej @petrho

Får börja med att tacka för hjälpen med felsökningen. Har precis samma problem som du, började för någon månad sen och jag har tidigare inte hittat vad det är som vibrerar. Precis som du säger, lägger jag bara ett finger på luftboxen, försvinner det helt. Tycker dock det är värst när jag lägger i backen. I övrigt liknande bil som dig (20d LCI 2015)

Hittade du någon lösning?
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Men vad bra - då är det alltså inte bara min bil. Känns som en konstruktionsmiss? Kanske är det fler som har samma fenomen?

Har tyvärr inte hittat någon lösning. Var in på BMW verkstaden och visade upp problemet. Fick en tid några dagar senare men då fanns såklart inte ljudet där...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett gammalt mekanikerknep är att ta ett skaft eller något runt på 3-5 dm sedan lyssna runt genom att lägga ena sidan mot olika ställen i motorn och den andra mot örat, ett motorstetoskop:)

Mvh
Asken
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Ingen som har kommit på hur man får bort vibrationsljudet feån luftburken? Går det att modifiera något?

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Vet ej är det samma demonterings princip på din lci men...
Jag plockade bort koppan och tejpade lite tygtejp på samtliga
infästnings punkter, kläm koppan tillbaks, klart!
Gjorde först det på min E91 och nu med F25.
Vibrations ljudet har upphört.
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Har du någon bild vore det toppen!

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Ingen bild tyvärr men på min bil akustisk skydd ser ut så här:
Länk
och det är bara att dra den uppåt så lossnar det, sen det är bara att hitta infästnings punkter och tygtejpa dom.
Akustiska skyddet på din bil ser ut så här:
Länk
så dom är inte identiska, men kanske samma princip.
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Ok så du har inte vibrationsljudet i luftburken?

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Haha jag är ledsen har helt missat att det handlar om luftburken.
Nej jag hade inte vibrationer i luftburken men som sagt från den akustiska skyddet.
Sorry!
sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Har samma fel och det är luftburken som vibrerar. Stör mig rejält på detta å sagt till om det vid service men de konstaterar att det är så bara. Premiumbil😒
Måste gå att ändra på,nåt sätt.
Har en X3 lci-15 2,0d.
Vet att fler har symptomen och även andra typ (320) med denna 2,0 motor.
Dåligt!

11
9
112KinG
BMW 320i Touring-04
Hade samma fenomen på min X3:a. Gjorde en felsökning för skoj skull o upptäckte att 2:ans cylinder hade glödstiftet larmat. Dvs att den inte fungerar optimalt. Inga problem förövrigt.
Ji
5
Jig
X320d -11
Hade samma problem för ett tag sen, med vibrationer på låga varv. Tog bort locket över insugsfiltret.
Tog sedan bort den del där luftfiltret sitter. I bakkant på den delen mot torpedväggen sitter det två styrplåtar som går in varsitt ovalt hål (gummerat). Där hade det nötts så jag tog en bit innerslang cykel la det runt styrplåtarna och tejpade fast smorde lite vaselin och styrde in dom. Sen blev det tyst för mej. kanske finns andra orsaker åxå men för mej va de rätt.
Ps se till att luftanslutningen framtill blir tät annars kan Luftmassemätaren få ofiltrerat eller fukt den vägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.